Gewoon 1 kilo havermout, een appel of 2, een banaan, een scheutje azijn tegen de schimmels. Dit doe je in de blender. Je gaat meteen merken dat het te droog is en voeg dan wat water toe, nog eens blender op, dit herhalen tot dat je een vochtig kleverig mengseltje krijgt. Het mag niet lopend zijn, het moet met de lepel uit de blender worden geschept. Dan vul ik standaard plastic potjes ongeveer voor 1/3 - 1/4 met het mengsel. Ik plaats hier dan een hoop stukjes karton in, een aantal grote stukken. Hierover leg ik een stuk keukenrol of papieren zakdoek, dit mag je aanduwen tot beneden het mengsel. Je moet wel zien dat de vliegjes er aan kunnen en er niet overal papier op ligt. Dan ent ik de vliegjes, beter te weinig dan te veel(!!). Als je te veel vliegen ent krijg je te veel larve, welke geen voeding zullen vinden en je hele kweek is dan om zeep. Van de standaard grote fruitvlieg ent ik meestal een 25-35 vliegjes. De kleinste een 40-50 tal. Je plaast dan het deksel er op waar je eerst al een serie kleine gaatjes hebt in gemaakt, ik doe dit vlotjes met een naald van een spuit. Liever te veel gaatjes dan te weinig. Je zet de kweek nu gewoon ergens op kamertemperatuur, niet op of naast een warmtebron! Je zorgt er ook voor dat de vliegjes een dag en nacht ritme hebben. Plaats ze dus niet in een donkere kast.
De kweek zal in het begin een beetje schimmelen, het meeste heb je al voorkomen door de azijn die je toevoegde, maar je zult al na een paar weken merken dat er larfjes in zitten, deze zullen de schimmel wel weg eten. De ge-ente vliegjes laat je best zitten tot je nieuwe vliegjes hebt, al zijn de meeste tegen dan al gestorven.
Het te veel aan fruitvliegenpap kun je gewoon invriezen. Zo doe ik het

.
Mvg Nick.