ricardovdh schreef:Hier vliegen de mieren echt massaal uit, echt duizenden .
Ik heb wat foto's en video's gemaakt die ik misschien later zal uploaden.
Cool .Hier vliegt de Lasius umbratus met mondjes maat uit,maar andere soorten zijn opvallend rustig.Wel wat activiteit bij de niger en rubra maar ook meer niet.Hier ligt een heel groot niger nest,maar elke dag maken ze hun uitgangen groter,maar uitvliegen forget it Ik ben benieuwd naar de filmpjes en foto s.
Ik ben nu bezig met de video's naar youtube te uploaden maar die werkt niet echt mee en het gaar erg traag .
Maar de bruidsvlucht video's zullen komen. Helaas heb ik alleen video's van Lasius niger en niet van de grote bruidsvlucht van Lasius Umbratus die ik zag .
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Het waren inderdaad honderden gyne's, en dan nog niet eens de mannetjes meegerekend want die waren er met 2 keer zoveel . Ze waren alleen te klein om op film vastgelegd te worden .
Mooie beelden! Dat wil ik ook wel eens in het echt zien. De gynes die ik vorige week kon vangen hadden hun vleugels al afgeworpen en zaten gewoon op de stoep. Heel wat minder spectaculair dus. Bedankt voor de filmpjes!
Lasius niger is hier aant uitvliegen!Het heeft wel niet lang geduurd ( 10 min ) dus ik denk dat de grote bruidsvlucht nog moet gaan komen.Ook heb ik 2 formica fusca koninginnen gezien,maar geen bruidsvlucht.Bij de myrmica rubra is het nog altijd rustig.
In Amersfoort wel heel veel activiteit rond de nesten met geslachtsdieren bij de ingang, maar denk ik net te veel wind om uit te vliegen.
Wel verschillende soorten actief zien rondrennen. Een kolonie Tetramorium (denk ik, hele kleine,zwarte miertjes.) Een Lasius Niger en ook een soort die ik zo direct niet kan identificeren. Grote, zwarte, mieren. Maatje groter dan formica fusca, maar net wat kleiner dan de rode bosmieren. Aan de voet van een eik, met paden de boom op.
Wel interessant om binnen 10 meter afstand drie verschillende nesten met verschillende maten zwarte mieren te vinden.
Lasius Niger hier in Nieuw Vennep ook. Heeeeel veel ongevleugelde gynes. Uiteraard een aantal gevangen en in de bekende proefbuisjes geplaatst. Ik zie er nu nog tientallen over mijn terras lopen. 17:30 uur 29 o C.
Ik dacht al dat het vadaag zou gebeuren. Ik had dus potjes meegenomen. Ik liep in het centrum van Heemskerk toen de bruidsvlucht begon. Op vrijdag is het druk op straat, want dan is de markt. Ik heel wat vreemde blikken gekregen toen ik op mn knieën mieren zat op te rapen. Maar goed, ik kan weer even voort!
IMG-20140704-WA0010.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier gingen ze vandaag ook de lucht in Ik heb er maar snel 3 gevangen De rest van mijn voorraad reageerbuisjes bewaar ik voor als ik in het oosten van Nederland kom, voor de variatie
Ik had daarstraks ook een umbratus in mijn handen, maar ik vraag me af of je deze soort per se een lasius niger kolonie moet geven.. Of zullen een paar poppen genoeg zijn? Als een paar poppen genoeg zijn ga ik nu haastig naar buiten
Ik heb hier enkele dood gereden lasius umbratus gyne's gevonden . En dat terwijl ik er einde dit jaar een stuk of 50 wil hebben voor lasius fuliginosus volgend jaar . Weer wachten .
Ik zag vandaag Lasius niger, Lasius flavus, Lasius umbratus,formica fusca ( fusca geen bruidsvlucht gezien maar wel 2 koninginnen) en myrmica ruginodis.Ik dacht eerst dat het de myrmica rubra was,maar bij het nest was het rustig.Ik wil wel eens weten als de myrmica ruginodis met 1 gyne in een proebuisje kan gedaan worden?Of is het zoals de rubra?