Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Als je buitenbad geventileerd is(wat bij mij in het begin niet zo was) dan zou je de ‘zooi’ wel een week kunnen laten liggen. Als zaden wat grauw/grijs van kleur worden dan is de schimmel al bezig. Heb ik ook gehad en het is blijkbaar niet dodelijk maar verre van optimaal natuurlijk.

Je ziet een kleine kolonie ook niet snel buiten, soms jagen ze snachts en daarom kijk ik pas vaak de volgende dag of savonds laat of het al weg is. Mocht het binnen 24uur weg zijn bied dan nog 1 aan. En anders laat je ze even 2-4 volle dagen honger krijgen. En dan voer je 2 vliegjes. Ze zullen niet snel doodgaan van de honger, maar af en toe even niet kijken of een paar dagen niet voeren heeft bij mij er wel toe geleid dat ze daarna des te meer gingen jagen en blij waren met al het eten wat er te krijgen was. Dus sla die vlieg in je huis dood, vries hem even in een paar uur en voeren maar!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ja die is gelukkig geventileerd.

Dan wordt het tijd dat het een grote kolonie wordt :) Ik had al gelezen in de mieren hobby: "geduld".

Dat honger laten krijgen vind ik aan het begin nog wel spannend. Ik weet het, het zit tussen de oren maar wil toch zeker weten dat ze van alles voorzien zijn om de kolonie te laten groeien.

Ze hebben nu besloten hun afvalruimte te maken in het buisje waarmee ze naar de buitenruimte lopen. Hier liggen nu wat resten van zaden en dode mieren (is dat niet wat snel voor dode mieren?). Niet is dit heel onhandig voor hun maar ook voor mij ivm schoonmaken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Ik snap je helemaal en ik zeg ook niet dat je ze echt moet laten uithongeren, alleen dagelijks eten geven is geen noodzaak. Je kunt elke dag een fruitvlieg geven en kijken wat ze doen. Binnen 24 uur niet weg? Dan zijn ze verzadigd.

Je bent begonnen met meerdere werksters, dus we weten niet hoe oud de overleden ninatics(eerste werksters) waren. Die zouden een paar maand oud kunnen zijn. Of zijn het er meerdere?

En verwarm je ook dmv een warmtematje of een kabel?
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Er zijn nu 2 dode. Er waren 10+ werksters (weet het niet precies) max. 12 denk ik.

Ik verwarm niet, heb wel een warmtemat klaar liggen maar ik heb het advies gekregen die niet te gebruiken bij een reageerbuisje. Nu is het de afgelopen dagen wel erg warm hier binnen hoor... ;)
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Oké dan zullen het wel gewoon eerste werksters zijn denk ik.
Ik vroeg dat ivm condensvorming wat kan ontstaan als je de buis had verwarmd. Deze soort houdt daar totaal niet van, erg dodelijk voor ze zelfs...
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ja precies dat had ik ook gelezen. Ik heb wel een warmtemat voor als ze verhuizen naar het nest maar nu in het buisje heb ik het nog niet verwarmd.

Ik heb niet meer in het nest gekeken, zou het door de warmte hier alsnog kunnen zijn gaan condenseren?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Als ze niet in direct zonlicht staan op de vensterbank en achter het raam, dan zou ik niet snel aan condens denken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Nee dat staan ze niet.
Gisteravond is er nog een fruitvliegje verdwenen dus het zal allemaal wel goed zijn. Bevestiging had fijn geweest ;) Volgende week weer even kijken in het nest.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Gister zag ik een of andere drab in het gangetje van het nest naar de buitenruimte liggen.

Jullie een idee wat dit kan zijn (zie foto)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Waarschijnlijk iets van afval? Van de voederdieren misschien?
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Ik had net een heel lang bericht getypt, maar die was zomaar verdwenen. Ik zal hem overnieuw schrijven.

Ik geef mijn messor kolonie 2x in de week een fruitvlieg en een druppel suikerwater. Ze zijn nooit zo gek op suiker, maar ik heb het voor de zekerheid altijd klaar staan. Ik geef het op een watje, maar dat plakt altijd zo. Ik ben van plan om het op een stukje appel te doen. Dat had ik iemand anders zien doen, en dat werkte goed. Zaden kan je aanbieden bij 20-30 werksters. Mijn kolonie vindt paardenbloem pitjes en sesamzaad erg lekker. Die zaden zijn wat zachter, dus die kan je nu ook wel aanbieden. Ze halen genoeg water uit het reageerbuisje.

Als het reageerbuisje veel te klein wordt voor de kolonie kan je ze verhuizen naar een acryl nest. Ik weet niet of een natuurlijk nest goed werkt bij deze soort, maar je kunt het altijd proberen. Pas op met een warmte mat. Verwarm altijd alleen het uiteinde van het buisje, en/of het buitenverblijf. Het stukje bij het waterreservoir mag niet verwarmd worden, en het waterreservoir zelf ook niet. Misschien is een warmte kabel een betere keuze. Deze soort is wat gevoelig voor stress. Ik kijk altijd 1x in de week. 1x in twee weken is beter, maar dat lukt me niet ;). Mijn kolonie ligt op een stapeltje bubbeltjes plastic en watjes om trillingen tegen te gaan. Deze soort heeft wel een winterslaap. Zet de kolonie in de winter op een plek met 10-16 graden.
Dit bericht was een beetje lang. Ik hoop dat je er wat aan hebt. :D
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Hé! Zo'n grote bruine vlek heb ik ook in mijn slangetje. Geen idee wat het is. Er zitten ook allemaal kleine bruine vlekjes omheen, dat zijn gewoon uitwerpselen.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt voor alle reacties. En Grotfang bedankt voor je lange heldere uitleg! Ik heb een gipsnest voor ze klaar staan is dat ook goed? Ik zag ze in veel video's in een gipsnest zitten.

Het is wel jammer dat ze die troep in het buisje doen want nu kan ik het niet schoonmaken. Sowieso gooien ze alle rommel in het buisje ipv in het buitenverblijf, jammer genoeg.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Bij mij hebben ze ook wat afval in het buisje gelegd zodat ik er niet bij kan. Gips nest is prima. Bij de mierenboerederij.nl open dag zaten er ook super veel Messor kolonies in gips nesten. Bij 1 nest hadden ze een gangetje gegraven, maar dat kwam omdat het nest veel te vochtig was.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Vandaag voor de tweede keer honingdauw aangeboden en wederom wordt er niet naar omgekeken. Wel zag ik een werker weer met wat zaden in de weer. Eerste keer fruitvlieg is toen aangenomen, tweede keer is met veel pijn en moeite naar het nest gesleept en de volgende dag lag die weer in het buitenverblijf. Morgen nogmaals een fruitvlieg aanbieden.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Weer een fruitvlieg uit de diepvries aangeboden, vlak bij het nest neergelegd en deze werdt compleet genegeerd. De volgende dag lag die in de uiterste hoek van de buitenruimte. Kortom diepvries fruitvliegjes nemen ze niet.

Voor de zekerheid ook nog een levende erin gedaan en deze lijkt wel verdwenen??

Verder heb ik niet het idee dat mijn kolonie echt groeit. Sterker nog ik heb zelfs al een paar dode gehad. Als ik kijk (Max 1x per week) dan zie ik wel wat kleine eitjes maar nog niet echt grote cocoonen. Gaat dit wel goed naar jullie idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Hoe veel werksters zijn er dood gegaan? En hoe veel zijn er nog? Er is gewoon broed toch? Misschien zijn er te veel trillingen op de plek waar ze liggen. Als ze op een tafel liggen waar steeds mensen langs lopen is dat niet goed. Je zou ze altijd op een stuk bubbeltjes plastic kunnen leggen. Misschien moet je met een vergrootglas kijken of de kolonie mijten heeft. Dit is bij mij het geval. Ik maakte me een week geleden een beetje zorgen omdat ik soms mijten zie lopen in mijn kamer. Ik kijk een paar dagen later bij de kolonie, en ja hoor. Mijten. Altijd als ik me ergens zorgen om maak, gebeurt het. Wat een pech.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Kciroj »

WPT schreef:Weer een fruitvlieg uit de diepvries aangeboden, vlak bij het nest neergelegd en deze werdt compleet genegeerd. De volgende dag lag die in de uiterste hoek van de buitenruimte. Kortom diepvries fruitvliegjes nemen ze niet.

Voor de zekerheid ook nog een levende erin gedaan en deze lijkt wel verdwenen??

Verder heb ik niet het idee dat mijn kolonie echt groeit. Sterker nog ik heb zelfs al een paar dode gehad. Als ik kijk (Max 1x per week) dan zie ik wel wat kleine eitjes maar nog niet echt grote cocoonen. Gaat dit wel goed naar jullie idee?
Volgens mij gaat het heel aardig, ligt een stapel larven dus lekker donker houden en rust geven dan komt het goed!
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door mrMojo »

WPT schreef:Weer een fruitvlieg uit de diepvries aangeboden, vlak bij het nest neergelegd en deze werdt compleet genegeerd. De volgende dag lag die in de uiterste hoek van de buitenruimte. Kortom diepvries fruitvliegjes nemen ze niet.

Voor de zekerheid ook nog een levende erin gedaan en deze lijkt wel verdwenen??

Verder heb ik niet het idee dat mijn kolonie echt groeit. Sterker nog ik heb zelfs al een paar dode gehad. Als ik kijk (Max 1x per week) dan zie ik wel wat kleine eitjes maar nog niet echt grote cocoonen. Gaat dit wel goed naar jullie idee?
Ik zou me geen zorgen maken, het ziet er allemaal goed uit. De nestruimte is niet te groot of te klein, de koningin zit op/bij haar broed en de werksters brengen voedsel (zaden en fruitvliegjes) in het nest. Zorg dat ze altijd water en zaden hebben in de buitenwereld en geef ze enkele voedseldieren per week. Af en toe kan je wat suikerwater/honingdauwsurrogaat aanbieden. En voor de rest veel rust geven. Laat ze eens 3 à 4 weken afgedekt zonder ze te storen.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt voor de reacties. Enne, erg mooie kolonie heb je Kciroj
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ik dacht net met die warmte doe ik even een los watje in de buitenruimte en maak die nat. Dom natuurlijk want dat water blijft niet netjes in het watje zitten en zoekt de zwaartekracht met als gevolg dat bij een klein gedeelte het zand in het buitengedeelte nat is geworden. Nu echter lijken de mieren actiever dan ooit tevoren. Ze lijken het wel leuk te vinden!

Zit hier logica in?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Mijn kolonie Messor barbarus is ook gek op water in het zand. OF dit drinkt makkelijker OF ze houden gewoon van vers water OF ze drinken het snel zodat de luchtvochtigheid niet zo snel stijgt...wie zal het zeggen.
Gewoon af en toe doen dus!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Hawkeye »

WPT schreef:Bedankt voor je reactie!
Een natuurlijk setup is helemaal gaaf. Heb er vaak vol bewondering naar gekeken op het kanaal van AntsCanada. Voor nu heb ik wel diverse redenen om daar nu nog niet mee te beginnen.

Daar verhaal van die meer kolonies dat ken ik wel ja. o.a. al meegemaakt met mijn garnalen ;-)
Wat voor garnalen heb je? Ik wil graag garnalen toevoegen aan mijn paludarium.
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Hawkeye schreef:
WPT schreef:Bedankt voor je reactie!
Een natuurlijk setup is helemaal gaaf. Heb er vaak vol bewondering naar gekeken op het kanaal van AntsCanada. Voor nu heb ik wel diverse redenen om daar nu nog niet mee te beginnen.

Daar verhaal van die meer kolonies dat ken ik wel ja. o.a. al meegemaakt met mijn garnalen ;-)
Wat voor garnalen heb je? Ik wil graag garnalen toevoegen aan mijn paludarium.
Ik heb op het moment alleen nog een groep Blue Dreams en een groep Bloody Mary’s. Ik kan het zeker aanraden om garnalen toe te voegen aan je Paludarium. Erg goede opruimers en erg leuk om naar te kijken.
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Hallo mensen, op het moment gaat het volgens mij niet slecht maar ook nog niet bijzonder goed met de kolonie. Ze hebben eitjes maar de kolonie groeit nog niet echt.

Mijn vraag, nu beginnen de watten in het nest wat zwart te worden. Ik weet niet of dat vuil van de mieren is of wat anders. Kan dit kwaad?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Mika »

Mijn advies voor Messor is:

voornamelijk kleine insectjes, havervlokken, en verwarmen. Zaadjes kunnen ontkiemen als het te nat en warm is.

Mijn kolonie van vorig jaar heb ik gedurende lange tijd niet verwarmd, maar gewoon in een warme kamer gehouden, en dat ging redelijk traag.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt! Maar verwarmen mag toch niet wanneer ze nog in een reageerbuisje zitten?

En de zwarte aanslag in de watten? Zie mijn vorige bericht hierboven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Mika »

Als je geen zaden geeft wel natuurlijk. Je moet wel oppassen met het ontbreken van een vluchtmogelijkheid.. Als je het buisje op een verhoogje zet, of met een buffer ertussen, wordt het niet te warm.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ik had begrepen, omdat er ook water in het reageerbuisje zit dit kan gaan condenseren en daardoor de mieren kunnen overlijden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Mika »

Je kan de watervoorraad wat afschermen. Mieren sterven niet van verdamping. Het is wel zo dat de watervoorraad natuurlijk sneller opdroogt.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie