Gelijk een Gipsnest aansluiten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
marijnkenter
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 juli 2018
Gender:

Gelijk een Gipsnest aansluiten

Bericht door marijnkenter »

Hoi allemaal

ik heb pas net 4 dagen mijn mieren gekocht van mierenboederij.nl ik heb toen alles gelijk aan gesloten met de buisjes maar ik zat mij te bedenken is het wel slim als ik gelijk het gips nest aansluiten of moest ik daar mee wachten (de mieren eten super goed heb ze 2 dagen geleden 4 fruitvliegjes gegeven) de mieren hebben ook al wat voeding in het nest gedaan maar niet veel de meeste ligt nog in het buisje onderweg naar het nest

hoop dat jullie mij kunnen helpen
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Gelijk een Gipsnest aansluiten

Bericht door MiekeRoth »

Dag Marijn,
Het ligt er een beetje aan hoeveel werksters er zijn, maar ik vermoed dat het een kleine (<20) kolonie is. Dan kun je het beste het reageerbuisje aansluiten op een buitenwereld en nog even wachten met het aansluiten van het gipsnest. Nu moet ik zeggen dat dezelfde fout heb gemaakt en dat die gewoon goed is gegaan: een kleine Lasius niger kolonie vorig jaar die ik direct aansloot op de grote cube van mierenboerderij. De kolonie is direct verhuisd en is nu 250-300 werksters groot waardoor ik binnenkort naar een groter formicarium moet uitkijken. Het kan dus verkeren.
Met Lasius niger kun je dergelijke fouten maken, andere soorten zijn gevoeliger en kunnen doodgaan als je ze teveel ruimte geeft doordat ze het nest ook zullen gaan gebruiken als afvalplek bijvoorbeeld.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
marijnkenter
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 juli 2018
Gender:

Re: Gelijk een Gipsnest aansluiten

Bericht door marijnkenter »

leuk dat je reageerde ik heb trouwens een Messor barbarus is het dan ook een groot risico ? ik denk zelf dat het wel goed gaat denk jij ook ? ik heb ze goed donker behalve de voedings arena
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Gelijk een Gipsnest aansluiten

Bericht door MiekeRoth »

Ja, ik zou er echt mee wachten. Een reageerbuisje is voor het komend jaar waarschijnlijk genoeg. Pas rond april volgend jaar zul je misschien groter hoeven.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie