Formica sanguinea + Formica fusca in één formicarium?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Formica sanguinea + Formica fusca in één formicarium?

Bericht door Everio »

Heej,

Formica sanguinea is een roofmier, zij rooft broed bij andere Formica sp. soorten om deze vervolgens op te voeden alsof het Formica sanguinea werksters zijn.

Overal in de webshops wordt dit ook nog een keer benadrukt. Daar wordt ook aangegeven dat Formica sanguinea alleen maar broed zal roven in de zomer maanden (juli-september).

Nu kunnen jullie dus wel al raden wat ik wil. ;)

Ik wil zowel een kleine Formica sanguinea kolonie als een Formica fusca kolonie aanschaffen en beide dezelfde buitenwereld verschaffen. Zo wil ik ervoor zorgen dat Formica sanguinea broed gaat stelen bij de Formica fusca kolonie.

Is dit mogelijk? Of worden de Formica fusca direct afgeslacht? (Formica sanguinea is een stuk groter) Hoe groot moet dit formicarium dan zijn als het kan? En hoe zorg ik er voor dat ze beide voldoende voedsel krijgen? Dat bijvoorbeeld niet de Formica sanguinea alles tot zich neemt. (Zijn groter en de Formica fusca zal het duel uit de weg gaan.)

Lijkt me echt stoer om live getuige te zijn van zo'n broedroof.
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Formica sanguinea + Formica fusca in één formicarium?

Bericht door Jeff »

Waarom maak je niet (meerdere) 2 stuks formicaria en sluit je deze beide aan elkaar dmv een doorzichtige slang of plexi-buis? Daartussen kun je voor de zekerheid nog een kogelkraan oid zetten (of andere oplossing) zodat, eerst je kolonie(s) kan (kunnen) groeien en als de tijd rijp is voor 'slavernij' je de kraan openzet :twisted:

Misschien kun je d'r eerst een paar sanguinea doorlaten en de kraan weer snel dichtdraaien? Wordt het Live nog spannender en bepaal je zelf de tijden ;)

Het is maar een idee en had inmiddels al aan hetzelfde zitten denken, maar dat leek me te geavanceerd voor een beginner zoals ik ;)
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Formica sanguinea + Formica fusca in één formicarium?

Bericht door Everio »

Daarom dat ik ook wat meer informatie had gehad hierover.. Als de Formica sanguinea direct op rooftocht gaat zullen ze zeker in het begin gescheiden moeten zitten.

Ook weet ik niet welke soort normaliter sneller groeit. Het liefst deed ik ze in een keer samen in een bak. Je ziet op antstore vaak genoeg staan dat bepaalde soorten geschikt zijn voor een 'gemeenschaps formicarium'.

Iemand die hier nog wat meer informatie over kan verstrekken?

Bvd
Plaats reactie