Eerste kolonie gestart
Re: Eerste kolonie gestart
Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd geraakt na thuis 'overlast' te hebben gehad van deze kleine nuttige diertjes.
Dit ziet er goed uit! Leuke hobby!
Dit ziet er goed uit! Leuke hobby!
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Dat zijn inderdaad poppen bij Khaleesi. Ik ben heel benieuwd wat voor mieren daar uitkomen, gezien deze gyne op een parasitaire soort lijkt. Houd ons op de hoogte (met foto's)! Als het echt een parasitaire soort betreft (wat nu dus nog niet zeker is), zou het wel bijzonder zijn dat ze haar larven zelfstandig groot heeft kunnen brengen tot poppen.
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
Niet veel veranderd bij de twee koninginnen, alles gaat zijn gangetje.

En ik heb alvast een buitenwereld gemaakt voor wanneer Khaleesi's poppen uitkomen.

En ik heb alvast een buitenwereld gemaakt voor wanneer Khaleesi's poppen uitkomen.

Er zijn twee van Khaleesi's poppen uitgekomen! Yes!

Ik heb ze meteen aan de buitenwereld gekoppeld en ingewikkeld met zilverpapier.

Toen ik een fruitvliegje en een pilstripje in de buitenwereld zette heb ik per ongeluk wat talkpoeder geraakt maar ik heb dit meteen vervangen.
Ik ben nu met spanning aan het kijken of ze het voedsel aannemen. Op dit moment blijven ze bij de mama in het nest
Heb wel een beetje schrik dat ze gaan verdrinken in het suikerwater, zijn ze slim genoeg om niet zelf in het pilstripje te kruipen?

Weet er iemand welk soort Khaleesi nu is? Is het toch lasius niger?

Ik heb ze meteen aan de buitenwereld gekoppeld en ingewikkeld met zilverpapier.

Toen ik een fruitvliegje en een pilstripje in de buitenwereld zette heb ik per ongeluk wat talkpoeder geraakt maar ik heb dit meteen vervangen.
Ik ben nu met spanning aan het kijken of ze het voedsel aannemen. Op dit moment blijven ze bij de mama in het nest

Heb wel een beetje schrik dat ze gaan verdrinken in het suikerwater, zijn ze slim genoeg om niet zelf in het pilstripje te kruipen?

Weet er iemand welk soort Khaleesi nu is? Is het toch lasius niger?
Ik heb hier ook een beginnende kolonie en bij mij is inderdaad een werkster verdronken in suikerwater (pilstripje)
-
Als je eerst een watje in het stripje doet en dan een paar druppels suikerwater verdrinken ze veel minder snel.
Welja ik heb het stripje vervangen door een watje 
En welke soort is ze nu? Want lasius flavus ziet er toch anders uit? Of zie je dat niet bij de nanitics?

En welke soort is ze nu? Want lasius flavus ziet er toch anders uit? Of zie je dat niet bij de nanitics?
-
Dit is inderdaad geen Lasius flavus. Ik denk dan toch Lasius niger, ondanks dat ze een stuk kleiner is dan haar buurvrouw.
Edit: Ik twijfel toch door de oranje poten van de gyne en de brede kop van de werkster. Zou het een Tetramorium sp. kunnen zijn?
Edit: Ik twijfel toch door de oranje poten van de gyne en de brede kop van de werkster. Zou het een Tetramorium sp. kunnen zijn?
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Tetramorium sowieso niet, maar ik durf geen uitspraak te doen over welke Lasius soort het hier betreft.
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
Je kunt zien dat haar hoofd iets hartvormig is, maar het is geen parasitaire soort. Als ik kijk naar andere Lasius emarginatus foto's kun je daar ook een licht hartvormig hoofd zien. Dus het zou kunnen zijn dat je dus een exoot hebt.
Je hebt nu werksters, dus als je kan zien dat de werksters duidelijk op Lasius niger werksters lijken maar het gaster en thorax een bruinere en lichtere kleur dan hun hoofden hebben, dan kan er meer zekerheid worden vastgesteld welke soort je hebt. Wees er wel zeker van dat hun exo-skelet volledig is uitgehard aangezien dit de kleur doet beïnvloeden.
Je hebt nu werksters, dus als je kan zien dat de werksters duidelijk op Lasius niger werksters lijken maar het gaster en thorax een bruinere en lichtere kleur dan hun hoofden hebben, dan kan er meer zekerheid worden vastgesteld welke soort je hebt. Wees er wel zeker van dat hun exo-skelet volledig is uitgehard aangezien dit de kleur doet beïnvloeden.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.
Mieren & Dieren discord
Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.
Mieren & Dieren discord
Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Kleur is geen goede basis voor determinatie en er zijn vele Lasius sp. in Nederland. Een exoot is in dit stadium van de determinatie wat ver gezocht. :)