Probleem met Lasius niger
- dondiablo
- Lid
Probleem met Lasius niger
Hallo,
Ik ben al een aardige tijd niet meer actief geweest op het forum, maar ik dacht laat ik weer eens kijken.
Vorige keer heb ik net zo lang info zitten vissen op het forum tot ik alles had wat ik moest weten en toen heb ik een nest gemaakt van ytong, een kolonie Lasius Niger aangeschaft etc.etc. nu heb ik ze bijna een jaar geloof ik.... want de winter was bijna voorbij... en aangezien ik niet 100% zeker wist hoe ik ze de winterslaap in moest laten gaan heb ik ze door laten halen... en in mijn formicarium gezet. het waren
1 koningin
2 werksters
3 eitjes
Ondertussen hadden ze weer 1 werkster bijgemaakt, maar uiteindelijk is alles overleden op de koningin na die nu achter me staat...
Ik weet bijna 100% zeker dat ik ze niet slecht heb behandeld... ik gaf ze altijd fruitvliegjes die ze trouwens niet altijd aannamen en in het begin waren ze nog wat actief maar ze kwamen sowieso nooit uit de buis...
Nu is mijn probleem dat ik uit deze koningin toch wel wat wil krijgen maar graag wat tips of iets? Wat kan ik doen??
Ze zit nu in een reageerbuisje (klein) met water verder niks.... (ze zit er al een jaar dus..)
Ik ben al een aardige tijd niet meer actief geweest op het forum, maar ik dacht laat ik weer eens kijken.
Vorige keer heb ik net zo lang info zitten vissen op het forum tot ik alles had wat ik moest weten en toen heb ik een nest gemaakt van ytong, een kolonie Lasius Niger aangeschaft etc.etc. nu heb ik ze bijna een jaar geloof ik.... want de winter was bijna voorbij... en aangezien ik niet 100% zeker wist hoe ik ze de winterslaap in moest laten gaan heb ik ze door laten halen... en in mijn formicarium gezet. het waren
1 koningin
2 werksters
3 eitjes
Ondertussen hadden ze weer 1 werkster bijgemaakt, maar uiteindelijk is alles overleden op de koningin na die nu achter me staat...
Ik weet bijna 100% zeker dat ik ze niet slecht heb behandeld... ik gaf ze altijd fruitvliegjes die ze trouwens niet altijd aannamen en in het begin waren ze nog wat actief maar ze kwamen sowieso nooit uit de buis...
Nu is mijn probleem dat ik uit deze koningin toch wel wat wil krijgen maar graag wat tips of iets? Wat kan ik doen??
Ze zit nu in een reageerbuisje (klein) met water verder niks.... (ze zit er al een jaar dus..)
Laatst gewijzigd door XToF op 14 jul 2009, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Re: Probleem met Lasius niger
Ik zou zeggen ga wat broed zoeken.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- dondiablo
- Lid
Broed zoeken ?
Kan het ook gewoon niet zijn dat mijn mieren lui zijn
dat het misschien voorkomt dat deze koningin niet goed is... is daar een kans op?
Ik kan wel broed zoeken apart van het feit dat wonderbaarlijk genoeg hier niet veel L. niger nesten zijn en diegene die er zijn, zitten onder tegels die ik niet mag slopen.
Daarnaast, heeft broed dan niet een nestgeur? Moet ik die dan eerst in de koelkast leggen met me koningin of zo?
Kan het ook gewoon niet zijn dat mijn mieren lui zijn

