Formica sp?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Formica sp?

Bericht door MichaelB »

Locatie:Maastricht
-Geografische ligging: Randwyck
-Type vegetatie: Nauwelijks(zie volgende vraag)
-Nestplaats: industrie terrein

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Gyne
-Grootte: 2,5 cm ong
-Kleur: Bruin/rood/zwart
-Aantal delen petiolus: -
-Uitgebreide beschrijving: Deze gyne bij mijn werk op de parkeerplaats gevonden.
Vervolgens in een buisje gedaan en binnen 24 uur had ze eitjes. Wat wel opvalt is dat we nu een paar dagen verder zijn, de lasius nigers enkel nog hele kleine eitjes hebben heeft ze in een kortere periode al echt hele grote larfjes. schrok ervan toen ik ging kijken.
-Foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat het een Formica is,(mijn aller eerste!!!) Wat denken jullie?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sp?

Bericht door ProXi »

Ik denk het ook, maar dit kan best wel eens een bedreigde soort zijn.
En die mag je niet houden. Dat is namelijk verboden.
Je bent dan ook strafbaar als dit inderdaad een bedreigt soort is.

Daar zou ik niet zo heel blij mee zijn ;)
Kan je een hele duidelijke close-up foto maken van bijvoorbeeld de voorkant van de kop (mond)
Misschien heb je geluk en is het een bijvoorbeeld een formica sanguinea koningin.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sp?

Bericht door GvG »

Wat een mooi beest!

Zeker een Formica sp. De beschermde soorten zijn volgens mij mieren die een afhankelijke koloniestichting kennen. Deze zouden dus niet zelfstandig eitjes gaan leggen, toch? Kijk eens met een loepje naar haar "bovenlip", zit daar een deukje in?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sp?

Bericht door GvG »

Zoals bij deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formica sp?

Bericht door Thyxar »

Zeer mooie gyne! hopelijk is ze niet bedreigt.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sp?

Bericht door MorbidMike »

Ze lijkt inderdaad erg op
Afbeelding
Formica polyctena (en dus Formica rufa) alleen hebben deze beiden voor zover ik weet een afhankelijke koloniestiching dus is het vreemd dat ze al larven grootbrengt.
Mogelijk betreft het hier Formica rufibarbis? Deze zijn perfect legaal te houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Lvet »

Ze is echt prachtig, vooral die tekening op haar thorax, ik hoop echt dat het geen beschermde soort is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formica sp?

Bericht door Tamarisk »

Ik denk dat het in ieder geval niet de bedreigde Formica rufa is. En moest het zoals ProXi zei Formica sanguinea zijn heb je wat meer geluk alhoewel deze soort toch ook al kwetsbaar is verklaard in België.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Formica sp?

Bericht door MichaelB »

Vandaag weer even gekeken en ik snap er echt geen HOL van!!!
Ze heeft gewoon al 2 poppen??? Hoe kan dat nou! (Ben er blij om hoor daar niet van)

De lasius niger heeft alleen nog eitjes niet eens larven en dan heb ik het over een lasius niger die 3-4 dagen eerder gevangen is.

Zit er zo'n verschil in het groei tempo? Bij een soort 2-3 weken en de ander 6-8 weken?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Rrrooobbb
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Formica sp?

Bericht door Rrrooobbb »

Amai dat is snel :) . Kan er iemand nu met zekerheid zeggen welke soort het is? :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sp?

Bericht door GvG »

Dat is inderdaad wel bijzonder. Maar... Hoe zit het met dat deukje in de clypeus (bovenlip)?
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Formica sp?

Bericht door MichaelB »

Ze heeft nu (24 uur later) 5 poppen en geloof 4 larven nog!
Ik sta elke dag met me mond open te kijken hoe snel het bij haar gaat.
Ze is ook razend vlug, wel 6-7 keer zo snel met reageren en bewegen dan een lasius die tegenover haar wel een slak lijkt.
Dit maakt het tevens haast onmogelijk goed te kunnen fotograferen.
Daarbij heb ik het al een aantal keren geprobeerd, maar denk dat ik daar echt een betere lens voor nodig zal hebben of een microscoop.
Het is op de foto's die ik gemaakt heb tot heden niet te zien.

Ik zal vanavond nog een keer proberen om te kijken of het me lukt maar ik vrees ervoor.
Hoop op een snelle update die verduidelijking kan verschaffen.
Voor de mensen die formica's houden: Gaat/ ging de groei van eitjes naar poppen bij jullie ook zo snel?

Groet Michael
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Mika »

De tekening op de thorax laat toch niet echt twijfel toe: het zal wel F rufibarbis zijn. Ik zou denken: bedreigd in het verenigd koninkrijk, maar niet hier.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sp?

Bericht door GvG »

Ik denk dat Mika gelijk heeft.

Formica rufibarbis
Afbeelding

Dan mag je haar dus gewoon houden. Wat betreft de snelheid van ontwikkelen: Mijn Formica fusca ontwikkelde zeker niet zo snel. Waarschijnlijk zal de warmte meehelpen.

Mijn Formica fusca heeft wel eens al haar broed opgegeten inclusief de poppen, omdat ik te vaak keek (ze ging na de winterslaap en extra voeding pas weer aan de leg). Je kan haar dus beter een paar dagen met rust laten voordat je weer kijkt. Ik neem aan dat Mika gelijk heeft dus laat die foto van de bovenlip maar zitten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Mika »

Verder ben ik niet bekend met de determinatie... Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat het een andere soort zou zijn: de grootte zal wel onder de 2 cm liggen zeker?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formica sp?

Bericht door Thyxar »

MichaelB schreef:Vandaag weer even gekeken en ik snap er echt geen HOL van!!!
Ze heeft gewoon al 2 poppen??? Hoe kan dat nou! (Ben er blij om hoor daar niet van)

De lasius niger heeft alleen nog eitjes niet eens larven en dan heb ik het over een lasius niger die 3-4 dagen eerder gevangen is.

Zit er zo'n verschil in het groei tempo? Bij een soort 2-3 weken en de ander 6-8 weken?

Ik maak denk ik ook zoiets mee met mijn Formica fusca gyne
Ik heb haar een week in een buisje gestoken zonder naar te kijken, en na die week had ze een larve tussen haar kaken.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sp?

Bericht door MorbidMike »

Voor een exacte determinatie is deze te gebruiken:
http://formicidae.be/Determinatietabel/ ... rmica3.htm
Ik geloof dat het feit dat ze een onafhankelijke koloniestichting heeft een goede aanwijzing is dat dit geen beschermde soort is. De tekening op de thorax schijnt bij Formica polyctena/rufa niet voor te komen als ik op Google rondkijk, deze hebben op de meeste foto's duidelijk een zwarte laag bovenaan de thorax.

Je zou af kunnen wachten tot je de eerste nanitics krijgt en deze gebruiken voor een exacte determinatie onder een vergrootglas o.i.d., je kan natuurlijk niet zeker genoeg zijn dat je niet een beschermde diersoort in huis hebt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Formica sp?

Bericht door MichaelB »

Ik heb met een loep door een andere loep gekeken vanmorgen :P en terugkomend op de vraag of er een deukje in de clypeus zit kan ik zeggen dat dat niet het geval is.
Ook kijkend naar de tekeningen lijkt het inderdaad op een rufibarbis. Ben er nu 99% zeker van!
Maar ik wacht even op de eerste werksters en probeer deze wat duidelijker in beeld te krijgen.
Ben blij dat het nu een soort lijkt die ik in iedergeval mag hebben.
Zou het jammer vinden deze mooie dame te moeten vrij laten.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Floris »

MichaelB schreef:Zou het jammer vinden deze mooie dame te moeten vrij laten.
Tja, vrijlaten is niet altijd een goede oplossing. De overlevingskans is gering, en door het verplaatsen van een koningin kan schade worden toegebracht. De genetische verspreiding kan dan verstoord worden.

De reden dat Formica rufa / Formica polyctena beschermd is in Nederland, is omdat de koepelnesten makkelijk te vinden en kwetsbaar zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Lvet »

Het ontbreken van een deukje in de clypeus duidt juist op de geslachten Formica en Serviformica. En het geslacht Formica bezit juist beschermde soorten, zoals Formica rufa. Serviformica daarentegen bezit Formica rufibarbis, die niet beschermd is. Het ontbreken van het deukje zegt dus nog niks over of je deze soort mag houden of niet. Als er wél een deukje was, zou er sprake zijn van Raptiformica, waartoe Formica sanguinea behoort, die je wel met zekerheid mag houden.

Nu moet je dus vaststellen of je met Formica of Serviformica te maken hebt. Dat verschil kun je hier zien.
Nu denk ik toch echt dat jij Formica rufibarbis hebt, gezien die mooie tekening op de thorax, dus eigenlijk hoef je je niet zorgen te maken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sp?

Bericht door Lone »

Er zijn wat misverstanden met de termen bedreigd en beschermd.

Een soort kan bedreigd zijn maar dat betekend nog niet dat deze beschermd is.

Bedreigd betekend dat de soort in de laatste jaren sterk is afgenomen in populatie grote.
Beschermd betekend dat je wettelijk strafbaar bent op het houden, verstoren, vernielen of wat dan ook dat nadelig is voor een kolonie of populatie. Daarnaast zijn niet alle beschermde soorten bedreigd.

Dus ook al is een soort bedreigt dan ben je niet strafbaar.
En zo zijn sommige algemene soorten waarvan je denkt dat deze geen problemen hebben wel bedreigt zoals de huismus hiervan is de populatie de laatste jaren sterk verminderd.

Daarnaast ben ik het eens dat het Formica rufibarbis is de zwarte tekening op de thorax is kenmerkend.
Met betere en meerdere foto's en vergrotingen kan er meer zekerheid worden gesteld dat wel.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie