Mieren in een buisje houden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
AquariaManiak
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 april 2016

Mieren in een buisje houden

Bericht door AquariaManiak »

Beste antforummers,

Nadat ik kritiek kreeg (althans, zo zie ik het) over mijn geduld en mensen die betwijfelden of deze hobby wel wat voor mij is (ook te maken met geduld) ben ik van plan om een kolonie in een buisje te gaan houden. Helaas ben ik hier ook nieuw in, en vraag ik mij af hoe je zo'n kolonie moet gaan voeden, wanneer het suikerwater op is in een buisje en of ze dan niet zullen gaan verhuizen naar de arena (wat ik uiteraard niet wil). Ik dacht dus aan http://www.mierenboerderij.nl/lasius-ni ... sters.html , samen met http://www.mierenboerderij.nl/arena-s-7x7x65.html en dat te verbinden met buisjes. Maar, als er geen suikerwater meer in de buis zit, wat gaan ze dan doen ? Moet ik dan een ander buisje ergens anders gaan verbinden ofzo ? Want ik heb begrepen dat ik pas een gipsnest moet hebben bij een erg grote kolonie..

Over mijn geduld overigens, daar is niets mis mee. Ik heb namelijk ook nog mijn vissen hobby waar je soms ook jaren voor moet wachten voordat je vis nageslacht kan brengen. Of de maand die je moet wachten tot je aquarium is ingewerkt, of als je vis ziek is en hij een maand lang in quarantaine moet en hij er zelf bovenop moet komen...
Laatst gewijzigd door AquariaManiak op 03 mei 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Westdijk »

Ik vind het vervelend dat je het als kritiek beschouwd, maar mijn reactie http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 639#p61639 beschouwde ik als een waarschuwing. Je moet je verstand gebruiken, niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor het welzijn van de dieren. Het is feedback die ook de andere leden je geven. Misschien in iets andere woorden, maar de betekenis komt in mijn beleving overeen.
Op deze site vind je een heleboel informatie. Lees het eens op je gemak en raadpleeg de zoekmachine als je iets specifieks zoekt. Houd er wel rekening mee dat je vaak te maken krijgt met ervaringen van diverse leden en weinig vastliggende feiten. Het zal maatwerk zijn. Elke mierenhouder is anders en elke mierenkolonie is ook anders.

Kijk eens bij de onderwerpen GEZOCHT en AANGEBODEN voor een kolonie. Je bent dan vaak veel goedkoper uit.
Persoonlijk zou ik nog helemaal niets bestellen, omdat je heel weinig nodig hebt voor deze hobby. Een bakje van de Chinees waarin je reageerbuis ligt volstaat al. Vind je het lelijk, dan ga je voor wat anders, maar voor de mieren zelf lijkt het weinig uit te maken.

In de reageerbuis is het verstandiger om alleen water te doen en het suikerwater apart aan te bieden. Maak de toegang van de reageerbuis ook kleiner met een rietje en watten. Je kan overwegen om met behulp van de naald van een spuit een heel klein druppeltje in de reageerbuis achter te laten en per week een paar fruitvliegjes bij de toegang achter te laten. Denk vooral klein. Later kan je buiten de reageerbuis suikerwater in bijvoorbeeld een pillendrukstrip aanbieden. De leden zullen je verschillende mogelijkheden voorleggen.
De vuistregel hier is om de kolonie in een reageerbuis te laten groeien tot honderd werksters voor je het in een formicarium onderbrengt. Het kan een gipsnest zijn, maar ook ytong, etc.
Lees de verschillende blogs. Leer van anderen en het enige wat je daarvoor moet doen is tijd investeren door te lezen. Mijn blog is ook geen verhaal over het paradijs van mierenhouden. Ik heb net als vele andere leden tegenslagen in deze hobby ondervonden en probeer deze zoveel mogelijk te delen met de lezers. De eerste tijd kon het allemaal niet snel genoeg voor me gaan en ik wilde het graag op mijn eigen manier doen, maar ik heb er hoe dan ook een heleboel van opgestoken. Om te kunnen genieten van mijn grootste kolonie en mooiste formicarium in de woonkamer zijn er wel bijna drie jaar verstreken.

