Aquarium Formicarium combinatie

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
farholly
Lid

Aquarium Formicarium combinatie

Bericht door farholly »

Hallo iedereen,

Ik loop al een tijdje in mijn hoofd om een formicarium te combineren met een aquarium.
Momenteel heb ik een klein aquariumpje, van zo'n 40x25x25. Hier heb ik wat garnaaltjes in.
Het idee is om een soortgelijk aquarium te bouwen waarvan de onderste (ongeveer 8 cm) een formicarium moet worden met daarboven een aquarium. Vanuit het midden gaat er een buisje naar boven waar de mieren op een eilandje in het midden van het aquarium kunnen komen. Dit eilandje zal een oppervlakte hebben van zo'n 10 tot 15 vierkante centimeter.

Afijn. Het is de eerste keer dat ik een formicarum ga bouwen, waardoor er een aantal vragen bij me op kwamen:

Soort formicarium
Klopt het dat de makkelijkste manier is om dit te maken door een blok ytong de zagen en hier ruimtes in te vrezen?
-Op welke manier kan ik het blok ytong goed bevestigen zodat deze strak tegen de ruit zit? Anders gaan de mieren misschien tussen het glas en het blok ytong naar andere ruimtes, of maakt dat niet uit?

Hoe zit het met het bevochtigen van het nest?
Is het nodig om het nest te bevochtigen als er boven een eilandje is?
Of kunnen de mieren dit water naar beneden transporteren? (of is dit niet nodig?)

Ik kan het water in het aquarium natuurlijk direcht op het ytong blok laten rusten, maar dan wordt het blok ytong waarschijnlijk te nat? Of denken jullie dat dit goed zal gaan?

Het liefste voeg ik trouwens niet elke dag water toe..

Zuurstof
Krijgen de mieren genoeg zuurstof door dit ene buisje? Zal zo’n centimeter in doorsnede zijn.

Uitbraak
Ik ga er eigelijk standaard vanuit dat de mieren die ik neem niet kunnen zwemmen. Op deze manier kunnen ze dus ook niet in mijn huiskamer terecht komen.. ;) Klopt dit?

Temperatuur
Wat mag de minimum en maximum ongeveer temperatuur zijn?
Ik las dat als ze in winterslaap gaan, de temperatuur zo’n 5 graden is.. Hmm.. Hoe ga ik dit doen? En kunnen ze de winterslaap ook overslaan? Of is dat niet aan te raden?
Ik woon op drie hoog en heb geen airco. Het wordt in huis in de zomer dus wel eens 30 graden en soms misschien wel hoger.. Is dit erg? ;)

Ohja, een klein detail wat de grootste uitdaging is. Ik heb een vriendin en woon samen, dus het moet er mooi uit zien.. ;-) Geen half werk.

Hier onder een tekening van mijn idee.
Ik zal komende tijd alles wat ik doe fotograferen, wel leuk om de voortgang te zien.
Mochten jullie vragen aan mij hebben of mee willen denken hoor ik dat graag.. :-)
Ook hoor ik graag wat jullie van het idee vinden en of jullie dit al ergens anders gelezen hebben?

Afbeelding
Feone
Lid

Re: Aquarium Formicarium combinatie

Bericht door Feone »

Je moet een flinke kolonie hebben voor een nest van die grootte.

Zuurstof zal denk ik geen probleem zijn.

Het kan zijn dat enkele mieren verdrinken, voor zover ik kan vinden zijn ze niet heel goed in het omgaan met water.

De temperatuur & vocht tolerantie van de mieren hangt sterk af van de soort. Ik denk echter wel dat een aquarium bovenop het ytong er veel te veel vocht in laat.
Misschien een laagje beton of iets dat minder water doorlaat er bovenop? Dan kan je aan één kant het vocht in het nest laten komen. De mieren zoeken dan zelf uit of ze in de drogere of vochtigere delen willen blijven.

Afhankelijk van de soort kan een winterslaap overgeslagen worden.

Ik moet wel zeggen dat ik hier geen persoonlijke ervaring mee heb. Al deze informatie heb ik uit de verschillende topics op dit forum.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Dat is een leuk idee.
farholly schreef:Klopt het dat de makkelijkste manier is om dit te maken door een blok ytong de zagen en hier ruimtes in te vrezen?
Ja.
Op welke manier kan ik het blok ytong goed bevestigen zodat deze strak tegen de ruit zit? Anders gaan de mieren misschien tussen het glas en het blok ytong naar andere ruimtes, of maakt dat niet uit?
Dat is inderdaad belangrijk. Een kolonie kan geheel verdrinken in het waterreservoir.
Hoe zit het met het bevochtigen van het nest?
Ik denk dat dat de grootste moeilijkheid is van deze combinatie. Je moet zowel de vochtigheid van het nest reguleren, als de beestjes in het water in leven houden met hetzelfde water.
Of kunnen de mieren dit water naar beneden transporteren? (of is dit niet nodig?)
Dat hangt af van de grootte van de kolonie en de soort.
Ik kan het water in het aquarium natuurlijk direcht op het ytong blok laten rusten, maar dan wordt het blok ytong waarschijnlijk te nat? Of denken jullie dat dit goed zal gaan?
Inderdaad, zie mijn vorige punt over het reguleren van vochtigheid in het nest én het reguleren van het aquariumwater ineen.
Krijgen de mieren genoeg zuurstof door dit ene buisje? Zal zo’n centimeter in doorsnede zijn.
Waarschijnlijk wel.
Ik ga er eigelijk standaard vanuit dat de mieren die ik neem niet kunnen zwemmen.
Ja, maar ze kunnen wel verdrinken en dat zullen ze ook doen.

Al met al zou ik aanraden om eerst een formicarium (gezien het werk dat je erin wilt stoppen zou je een 'formiquarium' kunnen overwegen) te maken, daar ervaring mee op te doen, en dan te overwegen dit te combineren met een aquarium.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Antsps
Lid

Bericht door Antsps »

Leuk idee :)

Het grootste probleem bij deze opstelling is dat door de hoeveelheid water je het mierennest ontzettend goed waterdicht moet maken. Door de hoeveelheid water die je erboven hebt lopen anders alle gangen onder. Op youtube heb ik een filmpje gezien van een mierennest die middels een doorzichtig slangetje het aquarium van de zijkant binnengaat en dan inderdaad naar een eilandje in het midden. Ik denk dat dit beter te realiseren is en ook makkelijker ;) Het filmpje kon ik niet meer vinden helaas..
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou dan dus inderdaad het mieren nest en aquarium echt moeten scheiden (gezien de temperatuur en de vochtigheid), al zitten ze wel in dezelfde glazen bak.
Wat Antsps zegt klopt wel, deze heb ik ook te gezien (https://www.youtube.com/watch?v=lP-qZYK_mjk)
Toch Lijkt me mijn combinatie er wel leuker/creatiever uit zien.

Vanochtend op de fiets bedacht ik me opeens dat de temperatuur voor de winterslaap zo'n 5 tot 10 graden moet zijn, en ik het nest dus op zolder of iets dergelijks moet zetten..
Maar, mijn garnaaltjes in het aquarium vinden dat natuurlijk niet zo leuk, dus moet het verwarmingselement daar constant als een gek aan staan. Dat is ook weer niet zo ideaal. (buiten dat ik dan dus beide niet meer in mijn kamer heb, waar mijn vriendin weer blij mee zal zijn.. ;) )

Afijn.

Misschien is een aquarium met een kastje er onder met een formicarium er onder inderdaad een makkelijker idee.
Het is me alleen nogsteeds niet helemaal nodig waarom het nest bevochtigd moet worden. Is dit nodig als de mieren boven op het eiland kunnen 'drinken', of moet er ook gewoon vocht zijn in het formicarium?
Floris ik las gisteren een artikel waarin jij ook een soort van formiquarium hebt gebouwd.
Wat is je ervaring met deze manier van bewateren? En zou je dat aanraden of beter op andere manieren?

Dan komt het bij het soort mieren.
Welke soort mieren raden jullie voor een beginner aan, in combinatie met mijn opstelling? (liefst zonder winterslaap en zonder zwemdrang.. ;) ) (gewoon de Lasius niger?)

Hebben de mieren trouwens liever een licht nest of het liefst zo donker mogelijk?
GvG

Bericht door GvG »

Allereerst welkom op het forum!

Je ontwerp ziet er mooi uit! Ik denk echter wel dat je je verkijkt op een aantal punten.

