-Geografische ligging: Noordwest-Turkije, eiland genaamd 'Avsa Adasi'
-Type vegetatie: Droog gras, zand, rotsen, zee, strand
-Nestplaats: Zanderige weg
Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Werksters
-Grootte: Erg grote mieren met lange poten, sommige werksters toch bijna zo groot als een klein vingerkootje (met poten). 1-2 cm dus. Lijfje 1 cm.
-Kleur: Zwart gaster, rode thorax en rode kop.
-Aantal delen petiolus: Niet kunnen zien, zal ik updaten zodra ik ze weer zie. Update: Ik heb geen loep bij me, dus ik kan het niet goed zien. Er is een lange petiolus aanwezig zodat het achterlijfje redelijk uitsteekt, maar ik kan niet zien of deze uit 1 of 2 delen bestaat. Er zit een knik in.
-Uitgebreide beschrijving: Erg imposante en prachtige mieren, bliksemsnel met hun zeer lange poten. Lopen hoog op hun poten. Koppen redelijk breed, als de hoofden van Messor majors. Ik heb deze mieren niet in een genus kunnen plaatsen, Camponotus is mogelijk. Opmerkelijk is dat zij hun achterlijf hoog houden net als Leptomyrmex. Ze zijn grover gebouwd (minder slank) dan Leptomyrmex. Ik zag ze bij hun nest in- en uitlopen, de nestopening was erg groot (1-2 cm), maar geen heuveltje.
-Foto: Nog niet, misschien later een update.
Update: heb foto's van een dood exemplaar kunnen maken. Een levende werkster probeerde ik ook te vangen, maar deze was razendsnel. Toen ik het wat ruiger ging proberen, werd ik gebeten en gaf ik het op.
Hier de foto's. Vergeet ze niet te vergroten!