Ik kan wel broed zoeken apart van het feit dat wonderbaarlijk genoeg hier niet veel L. niger nesten zijn en diegene die er zijn, zitten onder tegels die ik niet mag slopen.
Daarnaast, heeft broed dan niet een nestgeur? Moet ik die dan eerst in de koelkast leggen met me koningin of zo?
Laatst gewijzigd door XToF op 14 jul 2009, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Probeer nu nog gynes te vangen van de bruidsvlucht, of probeer er te verkrijgen voor verzendkosten. Er zijn vast wel leden die een surplus gevangen hebben.
Lasius niger gynes zijn er toch genoeg: er zal wel iemand zijn die je een paar gynes wilt opsturen indien je er geen vindt.
Diegene die je nu hebt heeft al haar reserves verbruikt, en kan zonder hulp geen kolonie meer stichten. Hulp moet komen in de vorm van voedsel, of inderdaad poppen of larven.
Waarschijnlijk heeft broed al wel een bepekte koloniegeur: werksters kunnen onderscheid maken tussen mannetjes en vrouwtjes eitjes en larfjes. De uiteindelijke koloniegeur wordt pas verworven ( en los daarvan ook aangeleerd) enkele uren na het uitkomen. Er is maar 1 uitzondering die ik ken (1 soort) die geen vreemd broed accepteert.
Ik wijt je problemen aan vochtigheid. In een te droog nest gebeurt er niets, in een te droge proefbuis ook niet.
Lasius niger gynes zijn er toch genoeg: er zal wel iemand zijn die je een paar gynes wilt opsturen indien je er geen vindt.
Diegene die je nu hebt heeft al haar reserves verbruikt, en kan zonder hulp geen kolonie meer stichten. Hulp moet komen in de vorm van voedsel, of inderdaad poppen of larven.
Waarschijnlijk heeft broed al wel een bepekte koloniegeur: werksters kunnen onderscheid maken tussen mannetjes en vrouwtjes eitjes en larfjes. De uiteindelijke koloniegeur wordt pas verworven ( en los daarvan ook aangeleerd) enkele uren na het uitkomen. Er is maar 1 uitzondering die ik ken (1 soort) die geen vreemd broed accepteert.
Ik wijt je problemen aan vochtigheid. In een te droog nest gebeurt er niets, in een te droge proefbuis ook niet.
DUCKDUCKGO!
- dondiablo
- Lid
Ik heb gewoon een standaard reageerbuisje... met watten en water...
En nu nog alleen een levende koningin... ze heeft al wel een keer eieren gelegd..
Dus jij zegt dat ik het of vochtiger moet maken, of deze koningin moet laten zitten en opnieuw proberen ?
/edit. ik had een reageerbuisje met koningin erin maar de uitgang was niet dicht... nu heb ik me koningin verhuisd naar een vers reageerbuisje(water was bijna op) en heb de uitgang dicht gemaakt hopelijk blijft het hierdoor vochtiger.
Ook ga ik nu gewoon elke dag een fruitvlieg voor haar neus leggen of ze hem op eet of niet.
Nog enige suggesties qua voedsel voor een alleenstaande koningin? Moet het heel fijn gesneden worden of zo?
En nu nog alleen een levende koningin... ze heeft al wel een keer eieren gelegd..
Dus jij zegt dat ik het of vochtiger moet maken, of deze koningin moet laten zitten en opnieuw proberen ?
/edit. ik had een reageerbuisje met koningin erin maar de uitgang was niet dicht... nu heb ik me koningin verhuisd naar een vers reageerbuisje(water was bijna op) en heb de uitgang dicht gemaakt hopelijk blijft het hierdoor vochtiger.
Ook ga ik nu gewoon elke dag een fruitvlieg voor haar neus leggen of ze hem op eet of niet.
Nog enige suggesties qua voedsel voor een alleenstaande koningin? Moet het heel fijn gesneden worden of zo?
Laatst gewijzigd door XToF op 14 jul 2009, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- dondiablo
- Lid
Waar kan ik nieuw broed krijgen? Want een nest uitgraven wordt lastig hier....
En hoe zorg ik dat me koningin nieuwe reserves krijgt ? Of is dat ook lastig? (misschien door vliegjes te voeren als ze die eet of suikerwater?)
En hoe zorg ik dat me koningin nieuwe reserves krijgt ? Of is dat ook lastig? (misschien door vliegjes te voeren als ze die eet of suikerwater?)
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Je kan best nieuwe gynes vangen, die zullen gemakkelijker opnieuw werksters kunnen opvoeden, omdat ze nog tsjokvol reserves zitten.
Ten tweede: voer de gyne naast (kleine!) hoeveelheiden suikerwater mugjes en kleine insectjes: mugjes vangen kan op dit moment geen probleem zijn. Ik zeg weldegelijk kleine hoeveelheden suikerwater, want op suiker alleen kan een gyne geen eitjes leggen!!
Ten tweede: voer de gyne naast (kleine!) hoeveelheiden suikerwater mugjes en kleine insectjes: mugjes vangen kan op dit moment geen probleem zijn. Ik zeg weldegelijk kleine hoeveelheden suikerwater, want op suiker alleen kan een gyne geen eitjes leggen!!
DUCKDUCKGO!
- dondiablo
- Lid
Dat is dus zo raar het valt me op dat ik hier nog geen een vliegende mier heb gezien en ook omdat de lasius niger nesten die hier zitten zitten wat verder van hier.
Daarnaast heb ik een bakje met fruitvliegjes dus die kan ik voeren....
Daarnaast heb ik een bakje met fruitvliegjes dus die kan ik voeren....
-
- Lid
Je kan toch wel boosten?
Gewoon even wat van die heuveltjes met opgegraven zand zoeken, probeer die steen op te tillen, dan liggen er vaak al kamers met meer dan 50 poppen, neem er 10 leg ze bij de koningin en binnen een dag of 3 heb je al een paar werksters, en kunnen zij de koningin voeden.
Na wat voederdagen zal de koningin zelf weer eieren gaan leggen, en ben je weer compleet.
Nu dit keer alleen de winterslaap niet vergeten.
Gewoon even wat van die heuveltjes met opgegraven zand zoeken, probeer die steen op te tillen, dan liggen er vaak al kamers met meer dan 50 poppen, neem er 10 leg ze bij de koningin en binnen een dag of 3 heb je al een paar werksters, en kunnen zij de koningin voeden.
Na wat voederdagen zal de koningin zelf weer eieren gaan leggen, en ben je weer compleet.
Nu dit keer alleen de winterslaap niet vergeten.
- dondiablo
- Lid
Oke bedankt !:) ik zal eens even gaan zoeken dan....
Winterslaap was niet vergeten maar het was gewoon niet meer te doen voor die laatste week en ik had er nog geen ervaring mee...
Hier een foto hoe het er nu uitziet.

een fruitvliegje
een druppel honing water
en de koningin...
Nou ik ga even buiten opzoek naar een nest
Winterslaap was niet vergeten maar het was gewoon niet meer te doen voor die laatste week en ik had er nog geen ervaring mee...
Hier een foto hoe het er nu uitziet.

een fruitvliegje
een druppel honing water
en de koningin...
Nou ik ga even buiten opzoek naar een nest

Laatst gewijzigd door XToF op 14 jul 2009, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- dondiablo
- Lid
Oke ik heb haar geboost... ik heb ongeveer 20 cocons er bijgedaan dat was het enige wat ik kon vinden xD... want de tegels bij mij in de buurt zaten te strak om op te kunnen tillen dus na een lange tijd zoeken heb ik in de berm een nest gevonden en open gehaald met een schoffel en wat cocons uit gehaald.
Mijn koningin moest er niks van hebben ik denk omdat ze last had van het licht, ben benieuwd

Mijn koningin moest er niks van hebben ik denk omdat ze last had van het licht, ben benieuwd

Laatst gewijzigd door XToF op 14 jul 2009, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Ah, die onder haar, is al donker gekleurd he? die komt morgen uit.
Ik merk zelf dat de werksters pas vanaf dag 10( ongeveer he) uit het nest "durven"te komen , ik gok omdat zij nog moeten uitharden.
Laat haar de komende 48 uur met rust, kijk daarna even hoe het zit, als ze ze niet wilt zal ze er zo ver mogelijk vandaan gaan zitten.
Wil ze ze, neemt ze ze bij zich, en gaat ze ze verzorgen.
Laat maar weten, mijne hebben nu 9 werksters, dus een nieuwe gebooste gyne.

Ik merk zelf dat de werksters pas vanaf dag 10( ongeveer he) uit het nest "durven"te komen , ik gok omdat zij nog moeten uitharden.
Laat haar de komende 48 uur met rust, kijk daarna even hoe het zit, als ze ze niet wilt zal ze er zo ver mogelijk vandaan gaan zitten.
Wil ze ze, neemt ze ze bij zich, en gaat ze ze verzorgen.
Laat maar weten, mijne hebben nu 9 werksters, dus een nieuwe gebooste gyne.
- dondiablo
- Lid
Oke tof
ik zal je op de hoogte houden !
Maar dat onder haar was een fruitvliegje, ze had het honingwater trouwens wel opgedronken.

Maar dat onder haar was een fruitvliegje, ze had het honingwater trouwens wel opgedronken.
- dondiablo
- Lid
nu ga ik de 20e op vakantie is het mogelijk als ze de poppen aaneemt om haar in de koelkast te doen voor die 3 weken dat ik weg ben ?
Als ze ze niet aanneemt dan overleefd ze het sowieso wel.
Als ze ze niet aanneemt dan overleefd ze het sowieso wel.
Je kan ze natuurlijk ook voldoende drinken geven, dan overleeft ze die 3 weken dan wel. 

alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
- dondiablo
- Lid
overleven werksters het ook op alleen water?
Ja maar ik zou het niet vele langer doen dan 3 weken, en gewoon eerst goed voeren voor dat je weg gaat dan weet je het zeker!
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
- dondiablo
- Lid
oké ik zal het even in de gaten houden dan moeten die poppen die ik heb niet lang erover doen om uit te komen anders kan ik ze niet meer voeren en ik denk dat vooral nantics in het begin voedsel nodig hebben... dus dat wordt even aankijken...
als ze wel uitkomen heb ik hier nog een stuk of 10 fruitvliegjes die voer ik misschien 2 dagen voor mijn vertrek (ik vertrek zaterdag al van huis dus dat wordt krapjes)... en dan zorgen voor wat water
Nu nog hopen dat ze uitkomen voor zaterdag:D
als ze wel uitkomen heb ik hier nog een stuk of 10 fruitvliegjes die voer ik misschien 2 dagen voor mijn vertrek (ik vertrek zaterdag al van huis dus dat wordt krapjes)... en dan zorgen voor wat water

Nu nog hopen dat ze uitkomen voor zaterdag:D
-
- Lid
Misschien even een mini buitenwereld maken, van 10 bij 10cm, waarbij je in de reageerbuis een mini buisje bevestigd( tuupje) naar de buitenwereld, hierin leg je als je weggaat 2 insecten ofzo, en wat honingwater, mocht dat gaan schimmelen, zit het niet bij de broed, en hebben ze wel genoeg eten, dan hoef je alleen de reageerbuis vochtig te houden( vol waterreservoir houdt het zo 2 maanden).
En die buitenwereld gewoon een dak maken, of dicht bakje, zodat niemand ontsnapt.
En eventueel iemand uit je buurt eens een nieuw insect in de buitenwereld leggen.
Ik hoop dat het duidelijk is:P
En die buitenwereld gewoon een dak maken, of dicht bakje, zodat niemand ontsnapt.
En eventueel iemand uit je buurt eens een nieuw insect in de buitenwereld leggen.
Ik hoop dat het duidelijk is:P
- dondiablo
- Lid
ja hartstikke tof
we hebben nog wat huisdieren dus ik denk dat moi oma wel af en toe een fruitvliegje kan doneren. dat is idd wel een goede oplossing... en in een open reageerbuisje is het wel vochtig genoeg? want mijn vorige eitjes haalde het niet omdat het in zo een open reageerbuisje niet vochtig genoeg was...
Maargoed dat zou dan nog niet eens zo heel erg zijn dan ben ik 3 weken broed kwijt...
Bedankt voor de reactie's !

Maargoed dat zou dan nog niet eens zo heel erg zijn dan ben ik 3 weken broed kwijt...
Bedankt voor de reactie's !
Hey bekende, ik kan ook nog voor je miertjes zorgen.
Zeg maar wat ik moet doen.

Laatst gewijzigd door Floris op 14 jul 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Houd het netjes
Reden: Houd het netjes
-
- Lid
Nou, eigenlijk maak je een gesloten kring...
Reageerbuis tuubje( watjes er omheen, dan in de reageerbuis stoppen, klein buitenwereldje( deksel erop, anders vocht weg) en voila.
Komen er overmorgen mieren uit, kun je dit gelijk doen, komen ze in de vakantie uit, maakt toch niet uit, want dan staat het klaar, en als ze dan uitkomen kunnen ze gelijk gaan zoeken. Komen ze niet uit, boeie, dan heb je al een buitenwereld als ze wel uitkomen:P maar het popstadium duurt maar 10-20 dagen dus komen ze geheid uit:)
Reageerbuis tuubje( watjes er omheen, dan in de reageerbuis stoppen, klein buitenwereldje( deksel erop, anders vocht weg) en voila.
Komen er overmorgen mieren uit, kun je dit gelijk doen, komen ze in de vakantie uit, maakt toch niet uit, want dan staat het klaar, en als ze dan uitkomen kunnen ze gelijk gaan zoeken. Komen ze niet uit, boeie, dan heb je al een buitenwereld als ze wel uitkomen:P maar het popstadium duurt maar 10-20 dagen dus komen ze geheid uit:)
Hey don, je kan ze desnoods bij mij dumpen.
Laatst gewijzigd door Floris op 14 jul 2009, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dit hoort in een persoonlijk bericht, niet op het forum
Reden: Dit hoort in een persoonlijk bericht, niet op het forum
-
- Lid
Had een hele grote pop bij mijn broed gelegd, en dan 5 normale, en dan nog 15 uit een ander nest.
Wat blijkt nou, die uit het eerste nest ( alle poppen) de dikke was een vrouwtje, en de andere 5 allemaal mannen, zit nu dus al met een bruidsvlucht...
Wat er wel niet gebeurt bij zon "Boost" erg leuk!
Wat blijkt nou, die uit het eerste nest ( alle poppen) de dikke was een vrouwtje, en de andere 5 allemaal mannen, zit nu dus al met een bruidsvlucht...
Wat er wel niet gebeurt bij zon "Boost" erg leuk!
- dondiablo
- Lid
Toen ik het nest openmaakte, kwam er ook een hele stroom aan gevleugelde mieren uit... ik hoop dat die poppen die ik nu heb wel werksters zijn ! Misschien is dit de verkeerde periode.
MAAR, ze heeft alle poppen aangenomen denk ik want ze lagen eerst aan de ene kant van het buisje en nu heb ze ze allemaal onder zich gesleept op 2 na die heb ze samen met de fruitvliegjes aan de andere kant van het buisje neergelegd
Nu nog hopen op werksters !:)
MAAR, ze heeft alle poppen aangenomen denk ik want ze lagen eerst aan de ene kant van het buisje en nu heb ze ze allemaal onder zich gesleept op 2 na die heb ze samen met de fruitvliegjes aan de andere kant van het buisje neergelegd

Nu nog hopen op werksters !:)
Hee Don, ik heb ze gezien; het zijn werksters =] Die van een koningin en de mannetjes zijn veel groter.
Daar hoef je geen zorgen over te maken
Daar hoef je geen zorgen over te maken
- dondiablo
- Lid
Ik heb gisteren gekeken en had 2 nantics : )... ze waren net uitgekomen... ik heb er druppel honingwater bijgedaan en een fruitvliegje wat ze nog niet accepteerden.
Nu hopen dat ze mijn koningin voeden en die ook haar eigen eitjes gaat leggen.
-Kan ik het propje watten bij de uitgang van het reageerbuisje er uithalen? Zodat de nantics voor voedsel kunnen zoeken als ik op vakantie ben... of verliest het buisje al zijn vochtigheid dan? Want dat was eerst wel het geval en mika zei dat het daardoor mogelijk niet vochtig genoeg was voor het broed.
Als ik op vakantie ga dan wou ik een buitenwereld met nog een extra reageerbuisje met water, een extra reageerbuisje met honingwater, en een stuk of 5 levende fruitvliegjes erin doen die vanzelf wel doodgaan en dan opgegeten kunnen worden. (zo blijven ze tenminste vers voor de eerste paar dagen)
Nu hopen dat ze mijn koningin voeden en die ook haar eigen eitjes gaat leggen.
-Kan ik het propje watten bij de uitgang van het reageerbuisje er uithalen? Zodat de nantics voor voedsel kunnen zoeken als ik op vakantie ben... of verliest het buisje al zijn vochtigheid dan? Want dat was eerst wel het geval en mika zei dat het daardoor mogelijk niet vochtig genoeg was voor het broed.
Als ik op vakantie ga dan wou ik een buitenwereld met nog een extra reageerbuisje met water, een extra reageerbuisje met honingwater, en een stuk of 5 levende fruitvliegjes erin doen die vanzelf wel doodgaan en dan opgegeten kunnen worden. (zo blijven ze tenminste vers voor de eerste paar dagen)
Laatst gewijzigd door XToF op 17 jul 2009, 12:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere.
Reden: Andere.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
1) Dat zijn geen NANITICI, want het zijn immers de normale vormen van een andere kolonie.
2) Je schrijft nanitici, nanitics, of dwergvormen, maar geen nantics, want nantics is maar een uitvinding van iemand die niet wist wat hij schreef... Op een ander forum...
3) Misschien kan Leksz voor je kolonie zorgen? De fruitvliegjes zullen verdrogen, en daar zullen ze weinig aan hebben.
2) Je schrijft nanitici, nanitics, of dwergvormen, maar geen nantics, want nantics is maar een uitvinding van iemand die niet wist wat hij schreef... Op een ander forum...
3) Misschien kan Leksz voor je kolonie zorgen? De fruitvliegjes zullen verdrogen, en daar zullen ze weinig aan hebben.
DUCKDUCKGO!