Genetica/voortplanting bij mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
hollyghost
Lid

Genetica/voortplanting bij mieren

Bericht door hollyghost »

Ik vroeg me het volgende af:
Hoe zit het met de genetica bij mieren?
Heb wat opgezocht en heb er niet veel over gevonden, meestal artikels over bepaalde ontdekkingen etc maar niet echt iets specifiek over overerving van genen/embryologie enz.

Dit is wat ik al weet/te weten ben gekomen:
Een gyne paart met een mannetje tijdens de bruidsvlucht en gaat zich dan nestelen. Het sperma van het mannetje wordt door de gyne opgeslagen en blijft zeer lang (jaren) leven en is dus jaren bruikbaar. Wanneer een gyne werksters wilt voortbrengen zal ze gewoon onbevruchte eitjes leggen waaruit dan werksters zullen ontstaan (onvruchtbare gynes/ geslachtsorganen niet ontwikkeld). Wanneer de gyne mannetjes wil produceren zal ze het sperma gebruiken van het mannetje waarmee ze heeft gepaard.

Nu weet ik niet van waar gynes komen, komen deze uit onbevruchte eitjes of gebeurd dit net als bij de gewone geslachtelijke voortplanting, dus sperma+eicel=gyne/mannetje( afhankelijk van genetisch materiaal sperma)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Phantom
Lid
Contacteer:

Re: Genetica/voortplanting bij mieren

Bericht door Phantom »

Mannetjes komen uit onbevruchte eitjes. Gynes komen juist uit bevruchte eitjes, net als werksters.
McK
Lid
Contacteer:

Bericht door McK »

Inderdaad, werksters en gynes komen voort uit het sperma dat door de gyne wordt bijgehouden.
Wat juist het verschil maakt tussen een werkster en een gyne is nog niet volledig bekend, maar heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de juiste voeding, verzorging nl. extreem veel likken en bijten in de larve en de juiste omstandigheden qua temperatuur en vochtigheid.

Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, dus gelieve mij te corrigeren als ik fout ben ;)
We are always running for the thrill of it.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Als je onze verklarende woordenlijst eens doorleest, dan weet je al dat het niet zo is als je denkt.
DUCKDUCKGO!
hollyghost
Lid

ok, bedankt allemaal voor de antwoorden :-)
EDIT:
nog een vraagje:
Werkt het geslacht bij mieren dan niet als bij mensen, namelijk met X en Y chromosoom?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Nee, dat geldt voor veel (maar niet alle) zoogdieren. Bij mieren geldt er een heel ander systeem. Ik kan hier zelf niet teveel over uitwijden, omdat ik er simpelweg te weinig van weet.
hollyghost
Lid

Phantom schreef:Nee, dat geldt voor veel (maar niet alle) zoogdieren. Bij mieren geldt er een heel ander systeem. Ik kan hier zelf niet teveel over uitwijden, omdat ik er simpelweg te weinig van weet.
Bedankt voor de link
EDIT:
Zeer interessant, juist wat ik zocht :-)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
semar
Lid

Bericht door semar »

Als je ervan uitgaat dat het hetzelfde werkt als bij bijen (vere verwanten).

De koningin paart niet met één maar met verschillende (10 á 20) mannetjes.

De vrouwen (werkster en koninginnen komen voort uit bevruchte eitjes (met sperma) en hebben 32 chromosomen.

Darren (mannetjes) uit onbevruchte eitjes hebben 16 chromosomen.
Zoiets heet parthenogenese en komt voor bij de andere leden van de familie vliesvleugeligen hymenoptera: bijen, wespen mieren en hommels.

Het verschil of een eitje uitgroeit tot een werkster of koningin hangt alleen af van het voedsel dat ze krijgen tijdens de larve stadium (bij de honingbijen).
Een werksterlarve krijgt alleen de eerste 3 dagen koninginnengelei en daarna een mengsel van honing & stuifmeel, een koningin ´zwemt´tijdens haar hele larvale bestaan letterlijk in de koninginnengelei*.
Dit wil dus zeggen dat als de koningin plotesling mocht doodgaan de werksters nog maximaal 6 dagen (3 dagen eitje + de eerste 3 dagen larve) een koningin kunnen kweken waarbij geldt dat hoe ouder de larve hoe minder eierstokken de nieuwe koningin zal hebben.
Dit laatste geld echter alleen voor honingbijen, omdat die als enige een constante broedtemperatuur in het broednest handhaven van 35°C waardoor de broed ontwikkeling heel gelijkmatig is.
Bijvoorbeeld van ei tot imago: 21 dagen voor een werkster, 24 dagen voor een dar en 16 dagen voor een koningin.

Bij het telen van koninginnen voor de bijenteelt moet je er dus reking mee houden dat de dar als het ware een mannelijke kloon van de moeder is met precies dezelfde genetische eigenschappen als zijn moeder.
Bij het opzetten van stambomen dus onthouden: een mannetje heeft GEEN vader en maar één grootvader.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

*koninginnengelei= de afscheiding van een speciale voedersapklier in de kop van broedverzorgende werksters.

ps. sorry ben weer erg lang van stof
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dondiablo
Lid

Bericht door dondiablo »

Misschien een rare vraag maar raakt dat sperma dan niet op? Als ik het zo zie bij een mens kan die maar een x aantal eitjes maken en ook met het sperma een x aantal eitjes bevruchten.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Everio
Lid

Bericht door Everio »

Nee, dat raakt niet op. Zij slaat het op in haar spermatheek. Hoe het proces verder verloopt weet ik niet maar ik weet wel dat het niet op raakt. :P
semar
Lid

Bericht door semar »

Het sperma van de 10 á 20 darren wordt ik een speciale blaas de spermatheca van de koningin bewaard, hierin kan het sperma gedurende het hele leven van de koningin levend bewaard blijven.
Als je bedenkt dat de zaadlozing van één dar al milioenen spermacellen bevat en dat maal 10 á 20.
Elke keer als een eitje uit de eileiders de schede van de koningin paseerd kan de koningin het eitje bevruchten door een spierje te spanen waardoor een paar spermacellen toegang tot het eitje krijgen en het eitje kunnen bevruchten. Als het de bedoeling is dat het een ei een dar moet worden laat ze naruurlijk geen sperma cellen in de schede.
Voor een bijenkoningin is dit meestal genoeg voor haar hele leven (max 5 á 6 jaar), in de natuur zullen de bijen hun koningin gaan vervangen zodra ze merken dat de koningin tekort schiet en ze langzamerhand darrebroedig* wordt. In de imkerspraktijk wordt een koningin (afhankelijk van het ras) na 2 of 3 jaar vervangen.
Darrebroedigheid kan optreden door een zeer hoge leeftijd, een ander lichamelijk gebrek (missen van een voor of achterpoot of voelspriet) of door te sterke koeling (beneden 10C) wat het mechanisme van fijne spiertjes in het geslachtsorgaan van de koningin kan verlammen, of het niet op tijd op bruidvlucht kunnen gaan door bv aanhoudend slecht weer (koningin is alleeen de eerste 20 dagen na haar geboorte bronstig).

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

*darrebroedig = het onvermogen om BEVRUCHTE eitjes te leggen
ps heb ondertussen begrepen dat een mierenkoningin niet zo gevoelig is voor koude
Unexisted
Lid
Leeftijd: 35

Bericht door Unexisted »

[..]

ps. sorry ben weer erg lang van stof
Ik lees het met plezier. Heel interessant! Bedankt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Plaats reactie