Goedeavond iedereen,
Ik wou even wat feedback betreft het concept van een buizennest. De meeste die ik tot nu toe hier op het forum gezien hebben werken met een aaneenschakeling van proefbuisjes mbv enkele PVC slangen. Aangezien ik tot op heden nog geen proefbuisjes gevonden heb ben ik in de amerikaanse stock aan het denken geweest over een alternatief. Hier is waar ik op gekomen ben.
Deze materialen heb ik aangekocht voor een eerste testopstelling.
1. 4x opzet buisdop zwart 16mm - 1.15 EUR (doppen die eigenlijk bedoeld zijn om onder stoelpoten te bevestigen)
2. 1x Gardena kraanstuk 3/4" - 2.99 EUR
3. 1x Gardena Perlator-Adaptor 22mm - 7,95 EUR
4. 1x Gardena Y-koppeling - 5.50 EUR
5. 1m cristaldarm 12x16 - 1 EUR
6. 1m cristaldarm 14x18 - 1.65 EUR
Deze materialen heb ik als volgt verwerkt:
De 14x18 slang dient als koppelmateriaal om alle stukken te verbinden, deze past perfect over alle Gardena koppelstukken en de 12x16 slang. Rechtsvooraan zie je het kraanstuk met daarop de adaptor. Deze is volledig luchtdoorlatend maar een mier zal er niet door kunnen. Dit leek me perfect als methode voor ventilatie. Het Y-stuk dient natuurlijk om verschillende modules te kunnen koppelen. De linkervleugel zou dus een waterreservoir worden. Het is nog niet gevuld maar ik heb de opstelling wel getest, de opzetbuisdoppen van 16mm schuiven mooi over de 12x16 slang en sluiten waterdicht af. Ik zie hier wel een voordeel tov het proefbuissysteem want dit reservoir is navulbaar zonder het verstoren van de kolonie (zolang het watje schoon blijft). Maar zelf het watje is volgens mij vlot verwijderbaar langs deze weg mits een pincet of een haaknaald. Door middel van een extra Y-koppeling zou ik eenzelfde systeem kunnen toepassen om insecten te kunnen aanbieden zonder al teveel risico.
De rechterarm zou dan (als de mieren het verkiezen de hoofdverblijfplaats van de koningin kunnen worden, of een mogelijkheid om verder uit te breiden.
De totale kost is momenteel 17,38 EUR (niet alle darm en buisdoppen gebruikt), waarvan de grootste kost naar het ventilatiesysteem gegaan is (10,94 EUR). Extra modules kan ik toevoegen voor een bedrag van om en bij de 6,20 EUR (Y stuk, darm, buisdop).
Op zich ben ik wel tevreden over deze testopstelling. Het ventilatiestuk is iets prijziger maar ik denk (hoop) dat het goed zal werken om de mieren binnen te houden en tegelijk lucht toe te laten. Voor de rest lijkt me dit een mooi evenwicht tussen kostprijs, eigen creativiteit en praktisch nut.
De vraag: het is nog steeds een testopstelling en nog niet uitgeprobeerd in de praktijk. Ik zou op voorhand al eens wat feedback willen van meer ervaren mensen. Waar zitten de sterke en waar zitten de zwakke punten in het systeem? Welke problemen zien jullie opduiken, mss zijn er verschillende dingen die ik over het hoofd gezien heb maar wel belangrijk zijn.
Tot op heden is er nog geen sprake van een kolonie (mijn eerste gyne heeft de reis van sint idesbald naar het verre limburg overleefd in haar tiktak doosje maar voorlopig nog geen eieren), maar ik wil degelijk voorbereid zijn op een mogelijke verhuis.
Buizennest - Concept
Buizennest - Concept
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Westdijk
- Lid
- Contacteer:
Re: Buizennest - Concept
Je bent creatief bezig geweest. Het is inderdaad lastig om aan reageerbuizen te komen, maar hiervoor kan je ook andere leden op deze site benaderen, mocht je van gedachten veranderen.
Om te beginnen vind ik hoe zorgvuldig je alles hebt beschreven en gefotografeerd bewonderenswaardig. Het zorgt voor een heel duidelijk beeld voor elke lezer.
Zelf zou ik de hoeveelheid water in de cristaldarm 12x16 (linkervleugel) vergroten tot deze helemaal is gevuld. Het voordeel hiervan is dat je deze creatie dan lange tijd onaangeroerd kan laten liggen. Elke handeling, hoe voorzichtig je ook zal proberen te werken, zal stress voor de mieren met zich meebrengen en dat wil je voorkomen. Ik zou de linker- en rechtervleugels een kwartslag draaien tot de ontstane kromming plat ligt.
Mieren hebben de neiging om plekken op te zoeken waar het donker is, je kan de koningin dus uit het oog gaan verliezen in de Gardena Y-koppeling, Gardena kraanstuk of zelfs een buizendop.
De lengte van de cristaldarm 12x16 (rechtervleugel) is voor mij vanaf de foto wat lastig te schatten, maar ik wil wel benadrukken dat mieren heel weinig ruimte nodig hebben. Zeker in het begin. Ze zullen de ruimte zelfs kunnen benutten om afvalhopen te maken op plekken waar je deze niet zal wensen. De opzet, hoe creatief ook gemaakt, is in mijn beleving voor een enkele koningin te groot.
Een buitenwereld of de extra Y-koppeling zal later wel zijn nut bewijzen als de eerste generatie werksters verschijnt, want ik denk dat je onderschat hoeveel beweging je in de hele constructie zal veroorzaken als je een onderdeel van het buizennest gaat verwijderen om bijvoorbeeld een insect aan te bieden of ander onderhoud te plegen.
Ik vind het mooi hoe je de ventilatie erin hebt verwerkt. Misschien was het prijzig, maar dat lijkt me in dit geval het wel waard te zijn geweest.
Verder heb ik nog een aantal vragen of opmerkingen:
Hoe ga je later suikerwater of andere zoetigheid aanbieden?
Dek je het geheel nog af om het donker voor de 'ondergronds' bevindende mier(en) te houden?
Test deze constructie met gevuld waterreservoir ook in je koelkast of andere locatie waar je later de mieren zal laten gaan overwinteren. Ik heb namelijk geen idee of het natte watje in een cristaldarm krimpt als het word blootgesteld aan koude. (Misschien denk ik wel te veel in problemen, maar je wilt een overstroming voorkomen)
Wacht niet tot de koningin eieren heeft gelegd, maar verhuis haar eerder. Het verhuizen van een pakketje eieren is vaak makkelijker gezegd dan in de praktijk gedaan.
Wacht meer reacties af, want ik heb zelf geen ervaring met dergelijke constructies. Succes.
Om te beginnen vind ik hoe zorgvuldig je alles hebt beschreven en gefotografeerd bewonderenswaardig. Het zorgt voor een heel duidelijk beeld voor elke lezer.
Zelf zou ik de hoeveelheid water in de cristaldarm 12x16 (linkervleugel) vergroten tot deze helemaal is gevuld. Het voordeel hiervan is dat je deze creatie dan lange tijd onaangeroerd kan laten liggen. Elke handeling, hoe voorzichtig je ook zal proberen te werken, zal stress voor de mieren met zich meebrengen en dat wil je voorkomen. Ik zou de linker- en rechtervleugels een kwartslag draaien tot de ontstane kromming plat ligt.
Mieren hebben de neiging om plekken op te zoeken waar het donker is, je kan de koningin dus uit het oog gaan verliezen in de Gardena Y-koppeling, Gardena kraanstuk of zelfs een buizendop.
De lengte van de cristaldarm 12x16 (rechtervleugel) is voor mij vanaf de foto wat lastig te schatten, maar ik wil wel benadrukken dat mieren heel weinig ruimte nodig hebben. Zeker in het begin. Ze zullen de ruimte zelfs kunnen benutten om afvalhopen te maken op plekken waar je deze niet zal wensen. De opzet, hoe creatief ook gemaakt, is in mijn beleving voor een enkele koningin te groot.
Een buitenwereld of de extra Y-koppeling zal later wel zijn nut bewijzen als de eerste generatie werksters verschijnt, want ik denk dat je onderschat hoeveel beweging je in de hele constructie zal veroorzaken als je een onderdeel van het buizennest gaat verwijderen om bijvoorbeeld een insect aan te bieden of ander onderhoud te plegen.
Ik vind het mooi hoe je de ventilatie erin hebt verwerkt. Misschien was het prijzig, maar dat lijkt me in dit geval het wel waard te zijn geweest.
Verder heb ik nog een aantal vragen of opmerkingen:
Hoe ga je later suikerwater of andere zoetigheid aanbieden?
Dek je het geheel nog af om het donker voor de 'ondergronds' bevindende mier(en) te houden?
Test deze constructie met gevuld waterreservoir ook in je koelkast of andere locatie waar je later de mieren zal laten gaan overwinteren. Ik heb namelijk geen idee of het natte watje in een cristaldarm krimpt als het word blootgesteld aan koude. (Misschien denk ik wel te veel in problemen, maar je wilt een overstroming voorkomen)
Wacht niet tot de koningin eieren heeft gelegd, maar verhuis haar eerder. Het verhuizen van een pakketje eieren is vaak makkelijker gezegd dan in de praktijk gedaan.
Wacht meer reacties af, want ik heb zelf geen ervaring met dergelijke constructies. Succes.
Dank je wel voor de reactie.
Goede suggestie. Dit ga ik vandaag in de praktijk brengen en dan zien of er lekken optreden.Zelf zou ik de hoeveelheid water in de cristaldarm 12x16 (linkervleugel) vergroten tot deze helemaal is gevuld. Test deze constructie met gevuld waterreservoir ook in je koelkast of andere locatie waar je later de mieren zal laten gaan overwinteren. Ik heb namelijk geen idee of het natte watje in een cristaldarm krimpt als het word blootgesteld aan koude. (Misschien denk ik wel te veel in problemen, maar je wilt een overstroming voorkomen)
Idd, ik denk dat ik het geheel nog ga vastmaken aan een houten plaat van 30cm x 60cm mbv ijzerband en vijzen. Dit zou het geheel steviger moeten maken en minder schokken teweeg brengen als er ergens aan gemorreld wordt. Ik had in mijn hoofd zelf dat ik op termijn dit modulair in de hoogte zou kunnen uitbreiden door op de hoeken houten pootjes op de plaat te bevestigen en daar weer een nieuwe plaat bovenop en de nodige verbindingen maken tussen etage 1 en etage 2.Elke handeling, hoe voorzichtig je ook zal proberen te werken, zal stress voor de mieren met zich meebrengen en dat wil je voorkomen.
De lengte is 10-15 cm en idd te groot. Dus ik denk dat ik voorlopig de koningin laat zitten waar ze zit. Daar heeft ze een ruimte van 3 cm³, voorlopig voldoende. Op termijn (als er ooit een degelijke kolonie zou ontstaan) zou ik proberen ze vrijwillig te laten verhuizen.De lengte van de cristaldarm 12x16 (rechtervleugel) is voor mij vanaf de foto wat lastig te schatten, maar ik wil wel benadrukken dat mieren heel weinig ruimte nodig hebben. Zeker in het begin. Ze zullen de ruimte zelfs kunnen benutten om afvalhopen te maken op plekken waar je deze niet zal wensen. De opzet, hoe creatief ook gemaakt, is in mijn beleving voor een enkele koningin te groot.
Hier heb ik zelf het meeste schik vaan, vooral die Y-koppeling baart me zorgen. Nu staat de gehele constructie wel in de kelder dus de gehele constructie is quasi permanent verduisterd. Op termijn (op het moment dat ik ook in de hoogte wil uitbreiden) zou ik de zijkanten kunnen afdekken door een systeem van hardboard platen en schuifsloten, die dan gemakkelijk te verwijderen zijn om toch eens in het nest te kunnen kijken.Mieren hebben de neiging om plekken op te zoeken waar het donker is, je kan de koningin dus uit het oog gaan verliezen in de Gardena Y-koppeling, Gardena kraanstuk of zelfs een buizendop.
Ik had in mijn hoofd om dit via een buitenwereld aan te bieden. Maar door moet ik mijn hoofd nog eens goed voor gebruiken want ik wil de kans op uitbraak zo minimaal mogelijk maken door te proberen het geheel 100% mierdicht te maken maar met een eenvoudig systeem om toch voedsel te kunnen aanbieden mbv een pipet of een pincet. En die het tegelijk mogelijk maakt om afval eenvoudig te verwijderen.Hoe ga je later suikerwater of andere zoetigheid aanbieden?
Heel ingenieus bedacht. Laatst was ik bij de doe-het-zelfert en heb ook staan kijken bij de tuinslangattributen en bedacht dat het mogelijkheden biedt voor onze mierenhobby. Leuk om te zien dat jij het ook daadwerkelijk in de praktijk hebt gebracht.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963