Lasius sp. (Tristan)
Lasius sp. (Tristan)
Hier zijn vragen en opmerkingen welkom over mijn Lasius sp. kolonie van Khaleesi 

Laatst gewijzigd door Tristan op 07 apr 2014, 18:05, 5 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Lasius sp. (Tristan)
Ze is aan de magere kant. Het kan zijn dat ze pas weer aan de leg gaat als ze wat gegeten heeft. Het duurt misschien nog wel even voordat de werksters in de buitenwereld komen. Even afwachten dus.
Ik herken je bewondering.
Na hun reis heb ik mijn Messor barbarus ook een lading honing/suiker water gegeven.
En toen zaten er ineens 20 miertjes rond het schaaltje. Stiekem toch een beetje trots dat je dat voor elkaar krijgt dan
Gefeliciteerd
(Bij kleine kolonies zal het nu eenmaal wat langer duren alvoor er meer buiten komen. Vrij risico vol)
Na hun reis heb ik mijn Messor barbarus ook een lading honing/suiker water gegeven.
En toen zaten er ineens 20 miertjes rond het schaaltje. Stiekem toch een beetje trots dat je dat voor elkaar krijgt dan

Gefeliciteerd

- ricardovdh
- Lid
Die witte stippen zijn denk ik gewoon streepjes die je ziet wanneer werksters zich helemaal vol gedronken hebben met suikerwater.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Dat klopt inderdaad.ricardovdh schreef:Die witte stippen zijn denk ik gewoon streepjes die je ziet wanneer werksters zich helemaal vol gedronken hebben met suikerwater.
Dat kan de koningin ook krijgen als ze erg veel voedsel drinkt.
Zo zag mijn Lasius niger koningin er regelmatig uit.
Quote uit de verklarende woordenlijst
"Fysogastrie: Bij bepaalde mierensoorten kan de inhoud van het achterlijf zo groot worden, dat de rug en buiksegmenten van het achterlijf uit elkaar wijken en je de vliezen ertussen kan zien. Dit kan gebeuren door voedsel in de krop, of door extreme activiteit van de gezwollen ovariën bij de koningin."
-
Ik zou een dode gyne nooit als voer gebruiken. Je weet immers nooit waaraan ze gestorven is. Misschien draagt ze een ziekte bij zich.
Oh maar ik weet zeker dat ze gestorven is doordat ik ze laten vallen had bij het vinden hoor. Maar ik zal dat in het vervolg dan niet meer doen.
-
Het kan een paar dagen duren maar uiteindelijk zullen ze wel verhuizen. Zo doe ik het ook altijd.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
En nest heeft precies de juist afmetingen als de mieren er dicht opeen net inpassen. :)
-
Valt mee... Het zal ook nog wel wat kouder worden in de kelder als het buiten kouder wordt. Hou het in de gaten, als ze actief blijven in de buitenwereld kan je ze wat suikerwater aanbieden. Lasius niger redt het ook wel met een korte lichte winterslaap.Tristan schreef:Ik heb deze kolonie in de kelder gezet maar het is daar eigenlijk nog 14 graden ongeveer. Dat is te warm zeker?
Trouwens, waar is de bodem van je buitenwerld van gemaakt?
Actief zijn ze niet maar dat waren ze daarvoor, toen ze op mijn kamer stonden, ook al niet meer
De bodem is van schuurpapier gemaakt. Ik heb dit gedaan om het toch wat natuurlijk te doen lijken.

De bodem is van schuurpapier gemaakt. Ik heb dit gedaan om het toch wat natuurlijk te doen lijken.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
De werksters op de foto hebben een lichter bruin borsstuk. Dat doet me meer denken aan Lasius brunneus en Lasius emarginatus dan aan Lasius niger.
Ik ga ook voor Lasius emarginatus.
Hartstikke mooi!
Hartstikke mooi!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Dan doop ik ze nu als lasius emarginatus! Bedankt voor de determinatie 

