Hoe moet ik het aanpakken?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Ik ben nieuw hier, heb al wat gelezen en veel nieuwe leuke dingen te weten gekomen,
dus ik heb besloten om zelf ook een mierenkolonie te beginnen.

Omdat ik nog een beginner ben, zou ik graag een Lasius Niger kolonie willen.
Ik zag op Antstore.net een kolonie met 11-25 werkers voor 6,90 (http://www.antstore.net/shop/ants/Ants- ... -Ant-.html) , is dat een goede prijs? Ik zag dat verzenden 15 euro kost, dat vind ik toch wel erg veel. Misschien kan ik dan beter bij de mierenboerderij.nl bestellen?
Als ik bijvoorbeeld een koningin met 1-4 werkers koop, hoe snel zal deze kolonie ongeveer groeien?

Voordat ik ze bestel, wil ik wel eerst hun verblijf klaar hebben.
Ik twee lege aquaria staan van Superfish. Bij 1 van de twee is het licht stuk, de andere werkt nog. Omdat het verblijf in een donkere plek komt te staan, zou ik graag het licht aan willen hebben, kan dat of vinden de mieren dat vervelend? De afmetingen zijn 35x22,5x23,5.
Van klei heb ik het nest gemaakt en daarover beton gegoten. Hopelijk kan ik dan later de klei eruit halen (het is speelklei, dus het droogt niet op).
Ik hoop dus op zoiets:
Afbeelding
(van: http://www.flickr.com/photos/116447848@ ... otostream/ )
Het nest is dan niet zo groot, zo groot als een ijs bak, maar de buitenwereld wel, is dat een probleem?
Omdat het een aquarium is, kan ik er geen gat in boren. Kan ik het reageerbuisje met de mieren gewoon in het aquarium leggen?

Dus mijn vragen:
1. Moet ik mieren kopen bij AntStore of bij mierenboerderij.nl?
2. Hoe snel groeit een kolonie?
3. Is het erg als een kleine kolonie een grote buitenwereld heeft (en een klein nest)?
4. Kan ik het licht aanzetten in hun verblijf?
5. Kan ik het reageerbuisje in het aquarium neerleggen?

Sorry voor de vele vragen, bedankt voor het lezen!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Hoi, welkom.

We merken hier op het forum vaak dat beginnende leden wat hard van stapel lopen. Ik denk dat dat bij jou ook een beetje het geval is. Voor je een kolonie hebt die in een nest zoals op de foto kan leven ben je wel een jaar of twee verder. Een mierenkolonie is zoals een zaadje, of een kiemplantje, dat je rustig en geduldig moet opkweken.
mijn vragen:
1. Moet ik mieren kopen bij AntStore of bij mierenboerderij.nl?
Het leukste is om zelf koninginnen te vangen. Dat is helemaal gratis, en dan kun je de hele ontwikkeling van de kolonie vanaf het begin volgen. De gynes vliegen in juli en augustus uit. Als je niet kan wachten heb ik of een ander forumlid wel een kleine kolonie voor je, waarschijnlijk betaal je dan alleen een paar euroverzendkosten.
2. Hoe snel groeit een kolonie?
Een Lasius niger gyne heeft voor de winter meestal een stuk of 10-20 werksters. In het 2e seizoen kunnen ze ongeveer tot de 100 werksters komen, het jaar daarna kan het snel gaan en kunnen er honderden werksters bij komen.

Een beginnende kolonie kun je het beste in een reageerbuisje laten tot ze 100 werksters hebben. Het nest wat je voor ogen hebt kun je dus voorlopig nog niet gebruiken. Als je een kleine kolonie in een te groot nest doet zullen ze niet gezond kunnen ontwikkelen.
3. Is het erg als een kleine kolonie een grote buitenwereld heeft (en een klein nest)
Nee, dat is niet erg.
4. Kan ik het licht aanzetten in hun verblijf?
Ja, dat kan. Mieren hebben graag een donker nest gedeelte, de buitenwereld mag verlicht worden.
5. Kan ik het reageerbuisje in het aquarium neerleggen?
Ja dat kan. Zoals gezegd moet je dat niet te vroeg doen. Anders zullen ze te vroeg verhuozen en zul je teleurgesteld worden.

Vragen staat vrij! Succes met je nieuwe hobby!
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Heel erg bedankt voor je snelle reactie GvG, ik heb er veel aan!

