Ik ben hier nieuw op het forum en ik heb dringend (?) jullie hulp nodig, aangezien ik er niet zoveel van af weet. Ik heb nog nooit mieren gehouden, en het was aanvankelijk mijn bedoeling om ermee te wachten tot ik er mij wat meer in heb ingewerkt. Echter door omstandigheden is dit wat vervroegd.
Ik was wat in mijn tuin aan het rondstappen en ik keek naar enkele mierennesten. Ik zag allemaal uitgangen van nesten met lichtoranje/gele miertjes. Ik gok op de Lasius Flavus op basis van internetfoto's. Hieronder een foto op wat ze lijken.

In een van de nesten, zag ik verschillende van deze miertjes een grotere mier aanvallen. Echter die grotere mier lijkt ook op de grotere mier op de foto. Zou dat een verstoten koningin of zo zijn? Uit medelijden heb ik het miertje apart gehouden. Ik wist niet goed wat ik ermee moest aanvangen, dus heb ik haar maar in zo een "proefbuisje" gedaan hoe het hier beschreven staat. Omdat ik geen proefbuisje heb, is het alternatief een glazen jeneverglas en als alternatief van de watjes, heb ik afschminkschijfjes van mijn vriendin gebruikt. Ik heb ze momenteel in kast in garage gelegd. Wat er nog eigenaardig aan is, is het feit dat er een dood (?) miertje aan haar poot hangt. In bijlagen zie je het desbetreffende miertje in het geïmproviseerd proefbuisje. Nu is mijn vraag wat ik er best mee doe en wat de volgende stap is? Is zij nog in staat om weer een kolonie te starten via deze beginfase of is ze eigenlijk ter dood opgeschreven? Moet ik haar eten geven en wat? Of is het helemaal geen koningin, of een mier van een ander soort? Ik zit met zoveel vragen. Hopelijk kan iemand mij en haar verder helpen!

Alvast bedankt voor jullie tijd!