Nieuwe mierenfan met vragen over koninginnen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
donders
Lid

Nieuwe mierenfan met vragen over koninginnen

Bericht door donders »

Ik heb eind vorig jaar een fascinatie gekregen voor mieren door verschillende filmpjes en artikels over waar die beestjes allemaal tot in staat zijn :D

Sindsdien heb ik de hoop gehad tijdens een bruidsvlucht een koningin te vangen en een kolonie ermee te starten.

2 weken terug was er zo'n bruidsvlucht na een week van regenachtig weer hier in Zuid-Holland. Ik was erg opgetogen door deze kans, maar onvoorbereid omdat ik er al een tijdje niet mee bezig was geweest, aangezien ik had gedacht dat bruidsvluchten alleen in de lente zouden voorkomen. Bovendien was het al avond, waardoor winkelen voor spullen er niet in zat.

Ondanks het gebrek aan voorbereiding heb ik toch 5 piepjonge koninginnen gevangen, die ik vervolgens in glazen schaaltjes heb gestopt met elk een suikerklontje en een vochtige wat (ik had helaas alleen gezichtsreinigingswatten in huis), deze schaaltjes heb ik afgedicht met plastic folie.

Meteen zat er al 1 koningin bij die een aantal keer wist te ontsnappen. Dit vond ik erg gaaf, aangezien dit natuurlijk duidt op een goed overlevingsinstinct, maar helaas was deze koningin me te slim af en kon ik haar na een paar keer niet meer vinden :(

Mieren paren tijdens de vlucht, maar ik wilde toch kijken of ik misschien kans had dat er alsnog gepaard werd als er een paar mannetjes aanwezig waren, dus ik heb bij 2 koninginnen ook nog mannetjes neergezet.

Ik heb de 4 overgebleven koninginnen de tijd gegeven, en na een paar dagen hadden 2 ervan hun vleugels afgeworpen. Dit is typisch gedrag van bevruchte koninginnen, dus ik was redelijk hoopvol op ten minste 2 nageslachten.

Een week later dacht ik bij 1 koningin een hoopje eieren gezien te hebben. Ik weet het nog niet zeker, omdat ik geen vergrootglas heb om het vast te stellen.

Ik zal later vandaag proberen om foto's te uploaden om hier te delen, hopelijk kan er dan wat feedback gegeven worden!

edit: zoals belooft een paar foto's:

Afbeelding
de schaaltjes zoals ik ze nu 2 weken heb staan. Suikerklontjes zijn een beetje gedesintegreerd door de vochtigheid in de schaaltjes. Je ziet rechtsonder een dood mannetje die zich te goed had gedaan aan de suiker.

Afbeelding
Ik dacht dat dit eitjes waren, ik weet het nog steeds niet zeker, hopelijk kunnen jullie dit uitsluiten?

Afbeelding
Afbeelding
Suikerklontjes een beetje weggehaald, watten vochtig gemaakt, en de schaaltjes in een doos gestopt.

ik ga zsm reageerbuisjes bestellen, en betere watten gebruiken :)

Ik heb in ieder geval een aantal vragen:

1) Ik ga ervan uit dat de soort Lasius Niger is, aangezien het zwarte mieren zijn, en dit 1 van de meest voorkomende soorten is, hopelijk kan dit door de foto's vastgesteld worden.

2) Er is op dit moment 1 schaaltje waar denk ik eieren zijn, terwijl ik de koninginnen al 2 weken geleden heb gevangen. Is er een kans dat de rest nooit bevrucht is? Moet ik toch voor een meer natuurlijke omgeving zorgen, of is het voor bevruchte koninginnen nu te laat?

3) Hoe lang duurt het voordat de eerste lading eieren uitkomt? Ik herinner me dat het ongeveer 7 dagen was, en dat het aan de klimaatomstandigheden ligt, maar ik hoor het graag van een expert :P

4) moet ik nog speciaal rekening houden met lichtomstandigheden? aangezien er geen zand aanwezig is waar de koninginnen zich in kunnen graven is er alleen schaduw onder de wat. (De schaaltjes staan nu in mijn kamer waar ik voornamelijk lamplicht heb).

5) Als er werkers komen, hoop ik bij uitbreiding een glazen of plastic formicarium met zand en aarde te kopen of bouwen. Ik heb gelezen dat werkers gangen en kamers zullen afdekken tegen licht, kan je dit tegenwerken?

6) Wat voor voedsel kan ik de koninginnen aanbieden als het hier gaat om Lasius Niger?
Laatst gewijzigd door donders op 01 aug 2012, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Nieuwe mierenfan met vragen over koninginnen

Bericht door Floris »

1) Ik ga ervan uit dat de soort Lasius niger is, aangezien het zwarte mieren zijn, en dit 1 van de meest voorkomende soorten is, hopelijk kan dit door de foto's vastgesteld worden.
Dat is inderdaad waarschijnlijk.

2) Er is op dit moment 1 schaaltje waar denk ik eieren zijn, terwijl ik de koninginnen al 2 weken geleden heb gevangen. Is er een kans dat de rest nooit bevrucht is? Moet ik toch voor een meer natuurlijke omgeving zorgen, of is het voor bevruchte koninginnen nu te laat?
Foto's van de opstellingen zullen een hoop duidelijk maken. Ik vermoed dat de nestruimte niet goed is.

3) Hoe lang duurt het voordat de eerste lading eieren uitkomt? Ik herinner me dat het ongeveer 7 dagen was, en dat het aan de klimaatomstandigheden ligt, maar ik hoor het graag van een expert :P
Ik zou zeggen dat elke fase een week of twee duurt, maar de omstandigheden spelen hierbij een zeer grote rol.

4) moet ik nog speciaal rekening houden met lichtomstandigheden? aangezien er geen zand aanwezig is waar de koninginnen zich in kunnen graven is er alleen schaduw onder de wat. (De schaaltjes staan nu in mijn kamer waar ik voornamelijk lamplicht heb).
Ik zou ze in het donker zetten. Je kunt de doosjes inpakken, of ze in het geheel in een schoenendoos ofzo zetten.

[5) Als er werkers komen, hoop ik bij uitbreiding een glazen of plastic formicarium met zand en aarde te kopen of bouwen. Ik heb gelezen dat werkers gangen en kamers zullen afdekken tegen licht, kan je dit tegenwerken?
Ja, geen zand gebruiken.

6) Wat voor voedsel kan ik de koninginnen aanbieden als het hier gaat om Lasius Niger?
Niets. Met hun reserves kunnen ze de eerste werksters grootbrengen. Met suikerklontjes kunnen ze sowieso niets, ze kunnen alleen vloeibaar voedsel opnemen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

1. Dat is geen vraag.
2. Een bevruchte koningin kan je herkennen aan het afwerpen van de vleugels, alhoewel dit geen garantie is omdat ze ook door stress de vleugels kunnen kwijtraken.
3. Een ei komt uit na zo'n 7 dagen bij 20-25 °C, daarna duurt elk larvaal stadium, er zijn er drie, ook ongeveer een week, dan verpopt de mier en duurt het nog een week voor ze volledig mier zijn. Een vuistregel is dus dat de ontwikkeling van een mier een maand duurt, maar dit is sterk afhankelijk van soort, temperatuur, vochtigheid, voedselvoorraad en andere omstandigheden.
4. Mieren houden niet van licht. Dus ja, zet ze donker en zeker niet in het zonlicht.
5. Door zelf de wanden af te dekken heb je hier minder kans op, maar als je vaak kijkt zullen de mieren alsnog de gangen bedekken. Gebruik geen zandnest en je hebt veel beter zicht op je kolonie.
6. Alle soorten insecten. Kleine spinnen, fruitvliegjes, muggen, meelwormen etc. Verschillende kolonies lijken verschillende voorkeuren te hebben. Sommige mensen geven zelfs diepgevroren garnalen, ik houd het liever op meelwormen.

Heb je je wel goed ingelezen in het houden van mieren? Het valt me op dat je mieren in schaaltjes houdt, terwijl we duidelijk overal aangeven dat reageerbuizen veel beter zijn. Bovendien denk je dat bruidsvluchten in de lente worden gehouden, terwijl het juist de zomerperiode is die vol staat van de bruidsvluchten. Ook zandnesten worden niet aangeraden, zelfs afgeraden voor beginners.
donders
Lid

Bericht door donders »

Bedankt!

Ik zal sowieso meteen zorgen dat ik ze op een donkere plek neerzet. Ik had inderdaad het idee dat de schaaltjes te veel licht doorlieten.

Voor de koningin die (volgensmij) eieren heeft gelegd stap ik liever niet over op een reageerbuisje, omdat ik bang ben de eieren te beschadigen. Ik heb op dit moment nog geen mogelijkheid om zelf een formicarium te bouwen, is er een beter alternatief?

Ik geloof dat ik wel gelezen heb over bruidsvluchten in de lente, misschien geld dit voor tropische soorten? Maar je hebt gelijk dat het voornamelijk in de zomer gebeurt.

Overigens zullen jullie me er vast flink van langs geven over de staat van de leefomstandigheden nu, alvast mijn oprechte excuses aan de mieren en de fanatiekelingen :roll:
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Het eerste jaar is een reageerbuis een prima omgeving voor mieren. Ik houd zelf kleine kolonies in een reageerbuis met een plastic bak als buitenwereld.

Er zijn enkele soroten in Nederland die in de lente zullen uitvliegen. L.fuliginosus is een voorbeeld, deze soort vliegt uit van vroeg in de lente tot in het najaar. Dat heeft waarschijnlijk te maken met hoe deze soort kolonies sticht (parasitair).
donders
Lid

Bericht door donders »

Hmm, jammer dat het forum niet laat zien dat ik de post heb aangepast. Kan iemand me in ieder geval vertellen of dat eitjes zijn?
Plantifant
Lid

Bericht door Plantifant »

Laatst gewijzigd door donders op Wo 01 Aug 2012, 15:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
het laat dat dus wel zien ;)
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Moeilijk te zien. Het zou kunnen.

De combinatie suikerklontje, afgesloten schaaltje, droog watje zal niet tot een succesvolle koloniestichting leiden, ik denk dat je blij moet zijn als je mieren überhaupt overleven in deze omstandigheden.
Krogzax
Lid
Contacteer:

Bericht door Krogzax »

Hoelang het duurd kan binnen 12 uur zijn gisteren heb ik 8 gynes gevangen en na 12 uur in de ochtend ging ik kijken en zag ik totaal van 7 eitjes liggen.
Heb je geen plasic buisje dat je met water kan vullen en watjes in kan stoppen ( zorg wel dat het buisje schoon is geen resten van iets inzit wat schadelijk zou kunnen zijn voor de mieren )
Veel succes! :)
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Plaats reactie