Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 28

Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Anthill »

Ik zit met het volgende probleem: Mijn Lasius niger kolonie heeft geen water meer in het reageerbuisje meer.
Nu heb ik ze al een week geleden een nieuw buisje gemaakt maar ze verhuizen niet.
Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

Noah
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 juni 2014
Locatie: Belgie Leuven
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Noah »

Hoe heb je de mieren nu? Met een buitenwereld en 2 buisjes in deze buitenwereld of gewoon 2 buisjes verbonden?
Ik denk dat het best is gewoon te wachten, omdat ze zelf wel zullen ondervinden dat hun reageerbuisje niet meer de juiste omstandigheden hebben en zullen zoeken naar een nieuwe plaats en deze dan daar in het nieuwe buisje vinden, of met een lamp (Die amper warmte afgeeft) op het oude reageerbuisje te schijnen en het nieuwe reageerbuisje te verduisteren. Is er nog steeds geen vooruitgang na enkele dagen dan zou ik ze ertoe doen forceren, maar het lijkt me sterk dat ze niet willen; het kan ook nog zijn dat het watje nog nat is en dus dat ze geen verschil merken.

Ik denk echt dat ze het vanzelf zouden doen en dat als het andere buisje in orde is ze dit ook zouden moeten doen. Maar ja ik heb niet echt veel ervaring, heb maar enkele kolonies gehad, en zou het misschien beter zijn moest iemand die dit al heeft meegemaakt je helpt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door GvG »

Ten eerste: als de mieren het geen probleem vinden, is het dan een probleem? Zodra ze het nodig vinden verhuizen ze wel.
Ten tweede, als het reservoir leeg is duurt het vaak nog weken voordat het watje helemaal droog is.

Verder kan je proberen de afstand tussen de twee buisjes zo klein mogelijk te maken, en het nieuwe buisje aantrekkelijker te maken dan het oude. Het nieuwe verduisteren en het oude niet, is bijvoorbeeld een goede manier. Ook dan kan het nog erg lang duren hoor.
Als je ze geen ander water aanbiedt moeten ze wel water halen in het nieuwe buisje, dat kan het proces versnellen. Het is misschien wel een beetje riskant, qua uitdroging.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Floris »

Zo lang er nog een klein beetje vocht is, zullen ze in hun buisje blijven.
Zeer kleine kolonies willen echter wel eens langer wachten dan goed voor ze is. Je kunt ze dan met broed en al uit hun uitgedroogde buisje schudden.
Als er broed achterblijft, zorg dan dat ze dat nog kunnen ophalen uit het oude buisje wanneer ze in het nieuwe zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Anthill »

De mieren zitten in een buitenwereld. Ik heb het nieuwe reageerbuisje nu dichter bij het nest gelegd.



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door GvG »

Zeer kleine kolonies willen echter wel eens langer wachten dan goed voor ze is.
Oei, dat is wel iets om rekening mee te houden. Is dat jou wel eens gebeurd, Floris? Hoe lang zou jij wachten voordat je "ingrijpt"?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Floris »

Ik vind het lastig te zeggen wanneer ik dat doe. Je ziet soms dat het watje helemaal droog is en dat de beginnende kolonie meer dan een week blijft zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Kegge »

Het heeft bij mij meer dan twee weken geduurd voordat de (kleine) kolonie verhuisde naar hun nieuwe onderkomen. Ik heb twee buisjes verbonden met een kort stukje slang, de ene buis was verduisterd en de andere juist niet. en dan toch nog twee weken de tijd nemen :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Benno »

GvG schreef:
Zeer kleine kolonies willen echter wel eens langer wachten dan goed voor ze is.
Oei, dat is wel iets om rekening mee te houden. Is dat jou wel eens gebeurd, Floris? Hoe lang zou jij wachten voordat je "ingrijpt"?
Mijn beginners ervaring:
Ik had exact hetzelfde problem. Bij mijn enige kolonie bleven ze ook erg lang in het droge buisje. Ik heb ze laten zitten tot ze zelf verhuisden. Dit duurde 4 weken. In die 4 weken is er geen groei geweest van de kolonie en had ik de hoop opgegeven. Na de verhuizing had ik wel snel weer eitjes en larven gezien en verwacht ik nu ieder moment de eerste coconnen die open springen.

