Nieuw nest: modeltrein props en oker.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Nieuw nest: modeltrein props en oker.

Bericht door barbet »

Ik zag een hoop toffe ideeën op dit forum die ik wilde combineren en toepassen voor mijn Messor Barbarus. Het volgende nest is dan ook het resultaat:

-gele oker voor kleuring
-4 zijdig
-centrale water voorziening

Verder heb ik nog gemaakt:
-decoraties van model trein artikelen
-water en suikerwater voorziening in een gemaakt + decoratie

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuw nest: modeltrein props en oker.

Bericht door ProXi »

Ziet er goed uit!

Ik vraag me alleen twee dingen af.
Ik zie eerst een nestgedeelte (aan 4-kanten) met oker. En daarna zie ik volgens mij hetzelfde stuk met groen gras erom heen? Of zijn dat twee aparte dingen?
Want dat groene gras, kan je niet los en vastmaken als de mieren er eenmaal zijn lijkt mij?

Is er ook een gedeelte van het nest dat droog blijft? Want dit soort heeft toch ook droge kamers nodig voor de zaden?
Met deze watervoorziening worden alle kamers nat denk ik. Of is het aparte blokje die in de buitenwereld ligt voor de droge kamers?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuw nest: modeltrein props en oker.

Bericht door Martijn »

Als je het resevoir niet te vol doet worden de bovenste kamers misschien niet vochtig.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuw nest: modeltrein props en oker.

Bericht door barbet »

Hi thanx voor de reacties. Ik heb een afdek-grasmatje gemaakt. Als je goed kijkt zie je er wit klittenband op zitten. Zo kan ik het er makkelijk afhalen zonder het nest te stoten of te verstoren. Water moet ik inderdaad verder over nadenken. Ik zit er over te denken een helft van de binnenwant van het reservoir met lijm oid in te smeren om een 'droge' helft te creeeren. Tot nu toe zorg ik er gewoon voor dat het reservoir niet helemaal vol wordt zodat +/- 25 droog blijft. Verder staat het blok op een paar stoot kussentjes van stevig lijm. Dit zorgt er voor dat trillingen gedempt worden en niet elke stoot tegen de tafel of hard geluid het nest verstoort.

Bijkomstig is dat er daardoor ook ruimte is voor de mieren. Ze hebben de zijkanten dichtgestopt met watjes en grasresten en op die manier een eigen kamer gemaakt. Ik vermoed dat ze daar ook hun zaden bewaren. Jammer genoeg kan ik dat niet goed zien. De koningin en eitjes slaan ze daar gelukkig niet op (zou ook veel te warm zijn, bij de grond is het 32 a 33 graden).
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Plaats reactie