Eerste mierenkolonie (Messor Barbarus)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NVO
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juni 2018
Gender:

Eerste mierenkolonie (Messor Barbarus)

Bericht door NVO »

Hallo allemaal,

Ik heb de eerste stap gezet in de wonderlijke wereld van het mieren houden.

Ik heb dus net mijn koningin besteld, en verwacht ze elk moment. (ik weet dat er verdeelde meningen zijn omtrent de Messor Barbarus als beginners soort, maar ik heb besloten de uitdaging aan te gaan)

Nu komen we bij mijn vraag, ik heb er een zand T-Farm van mierenboerderij bij besteld.
Nu ben ik een beetje bang dat wanneer de kolonie vanaf het reageerbuisje rechtstreeks naar de T-Farm zal gaan (tips omtrent rond wat aantal werkers ik de verhuis moet doen, zijn welkom) er wat mis kan lopen vermits ik er geen arena bij heb genomen.

Is dit mogelijk? Vermits ze de tunnels allemaal moeten graven eer de koningin zich zal verplaatsen ben ik niet helemaal zeker of dit vlekkeloos zal verlopen.

Als jullie aanraden om toch eerst een arena aan te sluiten, krijg ik graag links of tips van hoe ik dit zelf kan maken.

Ik hoor graag jullie tips en tricks,

Alvast bedankt
King4457
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 juni 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Eerste mierenkolonie (Messor Barbarus)

Bericht door King4457 »

Hallo NVO,
Ik ga maar weer eens aan de bak met typen dan. Het is niet slim om ze nu al meteen naar de T-Farm te laten verhuizen. Aangezien ze beginnen met veel te weinig werksters. Ik zou inderdaad eerst alleen een buitenwereld/Arena aansluiten. Je kan gewoon heel simpel een bakje van de action kopen anti-uitbraak op de wanden smeren. En simpel de reageerbuis gewoon in de buitenwereld neerleggen. Het handigste is wel om de ingang van de reageerbuis te verkleinen met een rietje. Dus klein deel van een rietje erin leggen, en dan watten erbij. Zodat er nog maar een klein gat aan de voorkant is en de rest van de voorkant bedekt is met watten. Handig is ook om Suikerwater of honingdauw in de buitenwereld te leggen. Ik heb gewoon een buisje gevuld met honingdauw en daar een watje in gedaan waardoor de honingdauw word opgenomen uit het watje. En de mieren uit het watje kunnen drinken. Bij de Messor barbarus is het ook belangrijk om een extra buisje water neer te leggen. Dit gewoon op dezelfde manier als de honingdauw.
Nadat je dit allemaal hebt gedaan. Kan je elke 2 weken een kijkje nemen in het nest al zou jij dat leuk vinden. Je kan ze natuurlijk ook langer met rust laten dat ze helemaal geen stress hebben. (Dat 2e is wel het beste voor de mieren natuurlijk.)
Ik zou aanraden ze te verhuizen als de reageerbuis echt vol zit. Dus alsof het lijkt dat er bijna geen mieren meer bij kunnen. Dan zijn dit er ongeveer 100/150 en kunnen ze de T-farm makkelijker uitgraven. Het verhuizen kan je gewoon doen door de reageerbuis bovenop het zand in de t-farm te leggen terwijl de mieren erin zetten. En gewoon wachten. De mieren zullen kiezen wat ze fijner vinden. Je kan natuurlijk ook de ingang van de reageerbuis vergroten waardoor ze liever naar de T-farm willen. Of het licht maken in het nest.
Als je nog verdere vragen hebben stuur mij maar een PB, en ik beantwoord ze zo goed als ik kan.
NVO
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 juni 2018
Gender:

Re: Eerste mierenkolonie (Messor Barbarus)

Bericht door NVO »

Hey King,
Bedankt voor je hulpzame reactie, ik ga dan inderdaad gewoon een arena aan sluiten.

Wat bereft die verdere vragen, zal ik je zeker nog gaan contacteren.

Bedankt voor de info, en om mijn eerste stappen in de hobby wat makkelijker te maken.

NVO
Plaats reactie