Welke mier is dit?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Welke mier is dit?

Bericht door florANT »

Hi iedereen

Ben ik weer :D Ik heb weer een klein vraagje. Naast m'n huis heb ik 2 mooie gynes gevangen 8-) Nu weet ik niet van welk soort ze zijn? Ik ben vrij zeker niet Lasius Niger...
Ik zal de kenmerken die ik kon zien even opsommen:
Ze is kleiner dan m'n lasius niger gyne.
Haar achterlijf is ook iets meer langwerpig dan de lasius niger gyne die ik al heb.
Ze is zwart :lol:
Meer weet ik niet...
Ik dacht zelf aan Tetramorium sp. aangezien ik zag op AntsCanada dat hij er een gevangen had en ik vind ze wel op de mijnen lijken.
Ik hoop dat de foto's scherp genoeg zijn :)
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door florANT op 22 jun 2016, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Welke mier is dit?

Bericht door Floris »

Ik denk ook aan Tetramorium sp. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke mier is dit?

Bericht door Mika »

Inderdaad, een grasmier. Ze vliegen meestal in de ochtend. Rassen bestaan niet, we spreken van soorten. In België en Nederaldn heb je 2 soorten; Tetramorium caespitum en Tetramorium impurum. Gynes zijn groot in vergelijking met de werskters. Ze eten ook zaden van grassen...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Welke mier is dit?

Bericht door florANT »

O oke Mika ik heb het aangepast ;) Heb jij enig idee hoe ik ze zou kunnen onderscheiden? Het lijkt me alvast een leuke soort om te houden :D
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Welke mier is dit?

Bericht door Martijn »

Deze twee soorten zijn bijna niet te onderscheiden, hiervoor zul je een microscoop nodig hebben.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Welke mier is dit?

Bericht door Mika »

De mannetjes zijn gemakkelijke te onderscheiden dan de werksters. Naar het schijnt moet het ook gemakkelijker gaan bij de gynes, maar ik ken de sleutel niet. Gewoon opkweken en wachten tot er mannetjes zijn.

Caespitum en impurum volgen elkaars sporen niet. Je kan dus jouw werksters het spoor laten volgen van een gedermineerde kolonie (T. aespitum of T. impurum), en dan zo weten welke het zijn.

Je wacht tot je werksters hebt, en zoekt een kolonie met mannetjes, neemt er een deel van. Je determineert de kolonie aan de hand van de mannetjes, en je laat ze sporen van elkaar volgen, en ziet of het lukt. Ik dacht dat caespitum meer in de ochtend vliegt, en impurum meer op de avond, maar dat is natuurlijk niet absoluut.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Welke mier is dit?

Bericht door florANT »

Ja zolang de verzorging ongeveer hetzelfde is, is het niet zo belangrijk voor mij ;) Ik zie trouwens wel tussen de Tetramorium dat er maar enkele blogjes zijn... Misschien start ik zelf wel een :) Ik heb alleen nog een probleem: Ik had nog maar één proefbuisje en 2 gynes (rustig ik heb ze niet bij elkaar gezet!) . Ik heb de 2e in een mini-sausdoosje gezet met een watje dat ik 1/3 vochtig heb gemaakt. Morgen ga in naar de bloemist om te vragen of ze proefbuisjes hebben, maar is het erg als ie daar 24u in zou moeten zitten?
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke mier is dit?

Bericht door GvG »

Dat kan waarschijnlijk geen kwaad. Misschien kan je haar tot morgen in de koelkast zetten, zodat ze geen eieren gaat leggen. Anders moet je morgen weer eitjes gaan overplaatsen. Zit je op een school waar biologie en scheikunde gegeven wordt? Dan hebben ze ongetwijfeld reageerbuisjes in huis, en mag je er vast een paar hebben van de docent als je het netjes vraagt.
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Welke mier is dit?

Bericht door florANT »

Oke bedankt voor de tip :D maar ik woon 500 m van een tuincentrum dus ik ga het denk ik gewoon daar kopen. Heeft iemand trouwens info over de Tetramorium sp. omtrent voeding en verzorging? Ik vind nergens info en in de (weinige) blogs die er zijn wordt er ook weinig info gegeven... Houden mensen dit soort zo weinig of ben ik zo'n slechte speurneus :/
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Plaats reactie