Goh! Bedankt voor de uitleg; inderdaad leuk om te zien!Kegge schreef:De naam schubmieren is niet gelinkt aan het uitzetten van de gaster (achterlijf). Schubmieren is de naam van een onderfamilie van mieren, net zoals knoopmier. De "schub" is een enkele schub tussen het borststuk en de gaster en is kenmerkend voor deze onderfamilie. Bij de knoopmieren zit er een extra knoop tussen het borststuk en de gaster.
Bekende schubmieren zijn bijvoorbeeld: Camponatus en Formica ... bekende knoopmieren zijn bijvoorbeeld: Myrmica en Pheidole.
Als je naar foto's kijkt van de twee verschillende onderfamilies kan je heel goed zien dat de namen heel toepasselijk zijn.
(Ik had biologie als keuzevak op het atheneum omdat het één van mijn favoriete vakken was, maar ik liet het vallen omdat het op vrijdagochtend was! Blijft toch erg leuk!)
Heel erg bedankt voor de uitleg! Hier kan ik wat mee! Maar, hoe denk jij over een vernauwde ingang bij de binnenkomst van het nest? Het principe van het rietje in de reageerbuis. Zouden de mieren het eerder herkennen als begin van het nest of zit het, het verkeer alleen maar in de weg? Ik las over diameter van de buis en kwam tot de conclusie dat 12/16 mm zowat de standaard is, maar dat lijkt me gigantisch nu ik daadwerkelijk de mieren heb om het wat mee te vergelijken. Stel het wordt een gigantische kolonie naar mate van tijd, is het misschien wel nodig en dan kan ik niet de gaten groter boren!xerxeron schreef:ik veronderstel toch minstens 9 mm diepte in de kamers/gangen.Bedankt! Oh, ik ben erg benieuwd naar jouw acrylformicarium! Ik houd jouw blog zeker bij! Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
De beste opstelling zou zijn 12mm kamers en 9 mm gangen.
Het hangt er wat van af , als je het zelf maakt of je het overal gelijke vloer wilt hebben ja of neen.
Kleine mieren zoals Lasius Niger hebben lieve kleine kamertjes , in het omninest zijn er 80% kleine kamers , maar ook 2 grote , die eigenlijk overbodig zijn. ze kruipen toch allemaal bovenop elkaar tegen het bevochtigingswatje in het formicarium.
voor het buizenstelsel, maakt het denk ik niet veel uit, maak het wel niet te groot in diameter want ja ze zitten nu eenmaal graag klein, compact. maar als je een groot buizenstelsel neemt zullen ze ook dan weer minder snel daar naartoe verhuizen.
je moet wat de voor en nadelen opwegen , ik hou liever van smalle buisjes zodat ik ze een soort fille zie vormen van heen en weer lopende mieren. Mijn raad is vooral vanalles uit te proberen en zo jouw eigen geperfectioneerde setup te maken waar jij blij van word
Bedankt voor deze informatie! Nu is er tegenstrijdige informatie; iets wat ik vaker tegen kwam in andere topics over dit onderwerp! Ik vind het wat lastig om hierin nu zelf te beslissen wat beter is; 5 mm of meer dan het dubbele dan jij aanraadt.Manimaner schreef:Ik zou niet uitgaan van een omninest. Aan dit nest valt ook nog een hoop te verbeteren. De kamers zijn vaak te diep, de bevochtigingskamers zijn niet heel stevig afgesloten en de buitenwereld kan nog wel eens uiteenvallen.NyAgPo schreef:Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
Een diepte van 5mm is voldoende voor Lasius niger. Zowel de gyne als de werksters kunnen zich dan prima bewegen. De kamertjes kunnen eventueel iets dieper, maar dat gaat ten koste van de zichtbaarheid.
Goed om te horen dat het OmniNest fouten heeft; ik vind daar niet veel over, hoe goed ik ook zocht! Blij dat je deze fouten aanstipt!
Wat vind jij van de diameter van de gangen en buizen? En hoe denk jij over het vernauwen van de entree?
Zijn er meer mensen met een mening hierin?