Mieren uit Oostenrijk

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Tristan
Lid

Mieren uit Oostenrijk

Bericht door Tristan »

Hallo iedereen!
Ik was laatst op reis in Oostenrijk en hier zaten een heleboel, voor mij onbekende, mieren. Van de meesten heb ik al een vermoeden van wat ze zijn maar ik had toch graag een bevestiging gehad. :)

1.
-Geografische ligging: Omgeving van Neustift (Oostenrijk)
-Type vegetatie: Bos
-Nestplaats: Berg van naalden

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Eerste foto is een werkster, de anderen zijn van een gyne.
-Kleur: Zwart met donker rood
-Uitgebreide beschrijving: Ikzelf vermoed dat deze formica rufa zijn. Het krioelde ervan, op elke boom waren ze te vinden. In totaal heb ik zeker honderd gynes hiervan gevonden. Ik ving er vier maar eenmaal in het hotel aangekomen, kwam ik erachter dat ze waarschijnlijk formica rufa waren dus liet ik ze weer vrij. Met pijn in het hart wel. :)
Ik vond nog een dode gyne op een steen in de zon. Deze nam ik wel mee om duidelijkere foto's te kunnen maken. Vreemd dat ze beschermd zijn. In Oostenrijk waren het alleszins de bazen van het mierenrijk. Ik vond daar bijna niets anders dan deze mier.
-Foto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2.
-Geografische ligging: Omgeving van Neustift (Oostenrijk)
-Type vegetatie: Bos (koningin in tuin van het hotel)
-Nestplaats: Een berg van dikke houten takken

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Eerste foto is van een werkster, de andere foto's zijn van een koningin van vermoedelijk dezelfde soort.
-Grootte: Werkster ongeveer anderhalve cm en koningin bijna twee cm denk ik
-Kleur: Zwart met heel donker rood
-Uitgebreide beschrijving: Ikzelf denk dat deze Camponotus sp. zijn maar welke camponotus weet ik niet. De werksters waren zo groot als lasius niger gynes en de koningin is groter dan mijn messor barbarus gyne! Ik was de hele week op zoek naar zo'n koningin maar ik kon zelfs geen camponotus nesten vinden. Ik kwam altijd de mier tegen van bovenstaande soort. Nu vond ik één keer een camponotus nest. Was heel fascinerend om deze eens in het echt en in het wild te zien! Nu had ik daarmee nog geen koningin. De laatste avond zat ik buiten in de tuin van het hotel met een drankje. Ik had de hoop op een koningin om mee te nemen al lang opgegeven. En toen kwam deze doodleuk naar me toegewandeld! Alsof ze door me gevonden wilde worden! Hopelijk is ze bevrucht want zoals jullie kunnen zien, heeft ze wel haar vleugels nog. Momenteel zit ze in een verduisterd proefbuisje en ga ik ze twee maanden met rust proberen laten. Hopelijk wordt dit nog iets!
-Foto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik hier en daar nog lasius sp. gezien, ik denk niger. Ze waren echter kleiner dan de lasius niger van bij ons, ook de gynes waren kleiner. Myrmica sp. zag ik ook, die waren groter dan de myrmica rubra van bij ons.

Bedankt voor het lezen!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Mieren uit Oostenrijk

Bericht door Floris »

Op basis van de foto's zijn het mogelijk
  1. Formica rufa / Formica polyctena
  2. Camponotus cruentatus
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tristan
Lid

Bericht door Tristan »

Bedankt, Floris!
Ik heb de camponotus cruentatus gyne eens opgezocht en ze lijkt inderdaad sprekend op die van mij! De werksters die ik daar zag zien er wel niet hetzelfde uit. Dus dan heb ik me waarschijnlijk vergist en is die werkster niet van dezelfde soort als de gyne die ik gevonden heb.
Moet ik de gyne voederen of laat ik ze beter gewoon met rust?
GvG

Bericht door GvG »

inderdaad, de werkster lijkt meer op C. herculeanus of C. ligniperda.

Je kan de gyne het beste helemaal met rust laten. Ze heeft geen voedsel nodig tot ze werksters heeft. Jammer dat ze haar vleugels nog heeft, zoals je al opmerkte. De kans is groot dat ze niet bevrucht is. Laten we hopen dat je geluk hebt!
Laatst gewijzigd door GvG op 21 jul 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Camponotus cruentatus kun je het beste volledig met rust laten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tristan
Lid

Bericht door Tristan »

Ok, ik laat ze voor twee maanden volledig met rust en dan ga ik eens piepen. :)
GvG schreef:Jammer dat ze haar vleugels nog heeft, zoals je al opmerkte. De kans is groot dat ze niet bevrucht is.
Inderdaad! Ik hoop dat ze wel bevrucht is. Alleszins, op facebook las ik dit:
Afbeelding
Daarmee is niets bevestigd maar het geeft hoop. :)
MorbidMike
Lid

Bericht door MorbidMike »

De eerste zou ik gokken op Formica pratensis vanwege de duidelijke zwarte kleur op de rug.
Willy
Lid
Leeftijd: 36

Bericht door Willy »

Het ontbreken van haar op de zijkant van de kop geeft een Formica rufa groep voor the eerste. De tweede soort is Camponotus ligniperdus. De rode kleur van de eerste tergiet scheidt het van Camponotus herculeanus. De twee in de hoge bergen zijn. Camponotus cruentatus het is alleen te vinden in de Middellandse Zee.
GvG

Bericht door GvG »

Heeft de Camponotus cruentatus gyne nog werksters voortgebracht?
Tristan
Lid

Bericht door Tristan »

Neen. Ik heb ze twee maanden met rust gelaten en dan voorzichtig gekeken. Ze heeft echter haar vleugels nog en geen broed. Ze is dus niet bevrucht. Het is heel cru maar ik zal ze een nachtje in de vriezer moeten steken, vrees ik. :|
GvG

Bericht door GvG »

Jammer.
Plaats reactie