Buizen toren

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Hallo,

Ik wilde even mijn formicarium delen hier op het forum.
Het ontwerp is simpel, namelijk een verzameling reageerbuizen welke met elkaar zijn verbonden via slangen.
Het geheel is bevestigt in een reageerbuis rek.
Ik ben erg tevreden met het resultaat. Het ontwerp zorgt ervoor dat ik de mieren erg goed kan zien van dichtbij.
schoon maken is super simpel, ik kan een reageerbuis die vies is makkelijk verwijderen en vervangen.
Een ander voordeel is dat het formicarium makkelijk is om zelf te maken.
misschien dat iemand nog inspiratie kan opdoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Buizen toren

Bericht door tempant »

Ziet er wel leuk uit! Radicaal anders dan de meeste zelfgemaakte nesten ook en dat is altijd inspirerend om zien. Gaat het hier eigenlijk over 1 kolonie? En wat met de buitenwereld? Zijn de proefbuisjes verder ook niet verduisterd?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Dank je.
Het is 1 kolonie inderdaad. De buitenwereld is niet te zien in deze fotos. op de laatste foto zie je 1 buis rechts onderaan die naar de buitenwereld loopt.
Ik heb normaal gesproken 2 buisen verduisterd voor de gyne. voor het maken van de fotos had ik deze verwijderd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buizen toren

Bericht door Mika »

Een heel leuk ontwerp!

Hmm, ik zou het direct kopiëren, mits er centraal een soort van ventilatiemogeliljkheid zou zijn: heel actieve kolonies zullen anders wel stikken.
En ik zou de hele toren wel verduisteren.
Ik heb er vroeger aan gedacht, maar blijkbaar was ik minder handig. Wat zijn die kruisingen?
Kan je meer foto's posten en meer info geven?
Zoiets zou perfect zijn voor mijn wevermieren.
DUCKDUCKGO!
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Voor ventilatie heb ik een soort van schoorsteen gemaakt. Op het moment heb ik die afgesloten met een watje, maar ik wil nog een soort afsluiting van aluminium gaas maken. De kruisingen heb ik gekocht op antstore.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buizen toren

Bericht door Mika »

Ik neem aan dat dat centrale een proefbuisrek is.
DUCKDUCKGO!
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Ja is inderdaad een proefbuisrek.
ik zal morgen wat meer info geven en wat meer fotos maken. Hoe is dit precies geschikt voor wever mieren?
kan ik me niet voorstellen eigenlijk.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Buizen toren

Bericht door Kegge »

Ik gebruik ook slangetjes tussen verschillende reageerbuisjes. In de slangetjes heb ik met een naald kleine ventilatiegaatjes gestoken. Dat het effect heeft weet ik omdat ik eerder een warmtematje onder het nestje had liggen en er condens in het slangetje vormde. Nadat er gaatjes in het slangetje zaten verdween het condenswater meteen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buizen toren

Bericht door Mika »

Kegge schreef:Ik gebruik ook slangetjes tussen verschillende reageerbuisjes. In de slangetjes heb ik met een naald kleine ventilatiegaatjes gestoken. Dat het effect heeft weet ik omdat ik eerder een warmtematje onder het nestje had liggen en er condens in het slangetje vormde. Nadat er gaatjes in het slangetje zaten verdween het condenswater meteen.
OK, maar zou het voldoende zijn voor een grote actieve kolonie? Ik durf eraan te twijfelen. Daarvoor zal ik nog iets moeten bedenken.

Voor wevermieren werden grote 'proefbuisbomen' gebruikt, maar die worden dan wel volledig vuilgemaakt door de werksters, omdat zij als enigste mieren hun territorium markeren met uitwerpselen... Bij een gesloten systeem heb je dat probleem niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Buizen toren

Bericht door Kegge »

Mika schreef:
Kegge schreef:Ik gebruik ook slangetjes tussen verschillende reageerbuisjes. In de slangetjes heb ik met een naald kleine ventilatiegaatjes gestoken. Dat het effect heeft weet ik omdat ik eerder een warmtematje onder het nestje had liggen en er condens in het slangetje vormde. Nadat er gaatjes in het slangetje zaten verdween het condenswater meteen.
OK, maar zou het voldoende zijn voor een grote actieve kolonie? Ik durf eraan te twijfelen. Daarvoor zal ik nog iets moeten bedenken.

Voor wevermieren werden grote 'proefbuisbomen' gebruikt, maar die worden dan wel volledig vuilgemaakt door de werksters, omdat zij als enigste mieren hun territorium markeren met uitwerpselen... Bij een gesloten systeem heb je dat probleem niet.
Ik deel je twijfel. Ik heb dan ook nog geen grote kolonie waarmee ik zou kunnen testen. Ik zal goed blijven volgen hoe de mieren reageren nu de kolonie lekker groeit.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Buizen toren

Bericht door Manimaner »

@kegge ik neem aan dat je ze dan een grotere buitenwereld geeft?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Buizen toren

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:@kegge ik neem aan dat je ze dan een grotere buitenwereld geeft?
Nu de kolonie ( Lasius Niger ) rap aan het groeien is krijgen ze binnenkort een grotere buitenwereld. Dit weekend is wel een goed moment denk ik. Wat ik dan eigenlijk meteen ook wil is dat de kolonie naar een vers buisje verhuist. De huidige is flink beschimmeld en de watervoorraad begint op te raken. Als ze in een nieuw huisje zitten kan ik ze langere tijd in het buisje in de buitenwereld leggen en ongestoord laten. Ik ga dit weekend het blog aanvullen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Ik heb vandaag het ventilatie probleem opgelost doormiddel van een reageerbuisdopje met gaas.
Het formicarium heeft nu boven en onder een ventilatie. Het idee is dat er daardoor een soort doorstroom ontstaat.
Ik weet niet of het in de praktijk ook zo werkt, maar 2 grote ventilatie opening zou in ieder geval genoeg moeten zijn.
als er trouwens behoefte aan is, dan wil ik wel een lijstje maken met alle items die je nodig hebt voor dit formicarium.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buizen toren

Bericht door Mika »

Ik zou het wel interessant vinden. Het is een mogelijkheid voor mijn wevers.
DUCKDUCKGO!
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Is goed, zal ik vanavond doen. Ik ben erg benieuwd trouwens naar jou wever mieren. Stop je bladeren in de reageerbuis? hoe werkt het precies?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Buizen toren

Bericht door Tristan »

Mooi formicarium! Altijd leuk om nieuwe ideetjes op te doen.

Het is de eerste keer dat ik over extra ventilatie binnen het nest lees en over stikkende mieren. Vanaf welke grootte/aantal mieren heb je zo iets nodig dan? Is de nestingang niet genoeg?
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Dank je!
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
Voor de zekerheid heb ik het maar toegevoegd.
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Hierbij dan de handleiding. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mocht je dit gaan gebruiken,post dan fotos van je wever mieren in deze draad als je wilt. ben erg benieuwd naar je wever mieren.
de spullen m.u.v het reageer buis rekje zijn van antstore.

Benodigdheden:

https://www.antstore.net/shop/
3 a 4 meter (zelf even narekenen) flexible tube transparent 16/12 mm (slang)
3 a 4 meter (zelf even narekenen) flexible tube transparent 20/16 mm (slang)
22 x Test-glass-tube 100x16 mm / 10 pcs. (glazen reageer buisjes)
22 x lamellae plug grey, 16 mm (reageer buis dopjes)
10 x LP tube fitting X 12 (verbindingstukjes, 10 totaal, 2 per verdieping)
1 x LP tube fitting L 12 (hoekstuk voor ventilatie schoorsteen)

http://www.aliexpress.com/snapshot/6596 ... 6213378119
1 x 16mm/50vents plastic double-deck test tube rack (reageerbuis rek)

Instructies:

1. maak 30 stukjes 16/12mm slang van 40 mm lengte.
2. bevestig deze aan de kruisstukjes, 3 stukjes per kruis.
zorg dat de kruisstukjes zich op de juiste plaats bevinden in het reageerbuisrek, 2 kruisstukjes per verdieping.
de kant waar geen stukje slang zit bevind zich in het reageer buisrekje. Zie bijgevoegde foto. de stukje buis steken door de gaten van het reageerbuisrekje.
3. maak 5 stukes 16/12mm slang van 50 mm lengte.
4. gebruik de stukjes van 50 mm om de kruisstukjes per verdieping te verbinden. dit is prutswerk omdat het reageerbuisrekje in de weg zit, maar het is te doen.
5. maak 20 stukjes 20/16 mm van 50mm lengte.
6. bevestig deze stukje slang aan de voorkant en achterant van het reageerbuis rekje op de uitstekende stukje slang van 16/12mm.
7. maak 10 stukjes 20/16 mm van 70 mm lengte.
8. bevestig deze stukjes slang aan de zijkanten op de uitstekende stukjes slang.
9. maak 4 stukken slang 16/12mm van (250 mm?). dit zijn de slangen die de verschillende verdiepingen verbinden. ik ben uitgegeaan van 250 mm maar kon het helaas niet opmeten omdat de slang krom is.
10. verbind de verdiepingen door de stukken slang in de uitstekende stukken slang in de 20/16mm te steken.
11.gebruik het hoekstukje eventueel om een schoorsteen te maken voor ventilatie. zorg dat het afgelsoten is met gaas of watten.
12. bevestig de reageerbuizen in de uitstekende stukken slang.
13. eventueel kunnen ook stukken slang met een reageerbuis dopje gebruikt worden om het formicarium af te sluiten.
14. verbind het formicarium met de outworld.

tips:

1. steek de reageerbuizen niet te ver in de slangen, anders zijn ze later moeilijk te verwijderen. 1 cm is vaak genoeg.
2. gebruik stokjes zoals in de foto om er voor te zorgen dat de buizen niet gaan hangen.
3. wanneer je de 2 formaten buizen in elkaar schuift, zorg dan dat hun kromming tegengesteld is, hierdoor blijft het resultaat rechter.
4. gebruik een ijzer zaagje inplaats van een schaar om de slangen te snijden. dit geeft een mooier resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Buizen toren

Bericht door Kegge »

Ik vind het een hele toffe nestvorm. Een flink deel van de benodigdheden heb ik al in huis, dus misschien ga ik ook eens proberen om iets dergelijks te fabriceren. Bedankt voor de heldere uitleg.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Buizen toren

Bericht door mierenoooooo »

Oke succes. Uit mijn eigen ervaring blijkt wel dat de dikte van de slangen van antstore afwijkt van de slang die ik toen had gekocht in een aquarium zaak. Iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Buizen toren

Bericht door AlmeloRW »

Veel verbindingen voor een slang buitenmaat 16 binnen maat 12 kan je bij de meeste aquarium winkels ook kopen. 16/12 is de maat van een slang voor de kleinere pompen. Je kan sowieso bochten en door verbind stukken kopen. Een verbinding in een vorm van een kruis kan je denk ik ook wel krijgen maar of dit gangbaar is voor aquariums weet ik niet. Ik heb ze in mn 20 jaar ervaring nog nooit gebruikt. Deze verbindingen passen prima in de 16/12 slang omdat deze dezelfde afmetingen hebben. Verder misschien een idee. Ik gebruik uit de aquarium besteld wereld ipv normale watten witten (fijne) filterwatten. Om de reageerbuisjes met gynes erin af te sluiten, omdat deze meer luchtdoorlatend zijn als normale watten. Dit doe ik omdat ik altijd een beetje bang ben dat ik normale watten misschien te strak erin druk waardoor de gyne stikken kan. Dus zekerheid boven alles. Wel gebruik ik normale watten tussen het water en de ruimte van de gyne. Omdat filterwatten net niet dicht genoeg is om het water tegen te houden waardoor je gyne verdrinken kan.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buizen toren

Bericht door GvG »

Het is juist goed om het buisje strak af te sluiten met gewone watten. Als er meer lucht in en uit het buisje kan verdampt het waterreservoir sneller en gaat het buisje minder lang mee. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gyne stikte in het buisje terwijl ik mijn buisjes altijd stevig afsluit met een stevig bolletje watten. Mieren hebben maar héél weinig zuurstof nodig. Ik heb een paar dagen geleden gynes gevangen en had een klein potje met 7 gynes weggezet om later een buisje te geven. Ik had even geen schone buisjes meer, dus het duurde wat langer. Ik heb ze vandaag pas overgeplaatst, ze waren prima in orde, terwijl ze 3 dagen in een luchtdicht potje (10 ml) zaten.

Om een opstelling als deze buizentoren te ventileren zijn synthetische filterwatten waarschijnlijk wel goed geschikt door hun hogere luchtdoorlaatbaarheid.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Buizen toren

Bericht door Mika »

Bij het stikken dacht ik aan kolonies die in de orde van enkele honderden grammen tot kilo's wegen. Bij deze kolonies moet er voldoende ventilatie zijn. Bij een enkele gyne of een honderdtal werksters zal dat probleem zich minder stellen denk ik... Ik zou in dat geval de buisjes niet te lang maken.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buizen toren

Bericht door GvG »

Ik heb wel eens een flinke Lasius niger kolonie verstuurd in een buisje dat ik had afgesloten met watten. Die had enkele honderden werksters. Toen zijn 75% van de werksters gestorven, waarschijnlijk door verstikking.
Plaats reactie