Camponotus Ligniperda

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Camponotus Ligniperda

Bericht door kire2000 »

hier kan je vragen/opmerkingen plaatsen over mijn blog
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Martijn »

Succes!
Serieus slecht van Antstore dat er maar zo weinig werksters bijzitten...
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door kire2000 »

bedankt
ik had ook wel meer werkers verwacht
want ik er 26-50 besteld en ik heb maar 12... :?
maar ja ikheb tenminste wat werkers
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door salamalfayed »

Je hebt dit toch wel gelijk aangegeven bij Antstore?
Wat hadden ze hierover te melden?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door kire2000 »

eh ik heb niks aangegeven..... :)
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door pjpj002 »

Ik had ook te weinig werksters ik had een koniging met 10 tot 20 werksters besteld en ik kreeg er 6.
En ik heb het ook niet aangegeven. :oops:
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Krogzax »

Ik heb bij antstore 5-10 Camponotus ligniperda besteld en kreeg er 12 met broed.
Zijn er nog maar 7 over ze gaan steeds dood als ik ze aansluit op de outworld heel vreemd.. nu zitten ze allemaal in buisje en broed groeit heel langzaam, geef ze af en toe een verse meelworm en wat honing. En woensdag kreeg ik mijn formica sanguinea binnen had er 11-25 besteld kreeg er 23 waaronder 4 grote werksters ( 9/10 mm ) :)
Maar geen broed maar dat is normaal voor de tijd van het jaar denk ik ?
Heb je ook last met het voeren van je Camponotus ligniperda ?
Hoor van verschillende mensen dat het niet echt een makkelijk soort is in beginfase met voeren en meer mieren krijgen.
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door pjpj002 »

Maar geen broed maar dat is normaal voor de tijd van het jaar denk ik ?
Ik denk dat het is omdat ze stres hadden en dat ze daarom hun broed hebben opgegeten.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door kire2000 »

Heb je ook last met het voeren van je Camponotus ligniperda ?

ja ze nemen niks aan en volgens mij zijn er ook al 2 werksters dood
en omdat ze niet willen eten,is nu alles aan het verschimmelen
:?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door ProXi »

@ Kire2000 en Krogzax,
Het is lastig te beoordelen wat er precies gebeurd is, omdat er van Kire2000 geen foto's zijn van de set-up.
Ik weet ook niet precies wat jullie ze allemaal aanbieden als voedsel, of jullie ze wel/niet verwarmen, of jullie ze in het donker houden en hoe vaak jullie kijken en storen.
Jullie hebben beide in ieder geval de kolonie of aangesloten op een buitenwereld (Kire2000) of een buisje in een buitenwereld gelegd (Krogzax) als ik het goed lees hier en het filmpje van Krogzax op youtube zie.

Op basis van mijn ervaring is beide niet handig in het begin. Een beginnende kolonie van dit soort kan je het beste zo lang mogelijk in een reageerbuisje houden zonder buitenwereld. Als het te vol wordt en je kan ze geen eten meer geven zonder dat ze ontsnappen, dan kan je het beste een buizennest maken van 2 buisjes en later met 3 buisjes met een kleine (lage buitenwereld). In mijn topic kan je o.a. lezen dat wanneer je ze een te grote buitenwereld aanbiedt die ook nog eens hoge muren heeft, het fout kan gaan. Werksters gaan rondrennen, raar gedrag vertonen en sterven vervolgens.

Daarnaast is dit soort ook redelijk stressgevoelig. Ik weet niet hoe vaak jullie ze storen en hoe vaak jullie ze eten geven, maar bij een beginnende kolonie van dit soort moet je vooral met rust laten. Dus niet steeds kijken en storen. Als ze in een buisje zitten moet je dit buisje in het donker houden. Het nestgedeelte moet sowieso altijd verduisterd zijn. Op het filmpje van Krogzax lijkt het alsof het buisje niet verduisterd is. Ik weet niet hoe dat bij Kire2000 is. Niet storen betekent dus ook niet veel eten geven. In het begin als de kolonie nog heel klein is kan je ze het beste gewoon maar 1x of hooguit 2x eten geven als ze broed (larven) hebben per week.

