Ik heb gelet op het type landschap, met name kleine open stukken in het bos waar de zon bereik heeft. Daarnaast heb ik ook onder omgevallen takken/bomen gekeken.
Dit was de eerste keer dat ik op deze manier op zoek ging en het verbaasde me dat het zo makkelijk ging.
*** Plaats 1: gevonden aan de voet van een boom, de boom stond enigszins vrij waardoor er zonlicht op kan schijnen.
Soort: Myrmica rubra (Rode steekmier)

*** Plaats 2: onder afgezaagde boomstronk van 3 meter lang
Soort: Lasius brunneus? Er lag boormeel onder de stam, daarin zaten kleine zwarte mieren die erg snel weer het donker opzochten, ze leken op Lasius Niger werksters maar dan kleiner.

Er liep daar ook nog een "verdwaalde" Formica sp. (Rode bosmier):

*** Plaats 3: Aan de rand van het bos bij een lege sloot
Soort: Formica polyctena of Formica rufa (Rode bosmier) ??
Opmerkingen: Dit was een behoorlijk groot nest, door hun looproute te volgen kwam ik bij het nest uit, liggend aan de voet van de boom.

Hieronder zie je een bovenaanzicht van het nest. Op de tweede (wazige) foto is de ingang van het nest goed zichtbaar.
Ik heb op het gedeelte van de boom gestaan dat te zien is op foto 1, maar op een gegeven moment werd het te heet onder mijn voeten, de mieren wilden mij daar niet hebben en er kwamen steeds meer mieren naar mij toe!

Druk bezig met het hun prooi, een worm (rups?) en een hommel:

Er liep ook een Lasius fuliginosus die opgemerkt werd door een rode bosmier! Na een robbertje vechten gingen ze, op het oog ongeschonden, weer hun eigen weg:

*** Plaats 4: Weer aan de voet van een boom, onder een aluminium pan!
Soort: Formica polyctena of Formica rufa (Rode bosmier) ??
Opmerkingen: Toen ik die pan zag, dacht ik, die moet daar haast wel bewust neergelegd zijn door iemand die ook iets met mieren heeft.
Toen ik op die plek aankwam waren er nog geen mieren op de pan aanwezig, pas nadat ik een kijkje had genomen kwamen ze tevoorschijn. Er lag aardig wat broed en er waren ook geslachtsdieren aanwezig. Helaas niet te zien op de foto.

*** Plaats 5: Bij een hoopje half op elkaar gestapelde afgezaagde boomstammen.
Soort: Lasius fuliginosus (Glanzende houtmier)
Opmerkingen: Heb het nest of nest-ingang niet kunnen vinden, maar vermoedelijk in de dikke boomstam die daar lag.

*** Plaats 6: Thuis in de huiskamer!
Soort: Lasius Niger gyne
Opmerkingen: Dit was wel erg vreemd. Ik kwam thuis en liep er zomaar een (manke) Lasius Niger gyne met vleugels in de huiskamer!! Erg bizar dat dit ook juist gebeurde toen ik terugkwam van het rondje

Ik heb de gyne in een reageerbuisje gedaan maar ik vermoed dat deze niet bevrucht is omdat ze haar vleugels nog heeft. Zojuist ging ik buiten nog wat vliegen vangen als voedsel voor mij eigen kolonies en kwam toevallig wel een overleden Lasius Niger geslachtsdiertje tegen.

Edit: Soorten aangepast n.a.v. reacties