Watje en water in proefbuis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
benny18
Lid

Watje en water in proefbuis

Bericht door benny18 »

Ik heb een klein vraagje in verband met het watje in een proefbuisje.
Het komt het dat het altijd zo rap heel erg zwart wordt? En het water begint dan ook te verkleuren. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen? Nu moet ik ze telkens gaan verhuizen. Er zit een Lasius niger kolonie in met zo’n 30-tal werksters een hoop broed en twee koninginnen. Ik denk niet dat het al overbevolkt is.
Groeten, benny
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Watje en water in proefbuis

Bericht door Floris »

Verkleurde watjes en water worden veroorzaakt door bacteriën. Deze zijn niet schadelijk voor de mieren. Je kunt ze er gewoon in laten zitten tot het water is opgedroogd.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Je hoeft ze niet te verhuizen als het watje zwart wordt of het water wat troebel. Wat het precies is weet ik niet Bacteriën dus, maar het tast de mieren niet aan. Wat kan helpen tegen vertroebeling van water is om het waterreservoir helemaal donker te houden, dan krijgen algen en dergelijke organismen niet de kans om te gaan groeien.

Let er trouwens op dat L.niger in principe monogyn is. Eén van de gynes zal worden gedood zodra de kolonie groter wordt. Om schade aan beide gynes te voorkomen, is het mogelijk om de kolonie te splitsen. Haal hiervoor een gyne met wat werksters uit de kolonie en plaats deze in een aparte buis.
benny18
Lid

Bericht door benny18 »

Bedankt dus ik hoef me daar geen zorgen over te maken. Het water komt niet groen ofzo ze van algen maar eerder grijs. En het is volledig afgedekt.

Dat ze monogyn zijn weet ik. Maar wou testen hoelang ze samen zitten tot er 1 doodgaat. Ik dacht dat dit al lang zou gebeurd zijn. Zouden ze dan de 2 konneginen kunnen gaan aanvallen. Ik dacht dat ze voor 1 gingen kiezen en de andere gewoon doden. Kan het kwaad als ik ze laat zitten? Of denk je dat het best is dat ik ze splits?

Groetten Benny
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Je loopt altijd risico dat beide gynes beschadigd raken. Eén zal sowieso het onderspit gaan delven, maar liefst is de andere gyne ook gezond natuurlijk.
benny18
Lid

Bericht door benny18 »

Ja inderdaad wel ja. Hoeveel werksters stop ik dan bij de 1ne gyne dat ik uit het nest haal? Zo dat zij ook een kolonie kan starten.
Plaats reactie