Tandemloop

Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Tandemloop

Bericht door XToF »

Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Tandemloop

Bericht door Martijn »

Interessant, ik heb dit mijn mieren nooit zien doen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Tandemloop

Bericht door Phantom »

Apart inderdaad. Wat zou de reden hier van zijn?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Tandemloop

Bericht door Lvet »

Uit de beschrijving van het filmpje:
Tandem running is a very special and primitive kind of communication in ants. The explorer recruits just one ant from the nest, and must be touched in order to guide the new explorer towards the honey discovered.
Dus de eerste mier is een verkenner die de honing reeds ontdekt heeft en neemt een tweede verkenner mee. Deze moet duidelijk maken dat zij volgt, door de eerste mier aan te raken. Wat ik me afvraag is waarom er niet gewoon een feromonenspoor gevolgd wordt die door de eerste verkenner is aangelegd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tandemloop

Bericht door Mika »

Ik vind het redelijk basic gedrag. Meestal is er ook wel een mierenspoor, maar de volgmier houdt haar antennen eerder op het achterlijf van de verkenner. Mogelijk loopt dit iets sneller dan enkel over een feromonenspoor, omdat er minder vergissingen zijn...

Enkele jaren geleden was er 'opschudding', omdat enkele wetenschappers hierin een primitieve vorm van 'onderwijs' zagen.

Dit omdat de eerste mier de afstand met de volgmier niet te groot laat worden: dwz als de volgmier niet kan volgen, vertraagt de verkenner... In onderwijstaal: hij houdt rekening met de 'naïviteit' van de volgmier, die de weg niet kent... Ik vind het vergezocht en eerder in het kader van publicitis.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Tandemloop

Bericht door Lvet »

Rekening houden met de volgmier is inderdaad te antropomorfisch uitgedrukt, ik denk dat de mier puur instinctief de prikkel van aanraking nodig heeft om door te lopen. Anders zouden we het aanleggen van feromonensporen ook als zodanig kunnen beschrijven, immers de verkenner legt een spoor aan voor andere mieren die daardoor niet hoeven te zoeken.

Doorklikken op Youtube leverde me ook een stukje over de tandemloop op uit de documentaire Ants - Nature's Secret Power. Daarin is ook te zien dat de mieren alle voorwerpen met feromonen erop volgen, dat bewijst maar weer eens dat mieren primitief gedrag vertonen. De documentaire is reeds genoemd op dit forum, zag ik, dus het heeft geen zin om er een nieuw onderwerp voor te openen, maar ik zal hem binnenkort eens kijken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie