Fruit en mieren

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Fruit en mieren

Bericht door Phantom »

Ik had dit eerder gevraagd in een ander topic, maar bij nader inzien was het toch te offtopic.
Phantom schreef:Zijn er ook mierensoorten die uitsluitend of voornamelijk fruit eten? Ik dacht hier aan na het zien van mijn tuin, die vol ligt met honderden kg's pruimen, kersen, bessen en andere vruchten. Dat zou eigenlijk een geweldige vorm van voedsel zijn door de hoeveelheid suiker die erin zit. Mijn myrmica rubra accepteren geen pruimen, kersen of aalbessen..
Ik zie weleens een lading lasius nigers op een klokhuis, maar meestal blijft fruit ongeroerd door deze mieren. Welke inheemse soorten vinden welk fruit goed? En zijn er ook mierensoorten (al dan niet exoten) die vrijwel alleen fruit eten? Bij Ants Kalytta vond ik al de Odontoponera transversa die volgens de omschrijving graag rijp fruit eten. Het is vast niet de enige soort.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fruit en mieren

Bericht door Mika »

Je hebt gelijk: mieren zijn opportunisten, en zullen zeker afkomen op gevallen fruit. Mieren in gevangenschap zullen dan ook zeker afkomen op fruit, maar dat staat niet bij in de sticky de voeding omdat het mij zo moeilijk hygiënisch te organiseren lijkt in een gesloten setup.

Af en toe kan je dat geven, maar niet in grote hoeveelheden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Fruit en mieren

Bericht door Phantom »

Ik heb dus al regelmatig fruit gegeven aan mijn myrmica rubra:
- Een verse aalbes, hier keken ze niet eens naar. Ik gok dat deze bessen veel te zuur zijn voor de mieren, ik zie lasius niger deze bessen ook altijd negeren en liever de luizen uit de plant pakken.
- Een verse kers, hetzelfde verhaal met de aalbes. Al heb ik al wel eens een lasius niger op kersen uit de tuin gezien.
- Een verse pruim. De geur was voor mij op een meter afstand toch wel erg duidelijk waar te nemen en de mieren moeten toch ook wel enige vorm van zoetigheid zijn tegengekomen. Ze hebben de pruim niet eens benaderd.
Wellicht dat myrmica rubra liever geen fruit heeft en lasius niger hier beter op reageert.

Serveren doe ik op een afzonderlijk plastic plaatje die verschoond kan worden indien nodig. Als het fruit nog niet op is kan dat na een dag worden verwijderd, dan krijgen de gisten en schimmels ook niet veel kans om de overhand te nemen.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Fruit en mieren

Bericht door Tim »

Bij mij willen ze ook nooit fruit. Geen appel, aardbei, banaan, meloen of verse ananas. Gaat dan over Lasius niger en Cataglypis velox.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Fruit en mieren

Bericht door XToF »

Bij mijn grotere kolonies, ik spreek dan van kolonies met 1000+ werksters, geef ik af en toe tijdens de periode van volle activiteit wel eens een stukje druif. In zulke grote kolonies zijn er altijd wel werksters die het druivensap opnemen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Fruit en mieren

Bericht door mn »

Mijn Myrmica neemt af en toe wel eens een stukje courgette aan, ik geef ze dit alleen wanneer de courgette is beginnen rotten maar dan geef ik hen nog de beste stukjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Fruit en mieren

Bericht door don19542 »

Ik heb sindskort een kolonie Odontoponera transversa en ik moet zeggen dat fruit er behoorlijk goed in gaat bij ze :D
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Fruit en mieren

Bericht door jkinkie »

Ik schenk mijn Lasius niger kolonie van +1000 mieren soms een stukje galiamaloen (schil + ong 4 mm rest) dat ze zeer goed aannemen.
Uit mijn ervaring nemen ze geen fruit aan onder de 20 °C.
Plaats reactie