Dus zoals ik het geconstateerd heb blijven ze ter bescherming in hun oude locatie wachten op de "regenbui" voordat de condities weer ideaal zijn om weer aan de leg te gaan.
Het nieuwe buisje hadden ze overigens wel gevonden, want ze drunken er wel.

Ben benieuwd naar de ervaring van anderen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Sneeuwuil »

Ik heb een flavus die zitten al maanden in een droog buisje. Nieuw buisje naast gelegd, dat ze nu bijna leeg gedronken hebben, maar ze verhuizen er dus niet naar toe.

Diverse niger heb ik er wel hardhandig uitgemept. Met name omdat ik er meerdere heb en het me te lastig werd voor elke kolonie een arena etc te maken. Wat me daarbij één keer opviel is dat ze precies lijken te weten hoeveel broed/poppen ze hebben. Die keer bleven rond rennen en zoeken tot de laatste pop gevonden was en in hun nieuwe buisje gedaan. Toen bleven ze ook direct rustig zitten. Dat vond ik erg opvallend en ik zou eens moeten kijken of dat te reproduceren is.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door miel »

Ga anders (in geval van nood) op het buisje tikken, en laat ze in een koppelstukje, (als je die hebt, ik bedoel die koppelstukjes van mierenboerderij.nl) dan kun je het koppelstukje in een nieuw buisje koppelen, haal wel het oude buisje weg, anders zullen ze misschien weer terug verhuizen.Op deze manier is er niks verloren.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Manimaner »

@ miel
Art heeft het reageerbuisje gewoon in een buitenwereld liggen en heeft dus niets te maken met die koppelstukjes. het nieuwe buisje heeft hij er gewoon in de buitenwereld bijgelegd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Floris »

Ik heb een aantal berichten over een webwinkel verwijderd. Deze horen op het subforum over webwinkels, en zeker niet in dit onderwerp.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door mierenoooooo »

Ik had hetzelfde probleem en had een nieuw verduisterd buisje recht tegenover het oude buisje gelegd. Had het nieuwe buisje iets opzij gelegd zodat de mieren nog naar buiten en binnen konden.
De mieren verhuisden vanzelf na een week ongeveer.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Art747 »

Mijn ervaring met verhuizingen is niet zo goed. Mijn Myrmica rubra weigerden. Ondanks licht en warmte in de droge plek en vochtig en donker op de andere plek. Mij Lasius N van de bruidsvlucht van vorig jaar hebben allemaal een uitgedroogd en zwart schimmelig watje. Ik er heb 2 met geweld verhuisd. Een aantal anderen heb ik er gewoon een verduisterd nieuw buisje naast gelegd. Maar ze verhuizen niet. De Mania's van 2014 zitten droog, nieuw buisje beschikbaar maar ze verhuizen niet. De Manica's van dit jaar zitten in te kleine buisjes, nieuwe verduisterde buisjes liggen er naast. Maar het zal mij benieuwen of ze willen verhuizen. En tenslotte mijn grootste kolonie Messor barbarus, woont in een uitgedroogd buisje. Er ligt een mooi nieuw buisje in de buitenwereld. Daar zit wel eens een werkster in, maar ze verhuizen niet.....
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Manimaner »

hoe groot is je grootste kolonie dan?
redelijk kleine kolonies verhuizen nooit snel, behalve als het echt niet anders kan.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Reageerbuis opgedroogd, niet willen verhuizen

Bericht door Art747 »

De grootste kolonie die ik uit het formicarium terug in een proefbuisje wilde zijn de Myrmica rubra, die heb ik een jaar geleden gekregen, maar hebben de winterslaap niet zo goed doorstaan en daarna was er een andere mysterieuze sterfte, ze zij van 200 naar een stuk of 40 gegaan schat ik zo in. Ze zitten dus nog steeds in het formicarium.
Plaats reactie