Sindsdien heb ik de hoop gehad tijdens een bruidsvlucht een koningin te vangen en een kolonie ermee te starten.
2 weken terug was er zo'n bruidsvlucht na een week van regenachtig weer hier in Zuid-Holland. Ik was erg opgetogen door deze kans, maar onvoorbereid omdat ik er al een tijdje niet mee bezig was geweest, aangezien ik had gedacht dat bruidsvluchten alleen in de lente zouden voorkomen. Bovendien was het al avond, waardoor winkelen voor spullen er niet in zat.
Ondanks het gebrek aan voorbereiding heb ik toch 5 piepjonge koninginnen gevangen, die ik vervolgens in glazen schaaltjes heb gestopt met elk een suikerklontje en een vochtige wat (ik had helaas alleen gezichtsreinigingswatten in huis), deze schaaltjes heb ik afgedicht met plastic folie.
Meteen zat er al 1 koningin bij die een aantal keer wist te ontsnappen. Dit vond ik erg gaaf, aangezien dit natuurlijk duidt op een goed overlevingsinstinct, maar helaas was deze koningin me te slim af en kon ik haar na een paar keer niet meer vinden

Mieren paren tijdens de vlucht, maar ik wilde toch kijken of ik misschien kans had dat er alsnog gepaard werd als er een paar mannetjes aanwezig waren, dus ik heb bij 2 koninginnen ook nog mannetjes neergezet.
Ik heb de 4 overgebleven koninginnen de tijd gegeven, en na een paar dagen hadden 2 ervan hun vleugels afgeworpen. Dit is typisch gedrag van bevruchte koninginnen, dus ik was redelijk hoopvol op ten minste 2 nageslachten.
Een week later dacht ik bij 1 koningin een hoopje eieren gezien te hebben. Ik weet het nog niet zeker, omdat ik geen vergrootglas heb om het vast te stellen.
Ik zal later vandaag proberen om foto's te uploaden om hier te delen, hopelijk kan er dan wat feedback gegeven worden!
edit: zoals belooft een paar foto's:

de schaaltjes zoals ik ze nu 2 weken heb staan. Suikerklontjes zijn een beetje gedesintegreerd door de vochtigheid in de schaaltjes. Je ziet rechtsonder een dood mannetje die zich te goed had gedaan aan de suiker.

Ik dacht dat dit eitjes waren, ik weet het nog steeds niet zeker, hopelijk kunnen jullie dit uitsluiten?

Suikerklontjes een beetje weggehaald, watten vochtig gemaakt, en de schaaltjes in een doos gestopt.
ik ga zsm reageerbuisjes bestellen, en betere watten gebruiken

Ik heb in ieder geval een aantal vragen:
1) Ik ga ervan uit dat de soort Lasius Niger is, aangezien het zwarte mieren zijn, en dit 1 van de meest voorkomende soorten is, hopelijk kan dit door de foto's vastgesteld worden.
2) Er is op dit moment 1 schaaltje waar denk ik eieren zijn, terwijl ik de koninginnen al 2 weken geleden heb gevangen. Is er een kans dat de rest nooit bevrucht is? Moet ik toch voor een meer natuurlijke omgeving zorgen, of is het voor bevruchte koninginnen nu te laat?
3) Hoe lang duurt het voordat de eerste lading eieren uitkomt? Ik herinner me dat het ongeveer 7 dagen was, en dat het aan de klimaatomstandigheden ligt, maar ik hoor het graag van een expert

4) moet ik nog speciaal rekening houden met lichtomstandigheden? aangezien er geen zand aanwezig is waar de koninginnen zich in kunnen graven is er alleen schaduw onder de wat. (De schaaltjes staan nu in mijn kamer waar ik voornamelijk lamplicht heb).
5) Als er werkers komen, hoop ik bij uitbreiding een glazen of plastic formicarium met zand en aarde te kopen of bouwen. Ik heb gelezen dat werkers gangen en kamers zullen afdekken tegen licht, kan je dit tegenwerken?
6) Wat voor voedsel kan ik de koninginnen aanbieden als het hier gaat om Lasius Niger?