Ik loop al een tijdje in mijn hoofd om een formicarium te combineren met een aquarium.
Momenteel heb ik een klein aquariumpje, van zo'n 40x25x25. Hier heb ik wat garnaaltjes in.
Het idee is om een soortgelijk aquarium te bouwen waarvan de onderste (ongeveer 8 cm) een formicarium moet worden met daarboven een aquarium. Vanuit het midden gaat er een buisje naar boven waar de mieren op een eilandje in het midden van het aquarium kunnen komen. Dit eilandje zal een oppervlakte hebben van zo'n 10 tot 15 vierkante centimeter.
Afijn. Het is de eerste keer dat ik een formicarum ga bouwen, waardoor er een aantal vragen bij me op kwamen:
Soort formicarium
Klopt het dat de makkelijkste manier is om dit te maken door een blok ytong de zagen en hier ruimtes in te vrezen?
-Op welke manier kan ik het blok ytong goed bevestigen zodat deze strak tegen de ruit zit? Anders gaan de mieren misschien tussen het glas en het blok ytong naar andere ruimtes, of maakt dat niet uit?
Hoe zit het met het bevochtigen van het nest?
Is het nodig om het nest te bevochtigen als er boven een eilandje is?
Of kunnen de mieren dit water naar beneden transporteren? (of is dit niet nodig?)
Ik kan het water in het aquarium natuurlijk direcht op het ytong blok laten rusten, maar dan wordt het blok ytong waarschijnlijk te nat? Of denken jullie dat dit goed zal gaan?
Het liefste voeg ik trouwens niet elke dag water toe..
Zuurstof
Krijgen de mieren genoeg zuurstof door dit ene buisje? Zal zo’n centimeter in doorsnede zijn.
Uitbraak
Ik ga er eigelijk standaard vanuit dat de mieren die ik neem niet kunnen zwemmen. Op deze manier kunnen ze dus ook niet in mijn huiskamer terecht komen..

Temperatuur
Wat mag de minimum en maximum ongeveer temperatuur zijn?
Ik las dat als ze in winterslaap gaan, de temperatuur zo’n 5 graden is.. Hmm.. Hoe ga ik dit doen? En kunnen ze de winterslaap ook overslaan? Of is dat niet aan te raden?
Ik woon op drie hoog en heb geen airco. Het wordt in huis in de zomer dus wel eens 30 graden en soms misschien wel hoger.. Is dit erg?

Ohja, een klein detail wat de grootste uitdaging is. Ik heb een vriendin en woon samen, dus het moet er mooi uit zien..

Hier onder een tekening van mijn idee.
Ik zal komende tijd alles wat ik doe fotograferen, wel leuk om de voortgang te zien.
Mochten jullie vragen aan mij hebben of mee willen denken hoor ik dat graag..

Ook hoor ik graag wat jullie van het idee vinden en of jullie dit al ergens anders gelezen hebben?