Oké, dus dan eerst langere tijd in een reageerbuisje. Een kolonie van een forumlid zou geweldig zijn!
Als ik ze heb, kan ik ze dan direct gewoon in het buitenverblijf laten rondlopen, of moeten daarvoor ook een bepaalde hoeveelheid werksters aanwezig zijn? En vanaf hoeveel werksters kan ik het beste beginnen met voeren?

Koninginnen vangen lijkt mij ook wel heel leuk! :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Kegge »

Hallo AntFan,

net als jij ben ik een beginnende hobbyist en herken het "ongeduld". Dat geeft niets hoor. Ik heb veel gelezen en luister goed naar de adviezen hier want het zijn allemaal stuk voor stuk zeer ervaren mierenhouders. Ik ben vandaag begonnen met het opwarmen van mijn eerste kleine Lasius Niger kolonie. De kolonie heb ik in oktober vorig jaar bij Mierenboederij.nl gekocht. Ik kijk heel erg uit naar het zien groeien van de kolonie. Ook ben ik van plan om deze lente en zomer veel de natuur in te gaan om de vele in Nederland levende mierensoorten te zoeken en vast te leggen. Op die manier gun ik mijzelf actief bezig te zijn met de hobby zonder dat ik me laat verleiden om te snel te grote kolonies te willen. De bruidsvluchten is een ander moment waar ik erg naar uit kijk. Ik ben begonnen met het verzamelen van de spulletjes die we nodig hebben om gynes te vangen en te bewaren.

Veel plezier!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Ik heb mijn kleine kolonies in buisjes, die liggen in plastic bakjes, zoals die van een afhaalrestaurant. De wanden kun je behandelen met talkpoeder zodat de mieren niet ontsnappen. Zodra de gyne een aantal werksters heeft kunnen ze gevoerd worden. Ze zullen in het begin niet veel aannemen. Ook zul je weinig mieren zien rondlopen in de buitenwereld. Dat is normaal, kleine kolonies zijn nogal schuw en voorzichtig.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

@ Kegge,
Ooh, ja wat leuk! Ga ik zeker ook doen,
ik heb veel zin in! Nu nog een goede camera en op pad maar.
@GvG
Oké, bedankt. Geduld hebben is dus belangrijk ;-). Ik las dat Paraffine-olie ook kan? Dat leek mij eerlijk gezegd makkelijker (en mooier).
Ik zag deze:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... ndo-120-ml
Dat lijkt mij een goede prijs? En 5 euro verzendkosten vind ik ook wel meevallen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Een suggestie

Bericht door Westdijk »

AntFan schreef:Ik zag deze:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... ndo-120-ml
Dat lijkt mij een goede prijs? En 5 euro verzendkosten vind ik ook wel meevallen.
Probeer in plaats daarvan een fles lampenolie. Je hebt dan één liter paraffineolie voor minder dan €2,00. Vrijwel overal verkrijgbaar.

Er zijn echter meer mogelijkheden. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Verdiep je hier in met lezen. Het zal je geld besparen. Deze hobby hoeft nauwelijks iets te kosten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Klopt, olie is minder lelijk. Ik heb in het begin ook veel olie gebruikt. Na een tijd ben ik overgestapt op talk. Ten eerste is het heel moeilijk om niet teveel olie te gebruiken. Als je teveel aanbrengt krijg je druppeltjes waar de mieren in blijven plakken. Ten tweede wordt olie na een paar weken minder effectief omdat er stof in blijft kleven.

Welke olie je gebruikt maakt niet echt uit, ik gebruikte altijd olijfolie. Dat werkt prima. Ik vond talk echter prettiger, ondanks het feit dat het minder mooi is.

