Suikerwater

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
drosera
Lid
Leeftijd: 39

Suikerwater

Bericht door drosera »

Nemen mieren voedsel op van in suikerwater gedrenkte watten? Als ik suikerwater toedien in pilhoudertjes heb ik geregeld drenkelingen en bij beginnende kolonies is dat toch niet zo wenselijk. Als ik het op een houdertje toedien dan droogt het op en koekt het aan.
merci
Laatst gewijzigd door XToF op 07 feb 2009, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter in titel
mpke
Lid
Contacteer:

Re: suikerwater

Bericht door mpke »

Ja, ze drinken ook van wat.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
mn
Lid

Re: suikerwater

Bericht door mn »

Ik heb zelf een proefbuisje gevuld met suikerwater en daar een watje voor, de miertjes zie ik er duidelijk van drinken.
Maar soms gebeurt het dat het watje begint te schimmelen, dus dat vervang ik dan en dan kan het weer een tijdje voort.

Grtjs mn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Tim
Lid

Re: Suikerwater

Bericht door Tim »

Is het afhankelijk van soort of er mieren wel eens verdrinken? Bij mijn Lasius niger zie ik wel eens een mier vastzitten in de honing, maar die krijgt zich er altijd weer uit. Ook doen ze veel zand in het honingwater. Volgens mij doen ze dat zodat er ze minder snel erin verdrinken.
(mijn kolonie is ook een beginnende kolonie - gyne met 8 werkstertjes)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Mijn Manica rubida gooit ook vaak zand in het honingwater en andere kleverige substanties. Ooit is er een mier verdronken bij mij, maar nu heb ik daar geen last meer van. Wel heb ik een keer een pootje gevonden in de honing, maar dit is ook maar een enkele keer geweest.
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Indien aan de voedselbehoefte voldaan is, zullen ze alle kleverigheid bedekken, voedsel of niet. Initieel is suikerwater ook niet kleverig, het wordt dat pas als het indroogt.

Ze bedekken echter niet doelbewust: ze maken geen onderscheid. Als men een kleverige laag aanbrengt over een mierenweg, dan zullen ze die ook bedekken, maar niet doelbewust omdat er een weg loopt.

Ten tweede: mieren kunnen enige tijd ondergedomeld overleven: ze gaan dan in een soort van 'comatoestand', waarin ze heel weinig zuurstof verbruiken. Ze kunnen tot 24 uur overleven op die manier (afhankelijk van de soort) (Er bestaan ook mieren die zwemmen, en redelijk goed onder water hun weg kunnen vervolgen in het nest.).

Bij mijn C vagus kwam het wel eens voor dat er werksters in het suikerwaterbakje sukkelden: als dat dan binnen de 24 uur wordt leeggedronken, ontwaken de werksters nog op tijd.

Edit: tijdseenheid aangeduid.
DUCKDUCKGO!
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

aangepast, en ik verwijder straks deze 2 laatste berichten.
DUCKDUCKGO!
mn
Lid

Bericht door mn »

Maar 24 uur, op die tijd heb ik dat zelf wel al opgemerkt en kan ik de mier zelf wel redden, niet ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie