Messor Barbarus (MierenFreak)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MierenFreak1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 juli 2016
Gender:

Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door MierenFreak1 »

Hoi,
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een Messor kolonie, alleen lijkt het alsof ze niet echt normaal groeien. Ik geef ze zaden, water, insecten de temperatuur is 22,5 graden, noem maar op. Heeft iemand misschien nog wat tips?

Groetjes
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door RJ »

Overdags is 26/28graden beter..
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door Manimaner »

Hallo MierenFreak,

Allereers heet ik je hartelijk welkom op dit forum!
Het is prima dat je vragen stelt, maar dit is eigenlijk een plaats voor een blog voor messor barbarus. Jouw vraag had dus het beste onder beginnersvragen gekund. Probeer hier de volgende keer een beetje op te letten :)

Ervan uitgaande dat een teamlid dit bericht wel zal verplaatsen zal ik maar even inhoudelijk op je vraag ingaan.

Wat versta je onder "niet normale groei"? Hoe groot is de kolonie? Hoe is de groei geweest over de afgelopen maanden? Hebben ze broed? Wat RJ zegt klopt inderdaad wel al. 22,5 is nog niet heel erg hoog. Als je de temperatuur een beetje opvoert dan zal dat de ontwikkeling al ten goede komen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door GvG »

Dit is inderdaad een vraag, geen blog. Ik heb het onderwerp verplaatst.

Naast de vragen die Manimaner stelt heb ik er ook nog wat. Hoe heb je de mieren gehuisvest? Kun je een foto plaatsen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door Mika »

Mijn eerste kolonie Messor barbarus groeide initieel ook heel slecht. Ze zaten eerst in een groot gipsnest, en vele werksters stierven de eerste weken (ik had een grotere kolonie gekocht, met media). Pas na het overzetten in een buisnest begonnen ze te verbeteren. Ik blijf het herhalen: zeker in een buisnest, en met een kleine kolonie, in het begin geen zaden.
DUCKDUCKGO!
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (MierenFreak)

Bericht door Danieldewoeste »

Beste wat je kunt doen is verwarming steen of verwarming plaatsen, reageer buisje daar een slang op hechten en die slang om het verwarming elementen doen met zilverfolie eromheen, zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze hun eiren kunnen neer zetten, vooral zaden voeren juist de goede zaden bepalen de start,bevoordeeld gras zaad en paardebloem
Plaats reactie