Mierenkotje foto

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
olly
Lid

Mierenkotje foto

Bericht door olly »

Hallo iedereen

Mijn tuinhuisje is eindelijk klaar waar ik mijn mierenkolonies ga houden (thuis mocht ik ze niet houden, maar nu heb ik dus een plekje waar alles kan :D ) Zoals beloofd heb ik er een foto van genomen het is ongeveer 1,50 meter diep, 3,30 meter breed, 1,80 meter hoog en goed geïsoleerd. Mijn bedoeling is om redelijk wat nesten op te stellen en daar alles kan houden wat ik nodig zou kunnen hebben. Nu moet ik het alleen nog efficiënt inrichten en daarbij is advies zeker welkom aangezien ik nog eigenlijk een leek ben. :D

groetjes Olly
|>
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mn
Lid

Re: mierenkotje foto

Bericht door mn »

Ziet er eg goed Olly !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
olly
Lid

Re: mierenkotje foto

Bericht door olly »

Bedankt :D

Ben er blij mee ook, het heeft me weinig geld gekost maar wel veel werk ook
En het staat op een vrij afgelegen plek dus ik kan er doen wat ik wil en ik bezie het groots :P
Ik denk wel dat ik genoeg plaats heb om iets indrukwekkend op te bouwen...
Maar ik wil realistisch blijven en klein beginnen want veel ervaring met levende mieren heb ik niet.
Morgen komt mijn eerste aquarium die ik ga ombouwen :

ik heb rijnzand in de oven gesteriliseerd (als ondergrond voor de open ruimte ). allerlei vreemde kippen botjes verzameld en gekuist (als decoratie) en ik heb al een aantal verschillende modellen t y-tong nesten gemaakt en als uitbraak preventie ga ik eerst voor talk en later misschien een elektrische barrière proberen maken (mijn beste vriend is een elektricien en is handig in zulke dingen) en als voedsel suikerwater en dode fruitvliegjes (gekocht in een vogel speciaalzaak).
Dus hopelijk voldoet mijn idee aan de eisen van myrmica rubra............... :)
Advies of kritiek zijn altijd welkom!

Olly |>
XToF
Teamlid
Contacteer:

Re: Mierenkotje foto

Bericht door XToF »

Leuk! Heb je ook een foto van in het huisje zelf? Beschik je over elektriciteit in het huisje (ik veronderstel van wel omdat je wil gaan experimenten met een elektrische barrière).
olly
Lid

Bericht door olly »

Hoi Xtof

Ja ik heb een paar foto's van de binnenkant :D
Jammer genoeg is elektriciteit het enige waar ik niet over beschik op het veld
Voor die elektrische barrière is dat niet echt een probleem aangezien de stroom door batterijen geleverd zal worden (zolang er geen contact is tussen + en - is er ook geen verbruik dus zou het systeem heel lang meegaan

Ik beschik over een doorzichtig dakvenster en een groot raam in de voorkant dus overdag heb ik zeker genoeg licht binnen ik kan ook nog altijd een stevige LED lamp mee nemen voor als er minder licht is
Verder is er wel een optie dat ik het huisje van stroom zou voorzien door middel van een kleine windmolen of een zonnepaneel maar dat is zeker nog niet voor direct :D
mijn doel is er iets mooi ,indrukwekkend maar vooral functioneel ten opzichte van de mieren van te maken

groetjes olly
olly
Lid

Re: Mierenkotje foto's binnenkant

Bericht door olly »

Hier zie je de binnenkant
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

olly schreef:Voor die elektrische barrière is dat niet echt een probleem aangezien de stroom door batterijen geleverd zal worden (zolang er geen contact is tussen + en - is er ook geen verbruik dus zou het systeem heel lang meegaan.
Uiteraard is dit op batterijen en niet op netstroom...ik zal maar het excuus aanhalen dat ik maar net wakker was :oops: (ik bevind me momenteel in een tijdszone die 7 uur achterloopt op die van de Benelux).

