Begin Camponotus vagus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

Hey,

Ik heb net mijn Camponotus vagus binnen gekregen:
1 Gyne, 3 werksters en 4 eitjes.
Ze zien er super uit en ik wil het dus zeker goed doen met deze kolonie. Ik heb echter gelezen dat ze niet zo een makkelijke soort zijn. Ik heb dus een paar vraagjes voor jullie.
1. Hoe veel werksters kan de Gyne voorzien? Aka vanaf hoeveel werksters moet ik ze suiker en vliegjes aanbieden.
2. Laat ik ze in hun proefbuisje hoe ze nu zijn tot er meer werksters zijn, of leg ik hun proefbuisje al open in een buitenwereld waar ik hun vliegjes, suiker, honing(dauw) aanbied.
3. De Gyne is giant in vergelijking met mijn andere Gynes (Lasius niger, Formica fusca, Messor barbarus)... Is zo een proefbuisje wel groot/breed genoeg voor haar? (Standaard proefbuis ik denk 150).
4. Ik heb gehoord dat het heel lang duurt voor er nieuwe werksters zijn omdat ze meer tijd nodig hebben om te ontwikkelen door hun grootte, aan hoe lang mag ik mij verwachten? Hoe veel werksters kan ik verwachten tegen de winterslaap?
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door emier »

1. Eigenlijk moet je elke kolonie beginnen te voeren als ze werksters hebben, dit geldt zeker voor camponotus omdat deze mieren veel groter zijn en dus ook meer voeding nodig hebben.
2. camponotus is snel gestrest. als je ze wilt voeren en daarvoor hun reageeruisje moet opendoen helpt dat niet echt. Daarom zou je de reageerbuis in een buitenwereld kunnen leggen of er aan aansluiten.
3. een reageerbuisje van 16mm is goed voor camponotus.
4. Ik heb zelf geen ervaring met camponotus vagus. bij cruentatus duurt het ongeveer 2 maanden, dit ligt ook aan hoeveel je ze voert en of je ze genoeg rust etc. geeft.

hopelijk heb ik je kunnen helpen, veel plezier met deze mooie soort
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

Dit is hoe ik het nu gedaan heb. Op de wattenstaafjes zit honing en honingdauw, de kleine zwarte puntjes zijn fruitvliegjes en het kleinere buisje is suikerwater. Is het oke zo?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door emier »

ziet er hartstikke goed uit! Ik heb even gekeken hoe warm ze moeten staan en heb gelezen dat ze het tussen de 21 en 24 graden het beste doen. Dit kan ook aan je kolonie liggen, kijk wat ze fijn vinden dan komt het helemaal goed
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

Bedankt emier!
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door ameiseman »

Er is een caresheet op het forum te vinden over deze soort op het forum!

Naar mijn mening gaat de ontwikkeling niet traag overigens. In het eerste jaar gingen ze meestal al met tot zo’n 100 werksters de winterslaap in. Jaar daarna gaat echt snel na een winterslaap als de omstandigheden meezitten.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door Floris »

Misschien is het niet nodig, maar ik zou je aanraden alle 'versiering' (grind, stenen, plastic planten en dergelijke) uit de bak te halen en het buisje te verduisteren, in plaats van rode folie te gebruiken. Neem het zekere voor het onzekere.

Als blijkt dat de kolonie goed groeit, kun je deze elementen weer introduceren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

Floris schreef:Misschien is het niet nodig, maar ik zou je aanraden alle 'versiering' (grind, stenen, plastic planten en dergelijke) uit de bak te halen en het buisje te verduisteren, in plaats van rode folie te gebruiken. Neem het zekere voor het onzekere.

Als blijkt dat de kolonie goed groeit, kun je deze elementen weer introduceren.

Ik heb een print gemaakt waar ik twee proefbuisjes kan in leggen zodat de proefbuisjes niet bewegen'. Ze ztaan gewoon op de kast dus normaal zouden de buisjes niet bewegen, maar je weet nooit, als ik ze verzet voor winterslaap ofzo. Het tweede is voor wanneer ze groter worden of wanneer hun water op raakt dan kan ik gewoon een tweede buisje bij leggen. Ik heb ook een deksel geprint dat erover past en waarmee ze dus in het donker zitten. Ik heb wel ook de rode folie gehouden, als ik dan eens wil kijken en het dekseltje weg neem zitten ze nog met de folie.
Wat ik mij wel nog afvraag: Komt er niet nog te veel licht langs de opening van de proefbuis?
Voor mijn andere kolonies heb ik daarvoor ook een stukje geprint dat hun ingang een beetje verkleint, ik had ergens gehoord dat ze dat fijner vinden en het maakt ook gelijk de de ingang donkerder, maar de camponotus vagus zouden daar niet door passen :p.

Waarom kan de versiering kwaad?
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

ameiseman schreef:Er is een caresheet op het forum te vinden over deze soort op het forum!

Naar mijn mening gaat de ontwikkeling niet traag overigens. In het eerste jaar gingen ze meestal al met tot zo’n 100 werksters de winterslaap in. Jaar daarna gaat echt snel na een winterslaap als de omstandigheden meezitten.
Ik heb de caresheet gevonden, bedankt!
Nu heeft ze 3 werksters en 4 eitjes, we zullen wel zien wat het geeft.
Tot wanneer legt de Gyne nieuwe eitjes?

Ik heb nog maar 1 "oudere" kolonie van een paar jaar (wat ik een beetje neem als mijn vergelijkpunt, maarja het is natuurlijk wel een andere soort) en daar begint de Gyne rond begin maart te leggen en tegen de zomer stopt ze met leggen. Nuja zij had in het eerste jaar ook weinig broed, het jaar erna wat meer en nu heeft ze twee kamerd vol met broed, allrmaal gesorteerd, eitjes, larven, coconnetjes, ... .
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Camponotus vagus

Bericht door LillMissy »

Ik merk ook op: sinds gisteren ligt hun proefbuisje dus open in de buitenwereld, maar ik heb nog geen werkster naar buiten zien gaan.
Ik dacht misschien vannacht? maar ook de fruitvliegjes zijn niet aangeraakt, hoe zou dit komen
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Plaats reactie