Standaard Food kit - antstore

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Markhoor
Lid

Standaard Food kit - antstore

Bericht door Markhoor »

Beste,

Ik heb enkele weken terug een lasius nigerkolonie + starterspakket gekocht bij antstore.
Alles is goed aangekomen, de kolonie doet het goed maar ik had een paar vragen ivm het standaard voedsel pakket dat meegeleverd is.

Dit is de inhoud volgens de website:
Content:
2x protein food (PP)
2x protein food FD insects (PI)
2x carbohydrates food (K)
2x fruit food (F)
2x sugar honey (ZH)

In het duits:
2x Proteinfutter (PP)
2x Proteinfutter FD Insekten (PI)
2x Kohlenhydratfutter (K)
2x Fruchtfutter (F)
2x Zuckerhoniglösung (ZH)

Het honingdauw spreekt voor zich, deze biedt ik aan mbv een watje en de mieren zijn er zot op.

Maar met de andere 4 heb ik weinig ervaring. Ik heb gisteren voor de eerste keer ook een andere voeding aangeboden maar dit was niet zo een succes.

Wat zijn jullie ervaringen met deze andere voedselbronnen (buiten het honingdauw)? Wel succesvol, niet gelukt? En dan vooral in functie van een lasius niger koloniet want ik denk dat dit wel een groot verschil kan maken van soort tot soort.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Re: Standaard Food kit - antstore

Bericht door Mika »

Ik neem aan dat hun honingoplossing geen honingdauwsurrogaat (HDS) is... Dus dat is niet hetzelfde.

Ik weet zelfs niet wat de andere zaken zijn: zijn dat oplossingen, zijn dat vaste stoffen?

Voor Lasius niger: HDS, of suikerwater, en verse of vers gedode insectjes.
DUCKDUCKGO!
Markhoor
Lid

Bericht door Markhoor »

Hey Mika,
Ik neem aan dat hun honingoplossing geen honingdauwsurrogaat (HDS) is... Dus dat is niet hetzelfde.
Daar kan ik inkomen. Maar gezien het feit dat ze dit wel lekker vinden lijkt me dat wel snor te zitten. Dus die 2 buisjes kan ik zeker opgebruiken.
Ik weet zelfs niet wat de andere zaken zijn: zijn dat oplossingen, zijn dat vaste stoffen?
Klopt, zijn vaste stoffen in poedervorm.
Voor Lasius niger: HDS, of suikerwater, en verse of vers gedode insectjes.
Vliegen worden heel goed aangenomen, andere insecten heb ik nog niet geprobeerd. Ik geloof dat de vloeistof in het buisje van de koloniet al suikerwater was (ik vraag me nu wel af hoe ik hierbij kom want ik kan het niet exact terugvinden op de site). Maar dan kan ik dus mss wel al beginnen denken aan het maken van HDS en eens rondkijken voor Aminobolan.
GvG

Bericht door GvG »

Hou het simpel Mark. Een kleine Lasius niger kolonie als de jouwe heeft echt genoeg aan suikerwater en kleine insecten.

Al die spullen die je bij antstore gekocht hebt is vooral leuk voor antstore. Die verdienen er dik aan. Honingwater en suikerwater kun je zelf ook maken, voor ongeveer 20 cnt per liter. Ik zou echt niet weten wat je met die andere dingen zou moeten.

Mijn Lasius niger kolonie is nu 3 jaar oud en heeft ongeveer 1000 werksters. Die hebben nooit Proteinfutter, Kohlenhydratfutter of honingdauwsurrogaat gehad. Enkel suikerwater en insecten. OK, misschien eens een stukje appel.
Markhoor
Lid

Bericht door Markhoor »

Enkel suikerwater en insecten. OK, misschien eens een stukje appel.
Dank voor de feedback GvG. Daar zal ik het voorlopig dan ook maar op houden ;-).
Mss kan ik later, als de kolonie, wat groter is, het HDS eens proberen.

En de rest van het pakket van Antstore zal ik eens uitproberen. We zien wel of ze het aannemen.
Plaats reactie