Bedankt voor de foto's!
olly
Lid

Bericht door olly »

Graag gedaan
En geen excuses nodig hoor ik begrijp dat wel :D
mn
Lid

Bericht door mn »

Ziet er aardig uit, wil je verder gaan op zulke rekken, of wil je nog een soort bureau gaan maken ? Of wat zijn de plannen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
olly
Lid

Bericht door olly »

Bedankt!

Ja ik heb al een rek gebouwd voor alle benodigdheden ik wil ook een bureau en aan de muur komt nu al een grote aquarium daar hoort een kast bij die ik misschien kan gebruiken ik heb nog een kleiner model en de rest is voor later :) (alles is 100% uit gerecycleerd materiaal gebouwd dus het ziet er misschien niet zo professioneel uit maar alles is sterk, stevig, geïsoleerd en waterdicht en bovenal goedkoop
Elke euro die ik uitspaar van mijn "hobby-budget"aan het kot kan aan de mieren besteed worden :lol:
Ik denk dat ik me ook nog een starter set bij antforum ga kopen maar eerst zelf proberen

Ik bof dat ik een vader heb die zo'n typische doe het zelver, handige harry is en die letterlijk van alles kan bouwen dus kan veel richtingen uit met mijn project

OLLY |>
semar
Lid

Bericht door semar »

Is het vlak bij je huis of ver weg?
Ik heb zelf al menige slechte ervaring met vandalisme (met de bijen dan).
Met name in de winter, hou daar rekening mee.

vriendelijke groet

Semar (Dominique)
olly
Lid

Bericht door olly »

Bedankt voor het advies ja daar heb ik ook al over gepiekerd.
Mijn kotje staat op een veld een half uurtje met de fiets of zo van mijn huis verwijderd op een groot veld waar mijn vader zijn brandhout opslaat en zo het is volledig omringd met prikkeldraad maar toch...
Ik zou woest zijn moest iemand mijn miertjes schaden!!!
Misschien zou ik het beter nog wat beveiligen.

Ik heb mijn eerste myrmica rubra koningin met een 16 tal werkers in een plastiek bak gezet (in een reageerbuisje met zilverpapier rond) met een bakje water een paar druppels suikerwater en een dode aardworm.
Hopelijk ben ik niks vergeten? groetjes olly
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Ga je er dan elke dag heen om de mieren te voeren?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
olly
Lid

Bericht door olly »

Goeiemorgen!

Ja nu zitten ze in een voorlopige bak en het is allemaal heel nieuw dus ga ik elke dag wel gaan kijken.

Maar gisteren ben ik om mijn groot aquarium geweest het is 1m20 breed 40cm diep en 60cm hoog.
En eenmaal die in orde is zou ik graag een systeem hebben waarbij ik enkel in het weekend moet voeren en zo.
Zou dat gaan denk je?

groetjes Olly |>
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Er zouden meer mensen belang bij hebben als je een methode vindt zodat mieren automatisch gevoerd worden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
olly
Lid

Bericht door olly »

Ja ik heb er al aan gedacht of zoiets mogelijk zou kunnen zijn.
Het zou alles wel makkelijker maken denk ik.

Ik dacht aan een soort vloeibare voeding te maken waar alles in zit wat ze nodig hebben water proteïnen suikers en misschien een middel om goed te houden. En dat bijvoorbeeld in een lege pet fles te doen en boven het terrarium te hangen en super langzaam laten druppelen door een gaatje met een touwtje eraan zodat de druppels in een schaaltje komen.....
Dat is voor later.
Ik ben daarnet eens naar mijn kolonie gaan kijken en ze zaten allemaal in het buisje (de koningin + 16 werksters die ik eerst had gevangen waarbij ik nog +-30 werksters de 2de dag heb bijgezet van uit het natuurlijk nest)
Ze waren van alles aan het doen in het buisje met het propje watten dat het water scheidt.
Ik hoop dat dat geen kwaad kan?
Ik heb ze ook nog een stuk aardworm gegeven ze hebben in de buitenwereld zo een waterreservoir normaal voor vogels bedoeld ook met een wattenprop erin dan nog zo een lege pillen verpakking met paar druppels suiker-/honingwater.
En nu ook een kroonkurkje waar ik wat fijn suiker en paar druppels water opgedaan heb....
Als ondergrond gebruikte ik rijnzand dat ik in de oven gesteriliseerd heb.

Ben ook naar de doe-het-zelf-winkel in mijn buurt geweest en ik vond een thermometer en 2 vergrootglazen voor 4.20€ samen. :D
Ze hadden daar ook een vochtmeter voor in bloembakken zou miss handig zijn voor y-tong?

ciao olly
Unexisted
Lid
Leeftijd: 35

Bericht door Unexisted »

Als we een soort voedsel kunnen vinden dat zowel lang houdbaar,als aangenomen wordt, als proteinenrijk is...

Het grootste probleem is dus de voeding.
olly
Lid

Bericht door olly »

Kunnen ze dan zo kieskeurig zijn?

Als ze genoeg honger hebben zullen ze toch wel alles eten wat eetbaar is of niet?
Unexisted
Lid

Bericht door Unexisted »

Daar zouden we achter kunnen komen met een experiment. Sowieso is de ene soort kieskeuriger dan de ander.
olly
Lid

Bericht door olly »

Ja ik heb er nog weinig ervaring mee denk dat het met vallen en opstaan leren zal worden en ik wil niet voorop lopen. :shock:

Ik zal al heel blij zijn als mijn eerste poging met myrmica rubra succesvol is. :D
Die eten toch wel een stuk regenworm hoop ik?
Ik vond niet direct iets ter plaatse als proteïne bron en Bear Grylls die survival expert zegt steeds dat wormen voedzaam zijn. :lol:
Ik zou me een pak meer gerust voelen als er iemand met kennis en ervaring eens zou willen komen kijken naar mijn kotje.

olly
mn
Lid

Bericht door mn »

Gedroogde insecten zijn niet meer voldoende voedzaam meende ik ergens gelezen te hebben.
Dode insecten in water gaat rotten/schimmelen, de houdbaarheid is dus beperkt.
En het langzaam laten druppelen lijkt me ook erg moeilijk omdat je de insecten echt heel fijn zult moeten malen. Het exoskelet word sowieso al niet gegeten en dat zijn dan weer overige delen in de vloeistof. De vraag is dan of ze er wel van gaan eten.

De enigste oplossing lijkt me aminzuur of insecten, die dan niet gedroogd zijn of dergelijke.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Unexisted
Lid

Bericht door Unexisted »

Als ik er zo over na denk, dan denk ik dat het wel mogelijk is. Ik dacht aan het volgende.

De voorwaarde is dat de kolonie levende krekels aankan. Vervolgens maak je een soort minirad met bakjes. Daar kan je levende krekels instoppen met bijvoorbeeld visvlokken. Vervolgens regel je met een microcontroller dat elke dag een bakje open gaat. De opening van het bakje is verticaal, dus de krekels vallen er uit met de visvlokken.

Je zult dan wel 1 keer per week de boel moeten schoonmaken. Ik heb nog niet nagedacht over hoe je de bakjes indivueel kan laten openen en sluiten. Het zou eventueel kunnen met een servo of een elektromotor. Maar een simpel systeem zonder elektronica is natuurlijk veel makkelijker.

Als jullie met een goed idee komen waar elektronica in voorkomt, dan kan ik het bouwen.
olly
Lid

Bericht door olly »

Dat is interessant!

ik dacht nog steeds aan iets vloeibaar gekookte morry wormen of maden om mee te vissen met suiker en water en een conserveringsmiddel ofzo en een klein druk-vat met darmpjes zou wel voor kracht kunnen zorgen
Zoiets zal niet makkelijk zijn en van elektronica heb ik bitter weinig kennis...
Maar der zit zeker wel iets in
Dumdidum
Lid

Bericht door Dumdidum »

Ik heb hier ook al diverse keren over nagedacht.

Zelf zit ik te denken aan een koppeling van een insektenbak met het mierennest.
Omdat de mieren niet in de insektenbak moeten kunnen komen heb ik het volgende in mijn hoofd:

- insektenbak die gekoppeld is met een mierennest dmv een verticale buis (insektenbak staat dus "hoger")
- buis zelf is vanbinnen ingesmeerd met fluon of iets dergelijks zodat mieren niet in de insektenbak kunnen komen
- de insekten moeten eerst door een soort fuik (bijvoorbeeld van gaas) waardoor ze wel richting mierennest kunnen maar niet gemakkelijk terug. Lokaas aan de andere kant van de fuik (voedsel)
- de insekten moeten als het ware naar beneden vallen ipv kruipen (dubbele ring van fluor/talkpoeder in verticale buis ?)

Nadeel: ik kan niet echt invloed uitoefenen op het aantal insekten wat in het mierennest valt + insekten zijn levend.

Ik ga hier zeker binnenkort mee experimenteren om te zien of ik het werkend kan krijgen.
Als jullie ideeen hebben om het bovenstaande te verbeteren hoor ik het graag.
Unexisted
Lid

Bericht door Unexisted »

Zoiets had ik ook bedacht, maar dan ontzettend simpel. En dit idee is in combinatie met de soort Pheidologeton diversus. Dus als ze eenmaal een grote populatie hebben, dan zijn levende krekels bijvoorbeeld geen probleem.

Ik koop gewoon een krekelkweek. Bovenin bevestig ik een ijsbakje met bijv. ducktape. Onderin is een klein gat. De onderkant is ingesmeerd met PTFE. Krekels gaan in het bakje. het IJsbakje bevestig je weer met ducktape. Klaar. Alleen kan je dus geen invloed uitoefenen op het aantal insekten.
semar
Lid

Bericht door semar »

Myrmica rubra is relatief makelijk, maar regenwormen paken ze bij mij niet.
je kunt fruitvlieg of meelwormen kopen in de dieren winkels.
Heel goedkoop, kweekje fruitvlieg 2,50
onsje meelwormen 2,50 (in koelkast weken goed te houden).
goed eten is misschien een betere investering dan aquariums?

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
mn
Lid

Bericht door mn »

Je kunt ook werken met fruitvliegenlarven in een kweekje, verwarm het kweekje lags onder en de larven zullen naar boven, dus uit de voedingsbodem, kruipen. Je kunt de verwarming regelen, door bijvoorbeeld iedere dag het warmtematje ( of andere warmtebron ) een half uurtje te laten branden.
Maar jij zit wel met het probleem van geen electriciteit.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
olly
Lid

Bericht door olly »

Inderdaad voorlopig nog geen elektriciteit :?

ik kan inderdaad wel aan fruitvliegjes geraken in een dieren zaak ik ga ook eens droge honden/ katten brokken proberen

Die aquarium kreeg ik voor niks Semar ik moest hem enkel zelf gaan ophalen en ik heb hem net proper gemaakt

De glasplaten zijn aan elkaar geplakt met silicone ik hoop dat myrmica rubra daar niet door geraakt?
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Ze zullen niet zomaar door silicone geraken. Als je ze lang geen eten geven, zullen ze echter alles in het werk stellen om hun territorium uit te breiden.
Honden- en kattenbrokken hoef je niet te proberen. Daar zullen de larfjes niet op kunnen leven. Het is niet voor niets dat we honingdauwsurrogaat en insecten aanraden als voedsel.
olly
Lid

Bericht door olly »

Ah oké dacht dat ik zoiets gelezen had
bedankt voor de tip!
Dan maar naar de dierenwinkel achter insecten gaan zoeken :D
Ik maak me zorgen :(
Plaats reactie