Nu gebruik ik vooral PTFE (Fluon). Dat is duur spul, dus probeer eerst de andere opties. Hier zie je een paar foto's van mijn kleine kolonies die al uit winterslaap zijn, om je een beeld te geven.
IMG_20150308_192150970.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Op de voorgrond Formica fusca (ca. 150 werksters). Op de achtergrond Messor capitatus (100+) en Messor barbarus (8 werksters).
IMG_20150308_192031258_HDR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Nog een keer de Messor capitatus:
IMG_20150308_192042349_HDR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Ik heb genoeg Lasius Niger van de bruidsvlucht van vorig jaar. Ik wil je wel een buisje toesturen. Stuur me even een PM voor je adres stuur ik ze van de week even op. Let op ze gaan in een buisje zonder water want dat gaat meestal fout tijdens het transport, door het geschud komt er water door het watje bij de mieren. Dus thuis in een bakje van de Chinees doen (nadat je anti-uitbraak heb gesmeerd) samen met een een buisje met water/watje. Dan zullen ze vanzelf verhuizen. Onze mentor GvG heeft weer een uitstekend advies gegeven. Zelf gebruik ik Fluon gekocht bij de Antstore in Duitsland. Bij de bouwmarkt een paar pencelen gekocht. Nog nooit een mier hierover zien gaan
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Bedankt GvG, heel fijn met de foto's, weet ik hoe ik het ook kan gaan doen!

Art747 heel erg bedankt voor je aanbod!! Dat waardeer ik erg.
GvG bood ook al aan om te kijken of hij nog een kleine kolonie had, ik wacht dat eerst even af, vind je het goed als ik daarna een PB stuur?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Natuurlijk. Ik zie het vanzelf wel
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Bedankt!

Nog een vraagje:
Moet het nest voor Lasius Niger donker zijn? Ik lees nu namelijk verschillende dingen, dat het wel kan, maar geen fel licht, maar ook dat het juist helemaal niet kan. Ik snap dat er geen fel licht op het nest mag staan, maar als ik het buisje tegen de wand van een bakje aanzet en alleen de kant die tegen het glas aanzit onbedekt laat kan dat dan? Het nest zou in een donker hoekje komen te staan, waar dus niet direct ligt op komt te staan. Zijn er hier leden die dit ook zo hebben?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Ik heb Lasius niger wel eens in onverduisterde buisjes gehouden. Ze geven de voorkeur aan donker, maar ze passen zich aan. Het kán dus wel, maar de mieren voelen zich prettiger als het nestdeel helemaal donker is.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Oké, duidelijk bedankt!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Ik zou ook de beginnershandleiding en de care-sheet goed lezen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Sneeuwuil »

Lasius niger kan veel hebben. Beste voor de mieren is donker, maar ik hou ze niet allemaal in het donker en twee andere heb ik een servetje overheen gegooid en dat is het. Tot dusver gaat het goed.

Zorg wel dat er geen direct zonlicht in het nest komt, Binnen 2 seconden is dan alles in paniek.

Een ander punt is vochtigheidsgraad. Helemaal duidelijk is het me niet, maar je lijkt beton te iwllen gebruiken voor je nest. Nu wordt er vaak ytong gebruikt, wat poreus beton is en water opneemt. Als je 'echt' beton neemt moet je in elk geval daar over nadenken.

Verder dan, nu ik toch aan het kletsen ben, over de ruimte. Het is menselijk om mieren lekker de rumte te geven, maar een mier ziet dat anders. Die graven in de praktijk een zo klein mogelijk holletje. Geef je een kleine kolonie een grote ruimte, dan zullen ze niet denken,: lekker ruim!, maar eerder bang zijn de ruimte niet te kunnen verdedigen tegen indringers. Verder willen mieren de vochtigheidsgraad regelen. Een kleine kolonie zal dit niet kunnen in een grote ruimte.

I theorie geldt: he kleiner een nest hoe beter en geef ze past een groter nest als ze echt uit de voegen barsten. Nu ben ik de eerste om toe te geven dat ik dit zelf lang niet altijd doe, want het oog wil ook wat en als je een mooi nest voor ze hebt dan wil je ze er ook graag in hebben :-). Dit is echter wel een risico wat je moet afwegen.

Zowel antstore als mierenboerderij heb ik mieren gekocht en beide naar tevredenheid. Vraag ook rond op dit forum, er is altijd wel iemand die een Lasius niger voor je heeft.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=5020

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Oké, ik begin wel met donker, dan kan ik altijd nog overstappen.

Ik wou inderdaad van gewoon beton een nest maken, dat zag ik namelijk ook op antstore.net en op de link bovenaan dit bericht (ik kan het alleen bovenaan plaatsen met mijn telefoon). Ik las ook dat Lasius Niger niet per se bevochtigd moest worden? Of klopt dat niet?

Hahaha, ja ik ga ze nu zo lang mogelijk in een buisje houden!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Sneeuwuil »

Ik weet niet of Lasius niger zonder bevochtiging kan, ik zou zeggen van niet, maar heb het nooit geprobeerd. Het is de meest voorkomende mier hier in NL en we zitten is niet bepaald in een woestijn.

Beton: alle sop antstore is ytong. Een speciaal soort beton. Het wordt ook wel gasbeton of cellenbeton genoemd. Heb er de ballen verstand van, maar het neemt vocht op.

De beton-formicarium in je link: dat is wel rekening gehouden met bevochtiging. Niet duidelijk is hoe succesvol het was.

Nogmaals, je kunt rustig experimenteren hoor, maar je zou wel een aantal mislukkingen moeten incalculeren.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Mijn Lasius Niger zitten in een formicarium van Toko Anak Blitar :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Beton is niet echt geschikt om een formicarium van te maken omdat het geen vocht op kan nemen. Het is dus altijd te nat óf te droog. Het formicarium in je link lijkt mij niet goed. De gangen zijn te groot en te diep, en het materiaal is ongeschikt. Je ziet ook alleen het formicarium zonder mieren, het is niet duidelijk hoe het in de praktijk werkte.

Lasius niger kan niet zonder vocht. Ze zullen niet meteen doodgaan in een droog nest, maar het is niet goed voor ze.

Wat heb je precies gelezen op antstore.net? Was dat op het forum of in de shop?
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Bedankt voor jullie reacties!
Helaas, dan maar als het zo ver is opnieuw.
Oké, jammer, ik vond het er zo mooi uit zien en zo makkelijk. Maar ik las dat Ytong ook wel erg makkelijk is.
Antstore.net heeft een aparte rubriek voor 'betonnen' nesten, http://www.antstore.net/shop/antfarms-- ... ton-nests/. Onderaan de pagina staat ook wel Ytong, maar bovenaan zijn wel echt betonnen nesten volgens mij.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Ja, dat noemen ze in het Duits "Porenbeton". Dat is hetzelfde materiaal als Ytong. Het is zeker anders dan wat wij "beton" noemen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Art747 »

Je kunt op dit forum diverse zelfbouw projecten zien, bijvoorbeeld het Formicarium Ferrero Rocher. Laat je inspireren!
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

GvG, bedankt, ik vond het verwarrend omdat er dus bij het ene product beton en bij het andere Ytong staat.

Art747, bedankt voor de tip! Ja, die zag ik, geweldig. :)

Ik heb nu bakjes van 19 cm (lengte) x 15 cm (breedte) x 12 cm (hoogte), zijn die geschikt als buitenwereld? Ook heb ik blanken lampenolie gekocht, er zit een dekseltje bij, als ik daar een gat in knip en dan de onderkant insmeer met paraffine, kunnen ze als het goed is niet ontsnappen toch? Dat zag ik namelijk in dit filmpje: (van een lid van het forum volgens mij).

Ook heb ik van hoferman zijn ontwerpen gekregen van zijn ge3D geprinte nest (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6885). Die kan ik laten printen bij een vriend, die een 3D printer heeft. Misschien voor de volgende kolonie er zelf eentje ontwerpen, maar eerst is Google Sketchup onder de knie krijgen.
Laatst gewijzigd door AntFan op 10 mar 2015, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Klopt, maar ik vind deksels onhandig. Het openen en sluiten geeft veel trillingen, en het gat is vaak te klein om voedsel en water doorheen te geven. De lampenolie kan ook op de wanden van het bakje. Goed dun uitsmeren! Een paar druppels is genoeg.
Gebruikersavatar
AntFan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door AntFan »

Géén deksel dus. Mijn moeder is een beetje sceptisch over het ontsnappen; ze vindt het maar raar dat er geen deksel op zit, maar hopen dat het werkt dus!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door Sneeuwuil »

Antstore praat inderaad over beton, maar dat is echt ytong. Ook de bovenste.

Wow, 3D printen van een nest, dat was nog niet bij me opgekomen, lol. Ziet er cool uit.

Deksels gebruik ik wel maar is idd zeer onhandig. Zo nu en dan wil je het er toch afhalen en dat lukt echt niet op een rustige manier.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Bericht door GvG »

Als je het precies doet zoals in het filmpje zou het deksel geen probleem zijn, dan hoeft het niet open. Je kan het buisje ook gewoon in het bakje leggen, dat is makkelijker.

Tip:
Eerst testen met mieren uit de tuin.
Plaats reactie