Hallo,
In dit forum is voldoende informatie te vinden om te starten met het houden van mieren als huisdier.
Ook is het mij duidelijk dat een kolonie mieren het beste een winterslaap houdt.
Het lijkt mij dus nu een onhandige tijd om met deze hobby te beginnen.
Of maakt dit niets uit?
Ik kan me voorstellen dat je met een zeer klein aantal begint en dat er dan nog geen sprake is van een kolonie.
Dus vandaar mijn vraag; Wanneer kun je met het houden van mieren beginnen.
En dan bedoel ik in welk periode of maand.
Groet,
John
Wanneer te starten met deze hobby?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Re: Wanneer te starten met deze hobby?
Eigenlijk maakt het niet veel uit wanneer er met mieren houden begonnen wordt, zodra de lente er aan komt worden ze toch wel weer actief en zijn ze ook goed te observeren.
Tijdens de bruidsvluchten, die van juni tot september plaatsvinden, (voor de meeste inheemse soorten, zoals de zwarte wegmier, Lasius niger), is het veruit het gemakkelijkst om een kolonie te starten. De gynes, koninginnen, liggen dan letterlijk voor het oprapen op straat. Wanneer met een gyne begonnen wordt, zal men de volledige koloniestichting kunnen volgen.
Mensen met minder tijd of geduld kunnen al bestaande kolonies kopen op het internet (bijvoorbeeld op dit forum).
Er is ook een FAQ die deze vraag ongeveer beantwoord: Kan ik deze tijd van het jaar wel beginnen met mieren?
Tijdens de bruidsvluchten, die van juni tot september plaatsvinden, (voor de meeste inheemse soorten, zoals de zwarte wegmier, Lasius niger), is het veruit het gemakkelijkst om een kolonie te starten. De gynes, koninginnen, liggen dan letterlijk voor het oprapen op straat. Wanneer met een gyne begonnen wordt, zal men de volledige koloniestichting kunnen volgen.
Mensen met minder tijd of geduld kunnen al bestaande kolonies kopen op het internet (bijvoorbeeld op dit forum).
Er is ook een FAQ die deze vraag ongeveer beantwoord: Kan ik deze tijd van het jaar wel beginnen met mieren?

- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Ik moet Phantom hierin volledig bijtreden.
Zoals hij reeds vermeldt, kunnen mensen die onmiddellijk met een actieve kolonie willen beginnen, hier en daar op het internet een kolonie verkrijgen. De L. niger kolonies die wij verdelen zijn al een tijdje in winterslaap. Enkele dagen voor het verzenden worden ze gewekt en kan de persoon die de kolonie ontvangt starten met een actieve kolonie.
Zoals hij reeds vermeldt, kunnen mensen die onmiddellijk met een actieve kolonie willen beginnen, hier en daar op het internet een kolonie verkrijgen. De L. niger kolonies die wij verdelen zijn al een tijdje in winterslaap. Enkele dagen voor het verzenden worden ze gewekt en kan de persoon die de kolonie ontvangt starten met een actieve kolonie.
Ik wil niet onnodig een nieuwe thread starten dus daarom ga ik op deze verder.
Zondag zijn wij op de Naturariabeurs geweest en Brent wil nu toch heel graag starten.
Ik ben nu aan het rondkijken.
Zo ver ik hier op het forum kan zien, is er op dit moment weinig in de aanbieding.
Ik hoor het graag als dat anders is.
Hier op het forum las ik veel positieve berichten over Ants Kalytta.
Daarom heb ik daar eens gekeken.
Brent wil graag echt bij het begin beginnen, ook had hij zijn zinnen gezet op Camponotus vagus.
Helaas zijn die daar op dit moment ook niet te verkrijgen.
Maar ik denk een alleraardigste alternatief gevonden te hebben: Camponotus ligniperda.
Hier op het forum zijn diverse blogs over Camponotus ligniperda te vinden, deze zal ik eerst eens op m'n gemak gaan lezen.
Als iemand nog goede tips en/of opmerkingen heeft over deze soort, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Zondag zijn wij op de Naturariabeurs geweest en Brent wil nu toch heel graag starten.
Ik ben nu aan het rondkijken.
Zo ver ik hier op het forum kan zien, is er op dit moment weinig in de aanbieding.
Ik hoor het graag als dat anders is.
Hier op het forum las ik veel positieve berichten over Ants Kalytta.
Daarom heb ik daar eens gekeken.
Brent wil graag echt bij het begin beginnen, ook had hij zijn zinnen gezet op Camponotus vagus.
Helaas zijn die daar op dit moment ook niet te verkrijgen.
Maar ik denk een alleraardigste alternatief gevonden te hebben: Camponotus ligniperda.
Hier op het forum zijn diverse blogs over Camponotus ligniperda te vinden, deze zal ik eerst eens op m'n gemak gaan lezen.
Als iemand nog goede tips en/of opmerkingen heeft over deze soort, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Camponotus ligniperda is niet aan te raden voor Brent. De koloniegroei gaat veel trager dan de verwachting die beginners hebben. Hierdoor wordt de interesse snel afgezwakt en haken ze af.
Camponotus vagus is daarom een beter alternatief. Als ik het goed heb, zou je nog Camponotus vagus bij Mika kunnen verkrijgen.
Ik heb nog Formica fusca verkrijgbaar. Deze soort is groter dan Lasius niger, maar kleiner dan Camponotus vagus. De kolonie groeit wel sneller aan dan een kolonie Camponotus vagus. Momenteel bevinden alle Formica fusca kolonies (ook die in de natuur) zich reeds in winterslaap.
Camponotus vagus is daarom een beter alternatief. Als ik het goed heb, zou je nog Camponotus vagus bij Mika kunnen verkrijgen.
Ik heb nog Formica fusca verkrijgbaar. Deze soort is groter dan Lasius niger, maar kleiner dan Camponotus vagus. De kolonie groeit wel sneller aan dan een kolonie Camponotus vagus. Momenteel bevinden alle Formica fusca kolonies (ook die in de natuur) zich reeds in winterslaap.
Bedankt voor de info XTof.
In principe heeft Brent totaal geen verwachting.
Maar ik denk zeker dat het veel leuker voor hem zal zijn als hij snel resultaat boekt.
Lid mn heeft een berichtje gestuurd dat hij een kleine kolonie Camponotus vagus van de hand wil doen.
Morgen eerst maar eens met Brent overleggen.
In principe wou hij echt vooraan beginnen met alleen een koningin.
Maar wellicht vindt hij het ook leuk om met een kleine kolonie te starten.
In principe heeft Brent totaal geen verwachting.
Maar ik denk zeker dat het veel leuker voor hem zal zijn als hij snel resultaat boekt.
Lid mn heeft een berichtje gestuurd dat hij een kleine kolonie Camponotus vagus van de hand wil doen.
Morgen eerst maar eens met Brent overleggen.
In principe wou hij echt vooraan beginnen met alleen een koningin.
Maar wellicht vindt hij het ook leuk om met een kleine kolonie te starten.