Een plant met silicone afdichten.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
BlackAnthraxs
Lid

Een plant met silicone afdichten.

Bericht door BlackAnthraxs »

Heeft er al een iemand geëxperimenteerd om een plant volledig aftedichten met silicone behalve de stam en een buisje dat naar buiten gaat om water te kunnen geven.
Ik wil namelijk een plant in mijn formicarium zetten maar ze mogen er niet in graven. Het is puur om bladluizen tekunnen kweken en het formicarium een beetje te kunnen verfraaien.
Alvast bedankt.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Phantom
Lid
Contacteer:

Re: Een plant met silicone afdichten.

Bericht door Phantom »

Ik denk niet dat de plant dat leuk vindt, maar je kan het natuurlijk proberen. Let er wel op dat als je mieren er eenmaal in gaan graven, dat ze daar dan ook blijven. Is het niet verstandiger om dan bijvoorbeeld het plantje op watten te laten groeien?
BlackAnthraxs
Lid

Gaan er geen schimmels groeien op de watten en gaat de plant niet wat klein zijn om de stress aan tekunnen van bladluizen?
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Eerlijk gezegd: geen idee. We raden het doorgaans sterk af om planten bij je mieren te zetten. Mieren zullen gaan graven, om over extra ontsnappingmogelijkheden nog maar te zwijgen.
BlackAnthraxs
Lid

Ik ga een deksel gebruiken met een fijn gaas dus ontsnappen zit er niet echt in. Heb ondertussen nog wat aan het zoeken geweest en silicone was toch niet zo'n goed idee, wortels hebben blijkbaar toch zuurstof nodig.
Ik ga wel proberen om op watten wat plantjes te kweken en kijken of er geen schimmels opkomen. Heb een volledig jaar om te testen. Mijn kolonie is namelijk nog zeer jong en klein.
Ik ga zeker de resultaten hier posten en misschien hebben we dan toch een manier om planten te gebruiken zonder dat ze er in kunnen graven.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

BlackAnthraxs schreef:Ik ga een deksel gebruiken met een fijn gaas dus ontsnappen zit er niet echt in.
Offtopic: Je zult toch ook een ander soort anti-ontsnappingsmiddel moeten gebruiken, ander lopen ze er alsnog uit wanneer het deksel eraf is. Zie wat andere berichten op dit subforum.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Lvet
Lid
Contacteer:

Bericht door Lvet »

Je kan ervoor kiezen om bladluizen in een aparte (curver)bak op een plant te kweken, vervolgens knip je een tak met luizen af en plaats je deze in een reageerbuis met water (afgedicht met watten) in de buitenwereld van de mieren. Zo kan je plant groot genoeg zijn om de luizen voor een bepaalde tijd aan te kunnen, terwijl je je formicarium niet verpest met een overvloed aan luizen of een uit de kluiten gewassen plant.

Ik gebruik dit systeem sinds kort voor wandelende takken: een eucalyptus die in de tuin groeit, waarvan ik een tak af heb geknipt en in een plastic maatbekertje met deksel (met een gat erin) heb gestoken. Dit stekje ziet er nu na een week nog steeds goed uit. Zodra het stekje afsterft, knip ik een nieuw takje af.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
jeroenth
Lid

Bericht door jeroenth »

Ik wil binnen een jaar ook een plant bij men mieren gaan houden ik had al gedacht een moeras plant ( bv munt en vele andere soorten die in water groeien) er in te zetten in aquarium steentjes (zeer groot grof zand) hier graven de mieren niet in want dat is volgens mij praktich onmogelijk, door de verschuivingen van de steentjes en hoge vocht tussen de wortels van de plant.
Het is maar een idee maar ik kan het pas proberen als mijn nest een beetje groter is ,wat is jullie gedacht hier van?
Lvet
Lid
Contacteer:

Bericht door Lvet »

Wat betreft de plant: je zou perliet of hydrokorrels kunnen gebruiken, dit houdt veel water vast. Een hydrocultuur dus.

Wat betreft de mieren: ik ben bang dat de mieren zich toch een weg door dit medium zullen banen. Als je te lichte korrels (perliet) gebruikt, kunnen ze dat misschien wegslepen en als je zwaar materiaal zoals hydrokorrels gebruikt, zal er van zichzelf al ruimte tussen de korrels zijn, waar de mieren in kunnen. De kans bestaat dan dat er mieren verdrinken, klem raken of verplet worden.

Je kan misschien wel de plant in een bakje met dergelijke korrels doen, die je dan weer afsluit (met een deksel, watten, etc.). Hiermee voorkom je dat er mieren bij de korrels kunnen, maar als ze er tóch bij komen, heb je niet het probleem dat ze erheen verhuizen zoals bij aarde.

Wil jij ook een plant om te experimenteren met bladluizen? Want planten in je buitenwereld worden sowieso afgeraden. Eigenlijk ook als je met bladluizen wil experimenteren, want daar is nog altijd honingdauwsurrogaat voor. Als je het niet voor de bladluizen doet: beter niet doen. Doe je het voor de bladluizen (wat ik heel goed begrijp), wees dan voorzichtig.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
BlackAnthraxs
Lid

Een moerasplantje is misschien een goed idee. Ik heb niet zoveel schrik voor overhangende takken, ik ga het zeker in het oog houden
en nu en dan wat bij snoeien of bundelen. De hoogte gaat natuurlijk ook beperkt worden door wat snoeiwerk. Zal binnenkort eens gaan kijken in een plantenwinkel of ik iets intressants op de kop kan tikken.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Plaats reactie