Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Unexisted »

Hebben jullie wel eens problemen gehad met eitjes die in de gaten vallen van het ytong? Normaal zorgt de kolonie geloof ik ervoor dat de eitjes bij elkaar blijven. Maar bij mijn kolonie C. cruentatus liggen de eitjes overal in het nest verspreid. Iemand enig idee waar dit aan ligt? Het gaat om dezelfde kolonie als die hier besproken is.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door XToF »

Eitjes die verspreid in het nest liggen en geen verzorging krijgen, is meestal een indicatie dat er iets niet loopt zoals het hoort in de kolonie. Wat er juist aan de hand is, is jammer genoeg moeilijk te bepalen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Unexisted »

Misschien dat het toch te maken heeft met de vochtigheid. Van zowat elke C. cruentatus houder heb ik te horen gekregen dat ze kunnen leven met een droog nest. Misschien dat net beginnende/jonge kolonies andere omstandigheden vereisen met een hogere vochtigheid.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Unexisted »

Ondanks de verhalen dat ze in droge nesten kunnen leven ben ik er nu achter gekomen dat in ieder geval beginnende kolonies niet kunnen zonder een vochtig nest. De verhalen over droge nesten gaan waarschijnlijk alleen op medium en grote kolonies.

In de avond nog het nest bevochtigd en vandaag zie ik wel de eitjes netjes als een stapel liggen in het nest.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Floris »

Unexisted schreef:Ondanks de verhalen dat ze in droge nesten kunnen leven ben ik er nu achter gekomen dat in ieder geval beginnende kolonies niet kunnen zonder een vochtig nest. De verhalen over droge nesten gaan waarschijnlijk alleen op medium en grote kolonies.
In grotere kolonies kunnen werksters van sommige kolonies de vochtigheid regelen door water mee het nest in te nemen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Unexisted »

Heeft iemand anders wel eens opgemerkt bij zijn Camponotus sp. dat de eitjes in de ytong gaatjes vallen en dat ze het er niet meer uit halen? Of horen ze het zelfstandig eruit te halen?

In ieder geval, voor mijn volgende nest ga ik denk ik wel de ondergrond opvullen met gips denk ik. Ik vind het maar zonde van de eitjes, vooral omdat het zo een jonge kolonie is.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Mika »

Floris schreef:
Unexisted schreef:Ondanks de verhalen dat ze in droge nesten kunnen leven ben ik er nu achter gekomen dat in ieder geval beginnende kolonies niet kunnen zonder een vochtig nest. De verhalen over droge nesten gaan waarschijnlijk alleen op medium en grote kolonies.
In grotere kolonies kunnen werksters van sommige kolonies de vochtigheid regelen door water mee het nest in te nemen.
Maar dat is enkel in grotere kolonies, en dan nog...

Ik heb altijd gezegd dat ik C. cruentatus in een vochtig nest plaats, en niet in een droog. Dit heeft zeer waarschijnlijk niets met de structuur van ytong te maken, maar enkel met een vorm van 'kolonieverlies', de werksters zorgen niet goed voor de eitjes, omdat de omstandigheden niet optimaal zijn.

Ofwel voor de werksters zelf, ofwel voor de eitjes, ofwel voor de communicatie tussen beide.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Unexisted »

Ja, je het gelijk. Maar het was een experiment. Ik zal de ene kolonie die nu in een ytong nest zit, weer terug zetten in een reageerbuis.

@Mika, wanneer denk jij dat de kolonie groot genoeg zou zijn voor droog nest. En welke kanttekening plaats jij daarbij?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Eitjes die tussen de ytong gaten vallen

Bericht door Mika »

Niet, ik heb ze altijd in een partieel vochtig nest gehouden, en ze kozen alijtd voor de vochtige zijde.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie