Fysogastrisch
- dondiablo
- Lid
Fysogastrisch
Hierbij mijn vraag: Waardoor wordt een gyne fysogastrisch, is dat merendeels door voeding(suikerwater, eiwitten etc.) of echt door de eitjes die ze in haar gaster heeft?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Re: Fysogastrisch
Ik dacht een combinatie van de 2. Als ze voeding heeft kan ze de eitjes klaar maken om uit haar gaster te komen dus vandaar dat ik dit vermoed.
- ameiseman
- Lid
Volgens mij alleen door vloeistoffen. Ik heb gelezen dat ze geen eitjes bewaard in haar gaster, maar dat ze de eitjes, gelijk nadat ze gemaakt zijn, legt.
Idd volgens mij is het ook puur van de vloeistoffen.
Hetzelfde als met werksters, alleen leggen deze geen eitjes
Hetzelfde als met werksters, alleen leggen deze geen eitjes

Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Dit is toch ook afhankelijk van de soort?Martijn schreef:Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
Verklarende woordenlijst:
Ik neem aan dat beide factoren een rol spelen. Als ik me niet vergis moeten eitjes nog een kleine weg afleggen naar "buiten". Ze gaan ondermeer via de spermatheek, waar ze bevrucht worden? Misschien krijgen ze ook hun definitieve vorm en "omhulsel" (bij gebrek aan betere term) bij het naar buiten gaan?Bij sommige mierensoorten kan het achterlijf door eten of eitjes zo groot worden, dat de rug- en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar gaan en je de vliezen er tussen kan zien. Dit zie je vaak als witte of lichte streepjes op het achterlijf.
exitus acta probat
Ik geloof dat elke soort over deze functie beschikt, ik ben er alleen niet zeker van.Gortello schreef:Dit is toch ook afhankelijk van de soort?Martijn schreef:Werksters kunnen wel degelijk eitjes leggen. Deze zijn onvruchtbaar en worden meestal gebruikt als voeding voor de larfjes. Als ze opgroeien komen er mannetjes uit.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Dat is inderdaad afhankelijk van de soort.
Een beetje laat, maar kan iemand mij uitleggen leggen wat fysogastrie is?
Lasius niger 2016
-
- Lid
Zie verklarende woordenlijst onder "Introductie mierenhobby".
"Fysogastrie: Bij bepaalde mierensoorten kan de inhoud van het achterlijf zo groot worden, dat de rug en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar wijken en je de vliezen ertussen kan zien. Dit kan gebeuren door voedsel in de krop, of door extreme activiteit van de gezwollen ovaria bij de koningin. Een extreem voorbeeld zijn honingpotmieren."
"Fysogastrie: Bij bepaalde mierensoorten kan de inhoud van het achterlijf zo groot worden, dat de rug en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar wijken en je de vliezen ertussen kan zien. Dit kan gebeuren door voedsel in de krop, of door extreme activiteit van de gezwollen ovaria bij de koningin. Een extreem voorbeeld zijn honingpotmieren."
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Bij een beginnende mierenkolonie wordt een gyne frequent fysogastrisch omdat ze het meeste voedsel krijgt, en dus een opslagvat is. Bij een actief eierleggende gyne zal het enkel gaan om eitjes in ontwikkeling in de ovaria. Een eitje onstaat als een enkele cel, en is inderdaad nog niet eens bevrucht als het 'volgroeid' is, op het einde van de ovaria. Voor zover ik weet is de fysogastrie bij deze eierleggende gynes enkel veroorzaakt door de eitjes en de ovaria, misschien ook een beetje door vetlichaampjes die mogelijk kunnen helpen met opslag van voedsel.
nb. Ter vergelijking: een bijen gyne legt dacht ik een 2000tal eitjes per dag, en die hoeft daarvoor niet eens fysogastrisch te zijn...
nb. Ter vergelijking: een bijen gyne legt dacht ik een 2000tal eitjes per dag, en die hoeft daarvoor niet eens fysogastrisch te zijn...
DUCKDUCKGO!
Hmm bedankt, allebij mijn L. niger hebben dikke witte/halfdoorzichtige strepen op hun achterlijf, zou dat fysogastrie zijn? Dat komt waarschijnlijk door het kleine beetje honing wat ik ze gaf (ze waren erg klein/jong toen ik ze heb gevangen)
Lasius niger 2016
-
Ja, die strepen zijn de vliezen tussen de segmenten. Als je die ziet spreken we van fysogastrie.