-
Re: Lasius emarginatus (Tristan)
Ik wil niet muggenziften, maar dit lijkt me wat kort door de bocht. Deze soorten zijn niet te determineren met deze foto's. Ik durf op basis van kleur ook wel te zeggen dat het waarschijnlijk geen Lasius niger is, maar om te zeggen welke soort het wél is moet je kenmerken als lengte van de antenne en de haartjes op het achterlijf moeten vergelijken.
L. brunneus is volgens mij wat algemener, dus volgens mij kan je die niet zomaar uitvlakken.
Het lijkt me wat vroeg om dit een succesvolle determinatie te noemen!
L. brunneus is volgens mij wat algemener, dus volgens mij kan je die niet zomaar uitvlakken.
Het lijkt me wat vroeg om dit een succesvolle determinatie te noemen!
Re: Lasius emarginatus /brunneus (Tristan)
Dan noem ik ze voorlopig lasius emarginatus/brunneus 

-
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er is ook nog wel een kans dat het het iets anders is, L. alienus, L. psammophilus of iets dergelijks. Ik zou het gewoon bij Lasius sp. houden....
Sorry!
Sorry!

Hahaha geen probleem. De diversiteit onder mieren is groot zeg 

-
Wat een leuke mieren zeg! Leuk, die rood-bruine thorax, weer eens wat anders. Het is inderdaad een mooie stapel broed. Het tweede jaar kan heel hard gaan hoor, je kan na de zomer boven de 100 zitten.
Dat zwarte watje ziet er vies uit, maar mieren hebben er meestal geen last van. Je kan er natuurlijk altijd een schoon (verduisterd) buisje naast leggen zodat ze kunnen verhuizen als ze dat willen. Waarschijnlijk doen ze dat niet, maar dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb watjes in alle kleuren gezien, bruin, zwart, zelfs een beetje groenig. Bruin of rood water heb ik ook wel eens. Ik heb de indruk dat het geen invloed heeft op de mieren. Zolang er maar water in het reservoir zit.
Dat zwarte watje ziet er vies uit, maar mieren hebben er meestal geen last van. Je kan er natuurlijk altijd een schoon (verduisterd) buisje naast leggen zodat ze kunnen verhuizen als ze dat willen. Waarschijnlijk doen ze dat niet, maar dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb watjes in alle kleuren gezien, bruin, zwart, zelfs een beetje groenig. Bruin of rood water heb ik ook wel eens. Ik heb de indruk dat het geen invloed heeft op de mieren. Zolang er maar water in het reservoir zit.
Mooie foto's, zo te zien doen ze het erg goed.
- ricardovdh
- Lid
hoe gaat het nu met de kolonie
.

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
Ik zal binnenkort nog eens de blog updaten. 

- Tim
- Lid
Wow, dat ziet er goed uit. Wat een hoop poppen en larven!
Mooie foto's.
Mooie foto's.
- heino
- Lid
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
Hey Heino, vanop de afbeelding die jij stuurde, zou mijn soort lasius emarginatus kunnen zijn. De andere soorten op je afbeelding zijn uitgesloten. Maar met zekerheid kan ik niet zeggen dat het lasius emarginatus is want ze zouden even goed lasius brunneus kunnen zijn. Of misschien wel een andere soort... Hopelijk kom ik het ooit wel eens te weten. 

- ricardovdh
- Lid
hoe gaat het eigenlijk met deze geweldig gekleurde miertjes?
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
Wel ze hebben wat tegenslagen meegemaakt doordat ik ze heb willen verhuizen naar het antscanada omni nest. Ze konden er zonder problemen uit ontsnappen! Ik hoop ze binnenkort met succes naar een zelfgemaakt nest te verhuizen en dan komt er een uitgebreide update. Bedankt voor de interesse. 

- ricardovdh
- Lid
Ik kijk er naar uit. 

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
-
- Lid
ik ook inderdaad
erg leuke mieren soort!

Super strak nest is dat baas!! Had hem al bekeken in de topic die je ervoor had aangemaakt en zo met bewoners is het helemaal af. Heel gaaf om te zien
Ben nu al benieuwd naar de volgende update
Ben nu al benieuwd naar de volgende update