Meerdere gynes samen
Meerdere gynes samen
Hallo, op antstore staat bij myrmica rubra dat ze polygyn zijn. Betekent dit dan ook gelijk dat ik meerdere gynes kan kopen en die bij elkaar kan zetten, of lukt dit niet zomaar in de praktijk ?
En zit er wat dit betreft ook nog een verschil tussen primair, en secundair polygyne soorten ? Ik neem aan dat in het wild de primair polygyne soorten van één nest of bruidsvlucht komen en dat is bij antstore waarschijnlijk niet het geval.
En als ze secundair polygyn zijn, worden er dan ook gynes uit andere nesten geaccepteerd of komen de 'nieuwe' gynes, na de bevruchting, terug naar het zelfde nest waar ze uitvliegen?
Gr Danny
En zit er wat dit betreft ook nog een verschil tussen primair, en secundair polygyne soorten ? Ik neem aan dat in het wild de primair polygyne soorten van één nest of bruidsvlucht komen en dat is bij antstore waarschijnlijk niet het geval.
En als ze secundair polygyn zijn, worden er dan ook gynes uit andere nesten geaccepteerd of komen de 'nieuwe' gynes, na de bevruchting, terug naar het zelfde nest waar ze uitvliegen?
Gr Danny
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Meerdere gynes samen
Gynes worden alleen opgenomen in de kolonie als ze net gepaard hebben. Wanneer ze al eitjes hebben gelegd, hebben ze een eigen koloniegeur ontwikkeld en worden ze niet meer geaccepteerd.
Maar broed heeft toch geen koloniegeur?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Het gaat dan ook om de gynes. Broed zelf wordt ongeacht de geur geaccepteerd, soms als broed, maar ook soms als voedsel.
Ik heb deze gisteren 4 Myrmica rubra koninginnen gevangen.
Ze zitten bij elkaar. Er is geen broed.
Ik ben alleen pas over zaterdag thuis.
Kan ik, op basis van de bovenstaande berichten ervan uitgaan dat er dan nog geen koloniegeur ontwikkeld is?
En ik deze koninginnen dus bij de rest kan voegen?
Kan ik, op basis van de bovenstaande berichten ervan uitgaan dat er dan nog geen koloniegeur ontwikkeld is?
- ricardovdh
- Lid
Dat kan, maar het is wel een risico want de kolonie kan de gyne's ook afmaken.
Ik heb dit jaar bij mijn kolonie 10 gyne's toegevoegd en er zijn er maar 3 geaccepteerd
.
Ik heb dit jaar bij mijn kolonie 10 gyne's toegevoegd en er zijn er maar 3 geaccepteerd

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
-
Misschien kan je ze beter boosten en een nieuwe kolonie laten stichten... Ik heb begrepen dat ze moeilijk op eigen kracht een kolonie kunnen stichten.
Volgens mij gaat dit goedkomen, (zolang ik het juist begrepen heb: geen enkele gyne heeft ooit een kolonie gesticht)ProXi schreef:Ik heb deze gisteren 4 Myrmica rubra koninginnen gevangen.
En ik dacht dat ze wel zelf een kolonie kunnen stichten? maar wat bijvoeren kan nooit kwaad

Ik ben vandaag thuisgekomen en heb geprobeerd ze bij mijn bestaande kolonie te introduceren.
Dit liep helaas niet zo heel erg goed af voor de koninginnen..
In het begin reageerden ze niet zo heel erg agressief.
Maar opeens ging één werkster een koningin bijten, die daardoor wild ging rennen.
Daardoor werden de andere werksters opeens vijandig en vielen ze de koninginnen aan.
Geen van de vier koninginnen heeft zich bij de kolonie gevestigd.
Dit liep helaas niet zo heel erg goed af voor de koninginnen..
In het begin reageerden ze niet zo heel erg agressief.
Maar opeens ging één werkster een koningin bijten, die daardoor wild ging rennen.
Daardoor werden de andere werksters opeens vijandig en vielen ze de koninginnen aan.
Geen van de vier koninginnen heeft zich bij de kolonie gevestigd.