Mieren zijn verdwenen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Mierenfreak
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 26

Mieren zijn verdwenen

Bericht door Mierenfreak »

Hallo allemaal,
Ik heb een mierenkolonie gekocht in de mierenboerderij.
Ik plaatste de proefbuis van de mieren in een plastic bak met daarin wit zand en in de hoek nestgelegenheid.
Na 3 dagen waren de mieren zelf verhuisd vermoedelijk in het nestgebied, maar sindsdien hebben we geen enkele mier meer gezien.
Is het normaal dat de mieren pas na gedurende tijd in actie schieten en op hun eten afkomen of is er meer aan de hand ?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mieren zijn verdwenen

Bericht door Hertcerf »

Wat bedoel je met het "nestgebied"?
Is het witte zand nat? (zoja; dan kunnen ze hierin graven)
Hoeveel werksters heb je? Een kolonie met <20 werksters laat zich niet vaak buiten het nest zien.
Wat bied je ze aan qua eten?

mvg,

Merijn
Gerwin
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 februari 2014
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren zijn verdwenen

Bericht door Gerwin »

Welke soort is het?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren zijn verdwenen

Bericht door GvG »

Na 3 dagen waren de mieren zelf verhuisd vermoedelijk in het nestgebied, maar sindsdien hebben we geen enkele mier meer gezien.
Is het normaal dat de mieren pas na gedurende tijd in actie schieten en op hun eten afkomen of is er meer aan de hand ?
Als ik het goed begrijp zitten de mieren nu in het zandnest ingegraven en heb je ze sindsdien niet meer gezien. Dat klinkt wel logisch, ja. Ik ga er van uit dat het een kleine kolonie is, en aangzien het vlak na de winter is zullen ze niet veel larven hebben. Ze hebben dus heel weinig voedsel nodig, en ze zullen pas boven de grond uit komen als ze écht honger krijgen. Of beter gezegd, als de larven honger krijgen.

Een kleine kolonie kan je het best in een reageerbuisje met waterreservoir houden. Dan kun je af en toe bekijken. Als de kolonie groter is (bijvoorbeeld meer dan 100 werksters) kan je ze verhuizen naar een ander nest.
Mierenfreak
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren zijn verdwenen

Bericht door Mierenfreak »

Oké dan ben ik gerust,
Het is inderdaad een kleine kolonie van ongeveer 12 werksters.
We hebben zo nodig voor school om een experiment mee te doen (niet schadelijk voor de mieren)
Het gaat om de soort Lasius Niger
Plaats reactie