Conrad macroscoop

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Phantom
Lid
Contacteer:

Conrad macroscoop

Bericht door Phantom »

Omdat ik geen geld heb voor een goede DSLR met macrolens, heb ik een (tijdelijke) oplossing gevonden die relatief een stuk goedkoper is: Conrad Macroscoop. Helaas wat minder handzaam maar heel erg goed voor ongeanimeerde macroopnames met weinig scherptediepte (platte oppervlakken).
Afbeelding

Nu is het dus best lastig om bewegende voorwerpen te fotograferen, zoals mieren in de weer, omdat je continu handmatig de scherpte moet instellen. Enkele opnamen van mieren, de meeste foto's zijn klikbaar voor een betere resolutie:
De Formica sp. werkster die ik recentelijk in Oss vond.
Afbeelding

De suikerkoningin, deze viel in suikerwater terwijl ik net een weekje weg was. Kennelijk was het wat opgedroogd en het suiker von dde koningin een goed entkristal. Gevolg: Meer kandij dan koningin. Niet meer te redden.
Afbeelding

De lasius fuliginosus die ik ook recentelijk vond.
Afbeelding

Nog wat andere dingen om te demonstreren wat de camera aan kan.
Verschillende foto's van een experiment dat ik heb uitgevoerd, waarvan dit een van de resultaten was.
Afbeelding

Jodiumpellets, met mooie kristallijne delen en glinstering.
Afbeelding

Sleutel waarvan ik niet dacht dat ie zo beschadigd zou zijn ;).
Afbeelding

Last but not least, een zweefvliegvleugel (hoogste resolutie).
Afbeelding

Owja, mijn tafel lijkt misschien vies, maar die plekken kan ik met veel moeite vinden met het blote oog en bij wegvegen komen er alleen maar nieuwe bij :P
McK
Lid
Contacteer:

Re: Conrad macroscoop

Bericht door McK »

Hmm, eerlijk gezegd vind ik de foto's toch maar van bedenkelijke kwaliteit.
We are always running for the thrill of it.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Wat vind je er precies bedenkelijk aan? Nu vind ik ook niet dat het de beste foto's mogelijk zijn, zeker qua scherptediepte. Kleur is erg afhankelijk van omgeving en het ledje wat in de camera zit en soms erg lastig te regelen.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Ik vind het voor honderd euro toch best een goed resultaat. Het is natuurlijk geen macrofoto-opstelling, maar stukken beter dan je met een vergrootglas en een telefoon kunt vastleggen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Voor de schoonheid hoeft het niet, maar om te determineren kan het wel heel handig zijn.
DUCKDUCKGO!
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Dit is nummertje 9 van een serie lasius niger-gynes die ik gevangen heb.

Jammer dat het glas in de weg zat, ik had nog wel dichterbij willen komen.
mpke
Lid
Contacteer:

Bericht door mpke »

Die larfjes zijn mooi scherp, mooi gedaan hoor!
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Inderdaad, beter dan ik dacht. Dichterbij is niet altijd mooier: als je zou kunnen werken zonder bovenglaasje, had je een beter zicht: misschien langs opzij?
Heb je dat sterk moeten verlichten, of helemaal niet?
DUCKDUCKGO!
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Dit is zonder extra verlichting, gezien dat vervelende reflecties geeft op het glas. Als het plat glas of plastic zou zijn geweest had ik hier waarschijnlijk minder last van gehad.
Het valt me op dat deze gyne (en haar zusjes) erg rustig blijven bij belichting. Ze gaan gewoon rustig verder met het verleggen van hun broed.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Dat is typisch voor Lasius niger gynes; nadien verdwijnt dat weer als er werksters zijn.
DUCKDUCKGO!
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Ik heb nog enkele filmpjes op youtube gezet waar ik deze camera gebruikt heb. En omdat ik geen betere onderwerpen heb om deze in te plaatsen..

Wespenkop (het lichaam heb ik aan de mieren gegeven, ik dacht dat ik deze al eens had geplaatst)

Myrmica Rubra-werkster in een sprinkhaan

Deze is helaas niet heel erg scherp, maar ik vond het wel erg leuk om te zien hoe diep zo'n werkster in een prooidier kruipt om deze te eten. Later op de dag verdwenen de mieren echt helemaal in de sprinkhaan.
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Het eerste filmpje vind ik wel impressionant!
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Impressionant? :P Zoals alle gedode insecten bleef ook deze nog lang doorbewegen. Tot zeker drie uur na de onthoofding gingen de kaken nog open en dicht en reageerde het sterk als er een mier aan de antennes zat.
Harm
Lid
Contacteer:

Bericht door Harm »

Woa, zo`n ding kun je echt waanzinnig mooie timelapse beelden mee maken zeg! Zet eens de camera bij een grote kolonie op een prooidier, of op suikerwater... Echt waanzinnig!
When in doubt, C4
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Ik moet eerst nog even doorhebben hoe ik het bestandsformaat van deze webcam kan verkleinen. Het bijgeleverde programma geeft een .avi van ongeveer een gigabyte per minuut (800x600 pixels). Als ik dat doorheb kan ik gewoon opnames van een half uur maken zonder tussendoor te moeten stoppen. Wie weet wat voor opnames nog in het verstek liggen. Ik sta natuurlijk altijd open voor suggesties :)
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik zou zoiets moeten kopen: time -lapse van de wevers en van de Atta moet wel leuk zijn.
DUCKDUCKGO!
mpke
Lid
Contacteer:

Bericht door mpke »

@ Mika,

Er bestaat ook zo'n programma voor je camera.
Het heet GBtimelapse, gewoon camera erop aansluiten en wachten.
Zeker een tip, het werkt denk ik wel enkel op je 40d.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Harm
Lid
Contacteer:

Bericht door Harm »

Je hebt allerlei verschillende converters voor bestandsformaten... google is je vriend in dit geval. Gewoon zoeken op avi converter.
When in doubt, C4
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Het converten moet gebeuren tijdens de opname, niet gewoon een converter dus ;)
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Simon schreef:Het converten moet gebeuren tijdens de opname, niet gewoon een converter dus ;)
Dat ja, anders ben ik 10 uur aan het converten :D
Harm
Lid
Contacteer:

Bericht door Harm »

When in doubt, C4
Gozza
Lid
Leeftijd: 43

Bericht door Gozza »

Kwestie van een grote externe hd kopen :)
En converteren doe je natuurlijk 's nachts ;)
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Ik heb een TB-externe HD, maar het probleem is meer dat mijn computer geen (lees: niet goed) bestanden boven de 2.7 GB kan verwerken en dat het halve uren duurt voordat ik die ook maar heb binnengehaald in windows movie maker. Het is overigens ook onzin dat een filmbestand (zonder geluid, 1024x768) van 3 minuten 4 GB zou zijn. Met de slechtste compressie van windows movie maker heb ik zelfs dan nog 400 MB.
Gozza
Lid
Leeftijd: 43

Bericht door Gozza »

Geluid bij een avi is sowieso verwaarloosbaar qua bestandsgrootte. Je hebt zelfs kans dat de geluidsband volstaat met (lege) ruis die ruimte inneemt. Ongecomprimeerde avi is altijd heel groot, op een normale mini-dv camera is het zo'n 1GB voor 5 min. De resolutie hierbij is 720x576. Aangezien jouw resolutie een stuk hoger ligt (en het programma het hoogstwaarschijnlijk niet zelf comprimeert voordat het in een avi zet) is het logisch dat jouw ongecomprimeerde bestand ook veel groter is.

Maar je moet eigenlijk dingen niet afmeten tegen Windows Movie Maker, aangezien het een makkelijke goedkope oplossing is die niet garant staat voor het beste werkproces of resultaat. De compressie in WMM is dan ook zeeeer beperkt (wmv is misschien wel goedkoop en scherp maar het is lang geen mpeg).

Als je met dit soort bestanden werkt zou je eigenlijk een 'snelle' harde schijf moeten hebben (7200rpm), dan zou je minder problemen hebben met verwerken van het bestand. Om dit ook te lezen zou het programma het in stukken knippen en elk stuk afzonderlijk in moeten laden, dus hopelijk heb je flink veel RAM. Een hele makkelijke oplossing is dus om het bestand zelf in delen te knippen en daarmee aan de slag te gaan, in plaats van te proberen het hele bestand te manipuleren doe je zo een beetje per keer.

Maarja.. terug naar de mieren.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Met WMM verwerk ik mijn filmpjes snel, ik heb geen zin om uren aan een film te werken met Pinnacle oid. Dat kost mij teveel tijd en moeite. Voor compressie kan ik ofwel gewoon WMM gebruiken (heeft vrij goede compressie) of ik kan een extern programma gebruiken wat er op gemaakt is om te comprimeren.
Ik ga niet veel tijd en geld in simpele filmpjes steken, dus mijn computer is daar ook niet voor gemaakt (1GB RAM, dat was ooit nog veel). Het zou daarom fijn zijn als er een opnameprogramma bestaat dat filmpjes direct comprimeert. ;) Bestaat ook vast wel, maar dan moet ik zoeken, en dat doe ik nu even niet omdat ik andere dingen te doen heb.
wybo
Lid

Bericht door wybo »

*kick* :)

Ziet er tof uit. Ik zit te overwegen om ook zo'n apparaat te gaan kopen. Hoe bevalt het jou nu zo na een poos in gebruik te hebben gehad? En is het nog gelukt om filmpjes van normalere proporties te maken zonder na afloop te moeten converteren?
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Ik heb nog geen geschikt webcamprogramma gevonden die dat doet, maar ik heb er eigenlijk niet naar gezocht. Een handig trucje blijkt gewoon snel op de start/stop knop te dubbelklikken, dan vormt zich een nieuw bestand zonder al te veel verlies. Deze plak ik dan in Windows Movie Maker weer aan elkaar. Ik maak er nog zeer regelmatig filmpjes mee van mijn mieren.

Nog wat voorbeelden dan :P :
wybo
Lid

Bericht door wybo »

Ok dank je. Ik heb zelf even gekeken en kom dan waarschijnlijk uit op een ander merk. Maar zelfde principe. Misschien zit daar dan andere software bij, en anders inderdaad maar kijken naar een dergelijke truc :-)

/edit: het is deze geworden:
http://www.veho-uk.com/productdetail.aspx?id=28 (voor 55 euro inclusief verzendkosten)

Ze hebben ook een 400X variant maar die was 30 euro duurder en beiden hebben slechts 2 vergrotingspunten, allebei 20 en dan de een 200 en de ander 400 keer. Dat vond ik het verschil niet echt waard.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Hier een focus stack met behulp van deze camera. Het lijkt niet zo gedetailleerd, maar vergeet niet dat de kop van deze Pogonomyrmex occidentalis slechts 1-1,5 mm breed is. ;)
pogonomyrmex head.jpg
Edit: Nog een kop van Camponotus sp.
camponotus head.jpg
Negeer de artifacten ontstaan door het focus stacking. :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jkinkie
Lid

Bericht door jkinkie »

Nou, ik vind het super gedetailleerd. :roll:
Plaats reactie