Bij een aquarium kun je een grote glazen bak nemen mooie vissen kopen om deze te vullen. Bij mierenhouden werkt het niet zo. Als je een kleine mierenkolonie in een groot formicarium zoals in jouw ontwerp doet, zal deze niet goed gedijen. Mieren kunnen niet goed leven in een te groot nest. Voordat je mieren naar een klein Ytongnest kan verhuizen kan je het beste wachten tot de kolonie meer dan 100 werksters heeft. Tot die tijd kun je ze het beste in een reageerbuisje houden. Dit duurt bij een beginnerssoort als Lasius niger zeker wel een jaar. Voordat je een kolonie hebt die in een nest als het jouwe kan ben je nog wel een paar jaar verder. Bij aquaria kan je de bewoners aan het verblijf aanpassen, bij het mierenhouden moet je het verblijf aanpassen aan de bewoners.

Over het ontwerp zelf: als de Ytongblokken met de kamers zich onder het wateroppervlak bevinden zullen ze overstromen. Tenzij je een waterdichte laag tussen het Ytong en het water aanbrengt. Dat maakt het echter erg lastig om het Ytong te bevochtigen. Als je de laag aan een kant open laat, zoals Feone voorstelt, zullen de kamers uiteindelijk ook volledig volstromen, vrees ik.

Ik raad je aan om klein te beginnen en deze zomer wat gynes te vangen en deze op te kweken in reageerbuisjes. Dan kan je over een jaartje, als de kolonies wat groter worden, gaan werken aan een formicarium en kijken wat werkt, en wat niet. De eerste tijd zal het nog niet heel mooi om te zien zijn dus kan je beter een plekje uit het zicht van je vriendin gebruiken. Die van mij staan op zolder om dezelfde reden. :-)
GvG

Bericht door GvG »

Ha, ik was om 19:00 begonnen met schrijven en had even gepauzeerd. Daardoor had ik de twee bovenstaande reacties niet gelezen, sorry!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Ik ben zeer tevreden over mijn 'formiquarium' een raad dat aan voor grote kolonies die vochtig moeten zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

GvG Harstikke bedankt

je hebt misschien wel gelijk. Misschien moet ik het toch los van elkaar gaan maken.
Ik ga ongeveer voor de keuze om een horizontaal nest te maken en deze schuin neer te zetten in een laagje water, zodat ik er mooi op kan kijken. (of is schuin niet fijn voor de mieren?)
(de onderste kamer hoeft niet onder het waterlevel te zitten neem ik aan toch?)

Worden de mieren niet erg depressief als ze in een reageerbuisje leven? En kan ik dus meerdere koninginnen mieren later in een nest stoppen?
Mijn voorkeur gaat dan misschien eerder uit naar een stuk of 100 mieren vangen in het bos? Of heeft dit weer andere nadelen?

Is er trouwens ergens te zien hoe groot nest ik ongeveer moet hebben voor X aantal mieren?

Je laatste zin geeft me weer wat moed.. Haha, zitten we toch allemaal in t zelfde schuitje. Thanks :)
Laatst gewijzigd door farholly op 02 jul 2014, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Antwoord over je vragen over meerdere koninginnen, mieren vangen in het bos en reageerbuisjes zijn te vinden onder de knop 'Mierenhobby' linksboven. :)

Als een nestkamer onder het waterniveau zit, zal deze vollopen met water, met vervelende gevolgen.
GvG

Bericht door GvG »

farholly schreef:GvG
Worden de mieren niet erg depressief als ze in een reageerbuisje leven?
Depressie is een stemmingsstoornis. Mieren hebben geen stemmingen. Mieren, met name kleine beginnende kolonies, hebben een kleine donkere ruimte nodig, met stabiele vochtigheid en temperatuur. Dat is veel beter te realiseren in een reageerbuisje dan in een ytongnest. Grotere kolonies kunnen zich beter aanpassen, daarom kan je een kolonie pas vanaf een bepaalde grootte overplaatsen naar een Ytongnest.
Is er trouwens ergens te zien hoe groot nest ik ongeveer moet hebben voor X aantal mieren?
Niet echt, omdat dat afhangt van allerlei factoren, zoals de diepte/inhoud van de kamers, het soort mieren, etcetera. Daarom mijn advies klein te beginnen, dan kan je dat zelf inschatten. Dit kan ik je wel zeggen: Mijn grootste Lasius niger kolonie (dit is een snel groeiende soort) is nu 2 jaar oud en telt naar schatting ruim 600 werksters. Zij zitten in een klein ytongnestje met 4 kleine kamertjes van elk ruim 1 kubieke cm. Dat is nu te klein aan het worden. Ik ben een nieuw nest voor ze aan het maken wat aanzienlijk kleiner is dan het nest wat jij hebt ontworpen. Ongeveer 4 keer meer ruimte in de kamers dan hun huidige nest.
Plaats reactie