Als je vaak kijkt en ze vaak stoort dan zullen ze ook niet eten, omdat ze mogelijk gestrest zijn. Ze nemen ook geen of bijna geen insecten aan als er geen larven zijn. Op dit moment heeft mijn kolonie alleen maar eitjes. De winterslaap komt eraan en daardoor ontwikkelen alle eitjes zich niet tot larven. Dit kan ook nu bij jullie zo zijn. De larven hebben de eiwitten uit de insecten nodig om te groeien. Omdat er geen larven zijn nemen ze nu ook vrijwel geen insecten aan bij mij. Wanneer de winterslaap geen rol speelt, kan je ze in het begin het beste fruitvliegjes, kleine muggen of hele kleine vliegjes geven. Dat werkte bij mij het beste. Die van mij aten in het begin geen grote vliegen, spinnetjes of meelwormen. Dat deden ze pas toen de kolonie gegroeid was, maar ook dan blijven ze soms kieskeurig. Ze moeten wel altijd blijven drinken. Ik zie dat één van jullie ze ook honing aan biedt. Honing neemt mijn kolonie totaal niet aan. Geen pure honing, maar ook niet verdund. Ook andere zoute dingen moeten ze bijna niets van hebben. Wat ze wel graag aannemen bij mij is bruine basterd suiker met water.

Tevens weet ik niet precies hoeveel ervaring jullie hebben en hoeveel kolonies jullie met succes groot gebracht hebben van 1 koningin tot een grote kolonie met honderden/duizenden werksters. Maar mocht het niet lukken met dit soort, dan zou ik wel eerst die ervaring met makkelijkere soorten opdoen.

Mogelijk kunnen jullie wat met deze informatie, ik weet natuurlijk niet precies hoe jullie ze verzorgen en hoe jullie set-ups eruit zien. Dus aantal zaken doen jullie mogelijk al of zijn niet van toepassing op jullie. Ook is niet elke kolonie van dit soort hetzelfde. Ook al blijft het hetzelfde soort, toch zijn er wel nog altijd verschillen tussen hoe mieren reageren en zich gedragen en houden mensen dit soort ook niet allemaal op dezelfde manier. Mijn manier is dus geen garantie op succes. Maar ik constateer een aantal zaken die ik ook had en via de bovenstaande manier is het bij mij uiteindelijk goedgekomen. Ik hoop bij jullie ook.
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door kire2000 »

bedankt voor de tips
maar mijn mieren aten/dronken wel honing
ze bleven maar slurpen en gaven het aan de andere miertjes
en voortaan als ik mieren koop doe ik gewoon lasius niger
die is makkelijk te houden en is ook wel een leuke soort
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Krogzax »

@ Kire2000 ja ik heb ook moeite om ze te laten eten.
@ ProXi, Toen ik ze in de buitenwereld had gooide ik zand op het buisje om ze in donker te laten zitten.
Ondertussen heb ik mijn kolonie in een reageerbuisje gesloten met een watje onder een kartonnetje samen met andere koninginnen die ik gevangen heb.
Zijn geen dode meer gevallen, ze hebben 1x een langpootmug gegeten. geef ze meelwormen en honing maar daar moeten ze niets van hebben. Dus heb het na 3 dagen weer weggehaald en heb er een sprinkhaan in gedaan en wat suikerwater. 1 werkster zag ik drinken van het suiker water en deelde dit met een andere werkster. Bedankt voor je informatie heb je blog ook gelezen, stond aardig wat info in waar ik wat aan had. Ik ga ze apart leggen en ga nog maar 1x per week naar ze kijken. Is misschien niet echt mooi, maar denk dat ik later van een chinees bakje een outworld ga maken. ( laag ) Ga er gaten in maken voor een 2e reageerbuisje en 1 voor ze te voeren, want om steeds de deksel eraf te halen geeft ze heel veel stres. Hoop dat het bij ons ook goedgaat komen. Eind volgend jaar weet je meer ;)
Rest van mijn kolonies doen het super gelukkig.

Gr Michael
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door ProXi »

@ Krogzax, je zou ook kunnen kijken of je ergens vleeswaren bakjes kan vinden.
Bij de Xenos of Blokker heb je die onder andere.

Die hebben ook namelijk pas echt een lage wand. Die buitenwereld gebruik ik nu zelf ook een tijdje.
Dat is de enige buitenwereld waarmee het bij mij goed gaat. Geen idee waarom. Misschien werkt dat bij jou ook beter.

Ik gebruik deze van de blokker. Die kostte wel aardig wat, maar blijft wel erg mooi en is stevig.
In de deksel heb ik een groot gat gebrand. Daarop ligt een los glasplaatje van een goedkoop fotolijstje.
Via dat gat geef ik ze steeds nieuw suikerwater en insecten. Verder heb ik kleine lucht gaatjes gemaakt. met een stevige naald ( ook erin gebrand )
Afbeelding
Ik gebruik eigenlijk alleen het bovenste bakje, die andere hebben namelijk geen deksel als je de bovenste eraf gehaald hebt.

@ Kire2000
Wel apart dat jou kolonie wel honing eet.
Zo zie je maar dat ondanks dat het hetzelfde soort is, er toch wel verschillen zijn.
Sierra
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Sierra »

Ik heb die bakjes ook, maar dan een maatje groter. Het doorzichte deel van de deksel kun je eruit klikken, talkprut op de onderkant van het witte deksel smeren zodat ze er niet uit kunnen en je hebt geen gedoe meer met dat losse plaatje :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Floris »

kire2000 schreef:Ik heb ze in de tuin vrijgelaten omdat het daar denk ik beter overleven dan als ze bij mij staan.
Lieve jongen. Wil je dat nooit meer doen? Deze soort hoort niet in Nederland.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Martijn »

Maak je niet zo druk ;)
Hij is 11, komop, zoveel maakt het ook niet uit.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door ameiseman »

Beter jong geleerd dan oud gedaan, of hoe gaat dat gezegde? :P
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Floris »

Martijn schreef:Maak je niet zo druk ;)
Hij is 11, komop, zoveel maakt het ook niet uit.
Bij deze soort niet, bij andere soorten kan het een ecologische ramp zijn als ze zich voortplanten en verspreiden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door kire2000 »

relax dit doe ik ook niet meer hoor
waarscheinlijk stop ik met mieren houden
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus Ligniperda

Bericht door ANThousiasteling »

kire 2000...stoppen hoeft niet. Je hebt alleen een soort gekozen die redelijk moeilijk te houden is. Blijkbaar niet als de kolonie groot is maar het begin van deze kolonie tot het moment dat je over honderden werksters beschikt kan ongelofelijk veel tijd en geduld vragen. Je hebt gewoon de verkeerde soort gekozen. Ga voor een Lasius kolonie en je zult zien dat je enthousiasme door het succes ervan een enorme boost zal krijgen. Ik ben januari begonnen met 30 werksters en zit nu rond de 2000 werksters, echt heel gaaf om mee te maken. Van alle soorten die ik heb vind ik Camponotus ligniperda echt de meest "saaie". Ik heb ze sinds maart en ik begon met 7 werksters en zit nu ondanks alle nieuwe werksters op 9 stuks. Op dit moment geen reet aan dus. Maar ik blijf ze houden want wie weet krijg ik ook wel veel lol van mijn kolonie in de toekomst net zoals Proxi nu heeft. Ze staan niet echt in de weg en dat zal bij jou ook niet het geval zijn geweest. Kies dus gewoon een beginnerssoortje.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie