Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

Dag allen,
Ik heb een half jaar een Messor barbarus kolonietje. De hele winter deden ze niet veel. Maar Ik heb sinds een week een gips boerderij eraan gekoppeld. Ook heb ik er een warmtematje onder gezet (onder de helft van de boerderij). Het reageerbuisje met daarin de koningin zit er nog aan gekoppeld evenals een arena. Enkele mieren lopen in de boerderij en er liggen inmiddels ook wat zaden. Eitjes ook wel maar soms zijn die eitjes weer weg. Ik heb een aantal vragen:

1. Het water geven vind ik lastig. Ik kan niet goed zien of het gips verkleurd en er komen allemaal druppels aan de bovenkant van het plexiglas waardoor het slecht te zien is. Is het belangrijk dat ik de boerderij bevochtig of is het genoeg als ik een reageerbuisje met water en watje als stop erop aanbied in de arena zodat ze daar zelf water kunnen halen.

2.Ik heb bij de mierenboerderij.nl zaden gekocht maar ik zie daar zoveel vliesjes in zitten. Die vliesjes zijn geen voedsel voor ze toch? Die kan ik toch beter niet geven?

3. Een fruitvliegje wat ik ze aanbood werd meteen naar de koningin gebracht die er van ging eten; maar met het suikerwater doen ze niets, althans ik zie nooit iemand drinken. Moeten ze toch suikerwater hebben en kan ik ipv een druppel gewoon het hele reageerbuisje in de arena doen met een watje erop?

4. Ik laat het warmtematje dag en nacht aan; is dat wel goed?

5. Moet ik helpen schoonmaken of alleen af en toe de arena legen.

6. Als ik het plakkerige rode folie weghaal om even te kijken springen er allemaal zaden tegen het plexiglas aan en zelfs een dode mier (statisch ofzo) daardoor is het plexiglas zo rommelig, is daar wat tegen te doen.

Hartelijk dank vast.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door mrMojo »

Abbie schreef:Dag allen,
Ik heb een half jaar een Messor barbarus kolonietje. De hele winter deden ze niet veel. Maar Ik heb sinds een week een gips boerderij eraan gekoppeld. Ook heb ik er een warmtematje onder gezet (onder de helft van de boerderij). Het reageerbuisje met daarin de koningin zit er nog aan gekoppeld evenals een arena. Enkele mieren lopen in de boerderij en er liggen inmiddels ook wat zaden. Eitjes ook wel maar soms zijn die eitjes weer weg. Ik heb een aantal vragen:

1. Het water geven vind ik lastig. Ik kan niet goed zien of het gips verkleurd en er komen allemaal druppels aan de bovenkant van het plexiglas waardoor het slecht te zien is. Is het belangrijk dat ik de boerderij bevochtig of is het genoeg als ik een reageerbuisje met water en watje als stop erop aanbied in de arena zodat ze daar zelf water kunnen halen.

2.Ik heb bij de mierenboerderij.nl zaden gekocht maar ik zie daar zoveel vliesjes in zitten. Die vliesjes zijn geen voedsel voor ze toch? Die kan ik toch beter niet geven?

3. Een fruitvliegje wat ik ze aanbood werd meteen naar de koningin gebracht die er van ging eten; maar met het suikerwater doen ze niets, althans ik zie nooit iemand drinken. Moeten ze toch suikerwater hebben en kan ik ipv een druppel gewoon het hele reageerbuisje in de arena doen met een watje erop?

4. Ik laat het warmtematje dag en nacht aan; is dat wel goed?

5. Moet ik helpen schoonmaken of alleen af en toe de arena legen.

6. Als ik het plakkerige rode folie weghaal om even te kijken springen er allemaal zaden tegen het plexiglas aan en zelfs een dode mier (statisch ofzo) daardoor is het plexiglas zo rommelig, is daar wat tegen te doen.

Hartelijk dank vast.
1. Uit het reageerbuisje gevuld met water zullen ze hun vocht wel halen. Het gipsnest zelf kan je best droog houden bij Messor barbarus.

2. Ze zullen die vliesjes waarschijnlijk op de afvalhoop dumpen.

3. Je kan ze eventueel om de week of 14 dagen een beetje suikerwater aanbieden. Ik zou het op een watje aanbieden omdat een reageerbuisje met suikerwater wel eens durft te lekken.

4. Ik denk niet dat dit kwaad kan maar zelf verwarm ik overdag op ± 25°C en 's nachts op ± 20°C.

5. Af en toe de arena schoonmaken zou normaal goed moeten zijn. Normaal zullen de mieren al het vuil naar buiten dragen tenzij ze te veel ruimte hebben in het nest, dan gebruiken ze dit vuil om de ruimte te verkleinen zodat ze zich veiliger voelen.

6. Hier weet ik geen antwoord op.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

Dank je wel voor je snelle reactie. :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Floris »

Condens aan de binnenkant van het nest moet je zien te voorkomen. Dit is gevaarlijk voor de mieren. Probeer het water niet te verwarmen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

Maar ik heb een gipsnest waar je via een gaatje wat water in spuit waardoor er ongeveer 1,5 kamer vochtig wordt. Het warmtematje ligt daar altijd een beetje onder. Kan ik het nest anders het beste droog laten? En water extra aanbieden in de arena? Maar ik heb het idee dat ze van een vochtig nest houden. Weet ik niet zeker natuurlijk.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Floris »

Je kunt het warmtematje op het nest leggen. De glasplaat wordt dan warmer dan het water en er zal geen condens vormen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

Ah wat een ontzettend slim idee. Kan dat gewoon op het rode folie denk je?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Floris »

Ja. Het is verstandig de mieren altijd een mogelijkheid te geven te vluchten van de warmte.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

Nou zie ik dat er 2 graszaden zijn gaan ontkiemen IN de boerderij. Is dat erg? Ik kan er niet bijkomen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Floris »

Hebben de mieren droge nestruimte om de zaden op te slaan?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Aantal vragen: vocht, zaden, condens, suikerwater

Bericht door Abbie »

ja dat hebben ze wel gelukkig
Plaats reactie