messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

messor barbarus

Bericht door dvd »

Het is toch al even geleden dat ik hier nog actief was!MIjn messor heb ik sinds vorig jaar in de zomer ongeveer en tot op heden zijn er nog geen eitjes.Mijn kolonie bestaat uit 1 gyn en 10 tot 15 werksters.om de 2 dagen bevochtig ik het nest,er ligt drinkwater in de buitenwereld en zaadjes.insecten worden heel af en toe aangenomen.Er is geen Activiteit in de buitenwereld,het warmtematje heb ik aan de zijkant van het glas gplakt en aangesloten op een timer ( om de half uur springt het warmtematje aan).wat is het probleem?mvg
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Dat is niet te zeggen.

In wat voor nest zitten ze? Hoe warm wordt het nest? Plaats eens een overzichtsfoto van het nest.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ze zitten in een ytongblok vastgeplakt in een formicarium.Als ik de thermometer moet geloven is het rond de 23 a 24 graden.Maar mijn warmtematje staat niet constant op.Ik moet wel zeggen ik heb het nest afgedekt met zilverfolie en daarop het warmtematje,weet niet als het daar iets mee heeft te maken?Foto kan ik jammer genoeg niet maken sorry.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Heb je een deksel op het formicarium?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ja er zit een deksel op met eronder een lamp.Maar er zit een grote opening in het deksel met daarop fijne metalen mesh.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Kleine Messor kolonies zijn erg gevoelig voor verstoring en trillingen. Je moet ze dus veel met rust laten en trillingen vermijden.

Als er teveel trillingen en storingen zijn legt de koningin geen eitjes, of worden de eitjes weer opgegeten.

Misschien dat de trillingen van het openen van het deksel stress veroorzaakt. Ik zou dus het deksel wegdoen, en met talk zorgen dat de mieren niet ontsnappen.

Rust is nu heel belangrijk. Veel belangrijker dan hoe warm je ze houdt, of welk voedsel je geeft.

En nog iets (daar komt-ie weer!), ze zouden beter zitten in een reageerbuisje, maar dat wist je al.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus

Bericht door MichaelB »

Ik denk dat het probleem hem in de verwarming zit.
Overdag gaat niet een half uur de zon op en dan weer onder.
Dat is een onnatuurlijk ritme. Daarbij denk ik dat het te warm is.
Mijn warmte matje haalt 30-32 graden als deze aanstaat. Dat is voor de eitjes niet goed.
Een Messor is heel sterk qua temperatuur alleen de eitjes niet.
Heb een keer het bakje(dik plastic) met jonge gynes en broed per ongeluk direct op de warmte mat gezet voor een uurtje of zo, meteen alle broed weg.

Ik zou je aanraden het warmte matje onder/op/of zijkant van de steen en formicarium te leggen dan zit er een dikkere buffer.
En dan zou ik de kant kiezen met een of 2 kamers dichter richting het matje aan.
Vervolgens simuleer je de lente door 12 uur het warmte matje per dag aan.
Na 3 - 4 weken zet je em naar 14 uur warmte per dag.
Dan zal de gyne waarschijnlijk in de lente cyclus zijn gekomen en dat is de tijd waarin Messors pas weer eitjes leggen.
En probeer zo secuur mogelijk te meten van verschillende punten het beste is een temp met sonde zodat je op meerdere plekken beter de temperatuur kan meten.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

@GVG ja indd als ik het deksel opentil maakt het wat een krakend geluid.Morgen haal ik het deksel eraf,bedankt voor de tip.@michealb ik had mijn warmtematje eerst onder het formicarium en stond constant op dat hielp niet..Nu heb ik het matje aan de zijkant van het glas geplakt....
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus

Bericht door MichaelB »

Ok succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gerwin
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 februari 2014
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus

Bericht door Gerwin »

Messor heeft ook niet altijd vocht in het ytong nodig.
mijn vorige deed het ook prima best zonder.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Gerwin schreef:Messor heeft ook niet altijd vocht in het ytong nodig.
mijn vorige deed het ook prima best zonder.
Wanneer doet een kolonie het prima volgens jou?

Hoe lang heb je ze gehad? Hoeveel werksters hadden ze toen ze doodgingen?
Gerwin
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 februari 2014
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus

Bericht door Gerwin »

Ik had geen vocht in het blok ik bood het alleen aan in de buiten wereld.
ik had niet heel veel werkstert 15/25 maar de groei er van vond ik vrij snel verlopen.
erg jammer dat de gyne dood ging.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

En hoe lang hebben ze in het nest geleefd?
Gerwin
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 februari 2014
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus

Bericht door Gerwin »

+- 2 maanden schat ik
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ik bevochtig de ytong om de 2 dagen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Met alle respect, Gerwin, maar als een kolonie binnen twee maanden dood is kun je niet zeggen dat ze het prima doen.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Messor barbarus kan best een tijd zonder water in het nest. Ik zeg wél dat jouw ervaringen niet als argument gebruikt kunnen worden voor het houden van Messor barbarus in een droog nest.

Er zijn mensen die hun Messor sp. in vrij droge of zelfs in heel droge nesten houden of hebben gehouden, en soms met succes. Er zijn echter meer mensen bij wie het niet goed gaat, en waar de mieren sterven, of niet goed aangroeien. Naar mijn mening zijn er genoeg aanwijzingen om aan te nemen dat Messor spp. het beter doen in een nest dat deels bevochtigd is, zoals ook staat beschreven in de caresheet.

Ik denk dat grotere kolonies beter tegen een droog nest kunnen dan kleine, omdat ze meer water kunnen binnenhalen, en door middel van verdamping het nest bevochtigen. Dit kan een kleine kolonie niet. Ik heb volgens mij nog niet gelezen over beginnende kolonies die succesvol gehouden worden in geheel droge Ytong-nesten. Sowieso is een ytong-nest niet ideaal voor een beginnende kolonie, maar dat terzijde.

Met andere woorden, als je op vakantie gaat kan je je Messor kolonie met een gerust hart achterlaten, als ze maar een voorraadje water hebben in de buitenwereld. Als je thuis bent, gooi er dan gewoon af en toe wat water in. Eens per week ofzo. Hoeveel moeite is dat nou werkelijk?
Plaats reactie