Vraag afval Lasius niger

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 28

Vraag afval Lasius niger

Bericht door Anthill »

De mieren hebben besloten al het afval vooraan in de reageerbuis te leggen, moet ik dit verwijderen? Zo ja hoe kan ik dit het beste doen zonder de mieren te erg te verstoren?
Op dit moment telt de kolonie ongeveer 10 werksters.



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door Sneeuwuil »

Als het afval ze in de weg zit gooien ze het wel naar buiten. Vaak gebruiken ze het om kieren te dichten of openingen smaller te maken. Zeker kleinere kolonies doen dit actief.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door GvG »

De mieren hebben het liefst een kleine opening naar de buitenwereld dus ze proberen de ingang dicht te bouwen. Daar voor gebruiken ze zand, steentjes, of soms afval.

Om deze reden verklein ik meestal de ingang van buisjes met een rietje.
IMG_20140410_190529526.jpg
IMG_20140410_190523614.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door Anthill »

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu hetzelfde gedaan met het rietje en een watje.
Verder heb ik nog 1 vraag.
Wanneer ik een fruitvliegje in de buitenwereld leg wordt deze niet het nest in gebracht. Wanneer ik een fruitvliegje net in de reageerbuis leg dan nemen ze deze wel verder mee naar binnen. Nu ik de ingang kleiner heb gemaakt zal het laatste niet meer werken. Dus mijn vraag is als ik de fruitvliegjes in de buitenwereld leg zullen ze deze naar verloop van tijd wel mee naar binnen nemen?



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door GvG »

Dat ze de vliegjes meenemen betekent niet per se dat ze er ook (veel) van eten. Als ze vliegjes in de buitenwereld niet interessant vinden hebben ze gewoon geen voedsel nodig. Een kleine kolonie zoals de jouwe heeft heel weinig voedsel nodig. Vliegjes hebben ze nodig om aan de larven te voeren. Ze hebben nu nog maar weinig larven en die groeien nog langzaam. Ze hebben nu aan 1 a 2 vliegjes per week en een drupje suikerwater genoeg. Als je het vliegje dicht bij het buisje legt vinden ze het wel. Als ze het voedsel echt nodig hebben komen de werksters vanzelf wel buiten. Dit zal vooral 's nachts gebeuren. Het is bij kleine kolonies niet vreemd als de werksters dagenlang niet buitenkomen. Ze komen alleen naar buiten als het écht nodig is.
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door Anthill »

Oké dan gaf ik ze inderdaad teveel fruitvliegen (ongeveer 1 om de dag). Nu zal ik gelijk minder gaan voeren.



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag afval Lasius niger

Bericht door GvG »

Oh, dat valt nog mee. Het is niet zo erg als je wat meer geeft, je moet je alleen geen zorgen maken als ze het niet aannemen, en ze lastig vallen door het in het buisje te leggen. Geduld is erg belangrijk, zeker bij startende kolonies. Ik heb soms het idee dat hoe minder je aan ze denkt, hoe sneller ze ontwikkelen. Soms een weekje niet naar ze omkijken is vaak erg goed voor ze. Erg moeilijk, dat geef ik direct toe.
Plaats reactie