Bemerk rechts dat uitsteeksel: een verwarmingselement. Oorspronkelijk was dat een aquarium-verwarming met een ingewikkelde extra thermostaat, maar omdat ik de raad kreeg alles zo eenvoudig mogelijk (Mika

Nu is het een gewone verwarmingsweerstand geworden van 3.6 Watt, zonder enige regeling. Ik heb metingen gedaan met mijn pc, en dit zijn de resultaten:

De cijfers tonen de temperatuursverhoging t.o. de omgevingstemperatuur in verschillende delen van het nest.
Onderaan krijg ik een beetje condens, wat volgens mij wel positief is. De koningin kan dus zelf min of meer de vochtigheid en de temperatuur kiezen.
Waarschijnlijk moet er ook drinken worden aangeboden in de buitenwereld, hoe doen jullie dat?
De bodembedekking van mijn buitenwereld bestaat uit zand, gemengd met wat houtlijm, zo blijft hij stevig.
Om te starten zal ik één van de drie (de middenste) gangen naar de buitenwereld openen, en als het aantal mieren toeneemt, ook de twee andere.
Als er opmerkingen zijn, jullie hebben denk ik nog een weekje tijd om te reageren, later kan ik niets meer veranderen.
Groeten aan de bende,
Patric.