Op mijn lasius niger blog schreef ik: "Vanwege mijn twijfels over ytong ben ik aan het experimenteren met nestjes in plexi. Wanneer mijn 'prototype' af is, zet ik 'm erop."
En het grote moment is aangebroken, m'n prototype is zo goed als af! Het staat zeker nog niet volledig op punt maar ik ben toch al trots op het resultaat. Het is gemaakt uit plexiglas, gelasercut door de lasercutter die mijn maquettes voor school snijdt. Het is geen natuurgetrouw formicarium zoals Westdijk ze zo mooi maakt maar wel praktisch. Hoewel ik vind dat dat ook z'n schoonheid kan hebben.

De kamers zijn ongeveer 4x2cm groot en 1,2cm diep. In totaal is het 20x27cm groot.

Het is met een schuifsysteem zodat de kolonie in het begin enkel de kamers helemaal rechts kan gebruiken totdat die vol zitten. Daarna open ik de kamers ernaast. Als die ook vol zitten, open ik de kamers daarnaast en zo voort.

Het gat waar het verbindingsbuisje naar de buitenwereld in moet, werkt volgens hetzelfde systeem. Ik heb twee verbindingen gemaakt zodat ik later eventueel meerdere nesten kan aansluiten.

Hier zit alles in behalve een gaas dat de mieren weg moet houden van de spons voor bevochtiging (oaseschuim). Die heb ik zes weken geleden besteld maar is door een misverstand nog steeds niet aangekomen.

De mensen die het omni nest van Antscanada kennen zullen zien dat het daarop geïnspireerd is. Voordat je over plagiaat begint: Mikey Bustos is hiervan op de hoogte.

Ik weet nog niet of het werkt maar dat ga ik spoedig testen. Ik denk niet dat het zal werken voor waterminnende soorten zoals myrmica sp. maar voor soorten zoals lasius sp. of zelfs messor sp. verwacht ik geen problemen.
Houdt jullie vooral niet in om vragen te stellen of opmerkingen te geven!