Gyne of toch een mannetje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 27

Gyne of toch een mannetje

Bericht door Anthill »

Ik heb vandaag een aantal koninginnen gevangen. Nu vraag ik mij af of dit inderdaad gyne's zijn of toch mannetjes.
De foto's zijn niet duidelijk maar ik hoop dat dit toch genoeg is om een geslachtsonderscheid te maken. Hij/zij is ongeveer 11 mm groot.
Afbeelding

Afbeelding



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Mika »

Het lijkt op een gyne van Formica fusca, voor zover men dat kan zeggen. Verwacht er niet teveel van met die vleugels.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Anthill »

Bedankt voor het zeer snelle antwoord!
Ik heb er 5 van kunnen vangen. Ik heb ze ruim een meter van een kolonie Formica fusca gevonden. Dus dit zou dan waarschijnlijk dan ook wel Formica fusca zijn.



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

Gebruikersavatar
Anthill
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 augustus 2014
Locatie: In de buurt van Assen (Drenthe)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Anthill »

Nog een vraagje met betrekking tot de gyne's. Zal ik de mieren het beste individueel in een proefbuisje doen of kan ik het beste 2 of 3 bij elkaar zetten. Ik lees in de caresheet dat ze ook wel met meerdere in een proefbuis kunnen maar nu twijfel ik wat ik moet doen.



Camponotus barbaricus • Lasius Niger † • Messor barbarus • Myrmica rubra

Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Mika »

Als je ze op een meter hebt gevangen, kan je ze inderdaad best weer loslaten.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door GvG »

Als je meerdere gynes bij elkaar plaatst, kan het zo zijn dat één van de gynes gedood wordt. Het broed en/of de werksters worden dan door de overblijvende, vaak de sterkste, gyne overgenomen. Per nest verhoog je dus de slagingskans. Per gyne verlaag je de slagingskans, er zullen er ten slotte een aantal sterven.

Bij Lasius niger plaats ik vaak meerdere gynes in één buisje, maar die zijn veel makkelijker te vinden. Formica fusca vind ik maar weinig, dus die krijgen elk hun eigen buisje bij mij.

Echter, als al de gynes hun vleugels nog hebben zou ik er niet op rekenen dat ze bevrucht zijn, zoals Mika al aangaf.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Art747 »

Dat is interessant. Dus je kan meerdere gynes in een buisje plaatsen en dan is het struggle for life, survival of the fittest? Dan doden de eerste werkster een andere gene?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Manimaner »

pleometrose. de gynes stichten samen een kolonie.
Bij lasius niger word meestal heel snel de andere gynes gedood. Bij lasius flavus kan het langer duren. Bij polygyne formica sp is het zo dat ze vaak door een monogyne periode heengaan waarin er 1 gyne overblijft. Grotere kolonies worden weer polygyne.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door GvG »

Art747 schreef:Dat is interessant. Dus je kan meerdere gynes in een buisje plaatsen en dan is het struggle for life, survival of the fittest? Dan doden de eerste werkster een andere gene?
Ja, min of meer. In de natuur werken gynes ook vaak samen om een kolonie te stichten, ook al zal er maar 1 van hen overblijven. Blijkbaar verhoogt de primaire samenwerking toch de overlevingskansen van elke deelnemende gyne.

Ik doe vaak meerdere (2 a 3) Lasius niger gynes in 1 buisje. Soms doodt de ene gyne de andere maar meestal werken ze samen tot er een eerste generatie werksters is. Soms wisselen de gynes zelfs voedsel uit d.m.v. trophylaxis. Ze voeden de larven samen op. In mijn ervaring brengen samenwerkende gynes (pleometrose) in de claustrale fase 50 tot 100% meer werksters voort dan een zelfstandige gyne (haplometrose). Vroeger of later zullen de werksters de zwakste gyne doden en opeten. Voor een deel van de werksters is dat dus hun eigen moeder.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Manimaner »

had wel gedacht dat jij dit wel wist art :D
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Art747 »

Dit is nieuw. :o Ik heb meteen de koe (...) bij de horens gevat en 2 gynes van het terras gevist (...) en samen in een kleine buitenwereld gedaan (10 cm x 10 cm bakje) met daarin een verduisterd proefbuisje, watje en rietje. Beide dames zijn na 1 uur door het rietje gegaan en zitten nu in het proefbuisje. Zodra ik de eerste werksters zie lopen ga ik eens in het buisje kijken.....
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Manimaner »

wat voor een soort? lasius niger heeft geen opening nodig. de gynes prefereren als het dicht is en een kleine ruimte :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door GvG »

Ja inderdaad. Als het Lasius niger is: rietje er uit, buisje afsluiten met een watje, folie erom heen, 6 weken op een rustig plekje wegleggen, weinig kijken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Art747 »

Oeps, ik dacht dat de "rietjes opstelling" op de meeste soorten van toepassing is? Zeker niet goed opgelet :o
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Gyne of toch een mannetje

Bericht door Manimaner »

klopt, maar niet bij gynes met een onafhankelijke kolonie stichting. als er werksters zijn kan je het rietje toepassen en een buitenwereld geven.
Plaats reactie