Succes.
AquariaManiak
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 april 2016

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door AquariaManiak »

Bedankt. Ik ga mijn best doen. Daarintegen wil ik wel een bakje met ventilatierooster erin om het buisje in neer te leggen. Dat doe ik omdat ik dat meer vertrouw, want ik ben flink de klos als er een mieren kolonie in mijn huis vrij rondloopt. En die mieren zijn dan ook de klos overigens. ;)
AquariaManiak
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 april 2016

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door AquariaManiak »

En mag ik ook weten waar ik uw blog kan vinden ? Lijkt me interessant.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Westdijk »

Alle blogs zijn interessant als je pas gaat beginnen met deze hobby, maar hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086 kan je de mijne vinden. Je zal er echter geen reageerbuis te zien krijgen, noem het maar eigenzinnigheid van mijn kant.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Kegge »

Kritiek is niet per definitie negatief. Dit zegt Van Dale erover:

kri·tiek (de; v; meervoud: kritieken)
1. aanmerking op iemands optreden of daden
2. beoordeling, m.n. van kunstwerken

In je berichten geef je een aantal keren aan op zoek te zijn naar mogelijkheden om deze hobby te versnellen. Mijn indruk is dat je de beginstappen wilt overslaan. Deze beginstappen zijn belangrijk om genoeg ervaring op te doen. Het zorgt er ook voor dat teleurstellingen worden voorkomen. Ik gun je juist heel veel plezier met deze hobby en daarom uit ik kritiek (al zie ik het zelf als tips geven) als ik denk dat het helpt om vergissingen te voorkomen. Wat je met kritiek doet is aan jezelf.

Blogs die mij hebben geïnspireerd:
Lasius niger van Proxi]
Lasius umbratus van iasimov
Lasius niger van Lvet
Lasius niger van ANThousiasteling
meerdere onderwerpen van Westdijk

En ik droom ooit een blog als deze te kunnen laten zien:
Atta sexdens van GvG
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
AquariaManiak
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 april 2016

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door AquariaManiak »

Ik zei ook helemaal niet dat ik de kritiek vervelend vond, ik gebruik het juist want nu ga ik het anders aanpakken. :)

Ik ga rond zoeken naar een beginners buisje en ik bestel een simpele arena en voer. Ik ben hier ook wel een tijdje zoet mee denk ik.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door GvG »

Ik hou kleine kolonies meestal zo:
2015-04-09 10.33.54.jpg
Suikerwater kun je het makkelijkst in de buitenwereld aanbieden in een pillenvakje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Sven12 »

Als ik het goed begrijp zit er toch water in het buisje waar je de mieren in ontvangt en niet suikerwater? of vergist ik me hierin..
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door GvG »

Nee hoor, dat klopt. Gewoon water.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Sven12 »

En dus ga je ze suikerwater geven als ze een arena hebben bij +/- 20 werkers?
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Benno »

Suikerwater geef je kleine kolonies in druppelvorm (pas op voor te grote druppels, de mieren kunnen hierin verdrinken)
of zoals ik het doe een pillenstrip en een watje.
ik vul de pillenstrip met 1/5 suiker en doe er warm water bij. Dit meng ik met mijn pipet totdat ik geen weerstand meer voel van de suiker en stop hier een watje in. De pillenstrip bied ik aan in het bakje van mijn kolonie.

Dit is tijdrovend als je veel kolonies hebt, maar ik heb 2 kleine en dit werkt prima.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door GvG »

Ik maak vaak een beetje suikerwater in een kopje en dan geef ik alle kolonies een paar druppels in het pillenvakje. Of ik strooi er wat suiker in en daar druppel ik wat water overheen.

Je kan ze wel eerder een buitenwereld geven hoor, vanaf 5 a 10 werksters is prima.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Manimaner »

Ik hoor toch verhalen dat mierenboerderij af en toe buisjes met suikerwater als nest verzend. Het kan ook zijn dat ze het verkeerd begrepen hebben.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Sven12 »

nu ben ik benieuwd, ik zal hem het is vragen
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in een buisje houden

Bericht door Sven12 »

het is altijd water, nooit suikerwater.
Plaats reactie