Gloeilamp als formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Westdijk
Lid
Contacteer:

Bericht door Westdijk »

Een regenachtige dag, een kapotte gloeilamp en een verveelde Westdijk. Daar is het mee begonnen en meer blijkt er niet nodig te zijn voor wat creatieve ideeën. Vervolgens kwam er wel een handschoen, een veiligheidsbril, gereedschap en nog meer regenachtige dagen aan te pas om de hersenspinsel vorm te geven met een prototype.

Afbeelding
Om de gloeilamp open te maken heb ik een tang gebruikt om de voet aan de onderzijde van de schroefdraad kapot te knijpen en te verwijderen. Daarna hanteerde ik een schroevendraaier om voorzichtig het gedeelte met de gloeidraad in de glazen ballon los te breken en dat met behulp van de tang te verwijderen. Het laatste mislukte bij de eerste paar gloeilampen, maar de derde lamp bleef intact.

Mocht je het ook willen proberen dan raad ik de lezers aan eerst op YouTube wat filmpjes te bekijken, want achteraf gezien deed ik het met andere middelen en op een aanzienlijk ruwere manier in vergelijking met hoe anderen het doen. Het verbaast me eigenlijk als ik er zo aan terug denk dat er niet veel meer gloeilampen sneuvelden.

Hier en daar zag de binnenzijde van de lamp er vuil uit. Ik gebruikte een suikerzakje voor bij de koffie om suiker in de lamp te gieten en na enig schudden werkte het als een soort zandstraler. Soms moet je improviseren en in dit geval ging het beter dan verwacht.
Afbeelding

Afbeelding
De lamp belandde met de schroefdraad en opening naar boven toe in een papieren koffiebeker. Ik had geen snelcement of gips in huis en heb in plaats daarvan wat tegellijm aangemaakt en in de lamp gegoten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Achteraf moet ik concluderen dat ik hier veel beter over na had moeten denken en een gieter maken. Wat ik echter heb gedaan was voorzichtig de vloeibare lijm in de lamp gieten. Soms viel het recht omlaag, zoals ook de bedoeling was, maar andere keren gleed het langs het glas naar beneden. Later het glas schoonmaken bleek lastiger te zijn dan ik had verwacht en het resultaat was een beetje teleurstellend. Na enig peinzen besloot ik toch met deze lamp door te gaan om ervaring op te doen en van een heleboel fouten te gaan leren. De peervorm van de gloeilamp begint in mijn ogen steeds meer weg te hebben van een waterdruppel, maar misschien komt dat omdat ik de regendruppels tegen het glas hoor tikken.

Afbeelding
Uit een kleine, kegelvormige maatbeker en een transparant buisje heb ik met enig snijwerk een trechter gemaakt. Mocht het niet gaan zoals ik wil dan komt de kop van een grote spijker aan te pas om alles door het buisje te drukken.

Afbeelding

Afbeelding
Een paar dagen later was het hard genoeg voor de volgende fase. Ook weer op een regenachtige dag, trouwens. Ik heb een stukje ytong gezaagd en van een gat voorzien voor de bevochtiging.

Afbeelding

Afbeelding
De bovenste helft van het ytong heb ik ingesmeerd met lijm van het merk Bison en in het zand gedrukt. Ik hoop hiermee te bereiken dat het tegellijm niet aan het water word bloot gesteld als ik het ytong vul. Ik wilde het vastlijmen op de bodem van tegellijm om het rechtop te laten staan. Om dit te bereiken heb ik een stukje metaaldraad in het geboorde gat in het ytong geschoven en de onderzijde van het ytong van lijm voorzien. Daarna heb ik de lamp er over heen geschoven en vervolgens de lamp weer omgekeerd. Na een halfuur heb ik het metaaldraad eruit getrokken en een zelf gemaakt stopje op het ytong geplaatst voor ik de glazen ballon vulde met droog zand. Ik ben tot halverwege het ytong gegaan. Hier over heen kwam de volgende laag van tegellijm. Ditmaal maakte ik wel gebruik van een trechter. De tegellijm vloeide heel langzaam uit en ik draaide de trechter om de lijm overal te krijgen. De lamp heb ik neer gezet en kijk er met regelmaat naar. De tegellijm was iets te dik aangemaakt, want het ziet er niet helemaal glad uit. Voor mij geen probleem. Het oogt zelfs wat natuurlijker.
Een paar uur later heb ik een grote spijker gebruikt om een gat in de tegellijm te maken. Het is mij momenteel nog onduidelijk of het gat open blijft. Mocht de lijm nog te vloeibaar zijn dan zal het gat weer vol stromen. Het eens droge zand onder de laag tegellijm is aanzienlijk donkerder geworden. Het kan het drogingsproces weleens versnellen als het zand aan de onderzijde vocht aan de tegellijm onttrekt en de buitenwereld bloot staat aan de lucht, maar ik heb er geen zekerheid over.

Afbeelding

Afbeelding
Een tegenvaller was het verwijderen van het stopje dat ik had gemaakt. Er was tegellijm op gekomen en de kans was aanwezig dat het vast zou komen te zitten als het eenmaal was opgedroogd. De opening in de schroefdraad is te klein om er makkelijk bij te kunnen komen. Een ander ontwerp van het stopje had achteraf een heleboel kunnen schelen. In mijn geval viel het in de tegellijm, iets wat ik juist had willen voorkomen. Het was kortom prutswerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De volgende ochtend bleek de opening nog te bestaan. Ik hield de gloeilamp ondersteboven, maar er stroomde geen zand uit. Iets wat ik eigenlijk wel had gehoopt. Slechts een paar korrels kwamen er uit vallen. Het zand kan nog te nat zijn, maar misschien lukt het alleen de toekomstige bewoners om het zand via de kleine opening te verwijderen. Er rest me niets anders dan wachten tot alles is opgedroogd.
Het staat in ieder geval nu al leuk in de woonkamer.

Het spijt me van de weinige en soms wazige opnamen. Ik heb alles wat ik op de foto wilde hebben op verschillende locaties in de woning, bij verschillende lichtinvallen en op verschillende afstanden gefotografeerd, maar het glas van de gloeilamp en het metaal van de schroefdraad spiegelen enorm en andere onderdelen waren eenvoudig te klein voor mijn toestel. Dat was eigenlijk nog frustrerender dan de restanten tegellijm op het glas.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Westdijk op 02 mar 2016, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kegge
Lid

Re: Gloeilamp

Bericht door Kegge »

Ik vind het weer een prachtig idee wat je hebt bedacht. Je blijft me verbazen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Westdijk
Lid
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Je blijft me verbazen.
Graag gedaan. :D
Westdijk
Lid
Contacteer:

Bericht door Westdijk »

De afgelopen weken heeft het zand redelijk kunnen drogen. De tweede laag tegellijm droogde nog het beste en is geheel verkleurd. Het zand stroomde echter nog altijd niet uit de toegang als ik de lamp ondersteboven hield. Ik heb met een kleine kwast een beperkte hoeveelheid zandkorrels eruit kunnen halen waardoor er onder de laag tegellijm wat ruimte ontstond en dat was precies wat ik nodig had. De opgedroogde zandkorrels die met het bewegen van de gloeilamp los kwamen zorgden er tijdens het schudden voor dat steeds meer zand los kwam. Het heeft er toe geleid dat ik naar schatting tachtig procent al uit de gloeilamp heb kunnen schudden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik laat de gloeilamp weer op de vensterbank liggen. Ik gebruik een papieren beker waarvan ik de bodem eruit heb gesneden om de lamp rechtop te houden. Zo kan er eventueel vocht uitlopen. Gedurende de steeds langer wordende momenten waarop de zon zich laat zien kan het resterende zand dan verder opdrogen.
Laatst gewijzigd door Westdijk op 02 mar 2016, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
zoeytolboom
Lid

Bericht door zoeytolboom »

Prachtig concept!
1x Lasius niger.
Westdijk
Lid
Contacteer:

Re: zoeytolboom

Bericht door Westdijk »

Bedankt. Ik vind het altijd wel leuk om gedurende de winter wat hersenspinsels uit te werken. Alleen heb ik het vermoeden dat het er leuker uit ziet dan echt praktisch is, maar het heeft in ieder geval mijn verveling verdreven.
timdgd
Lid

Bericht door timdgd »

Ha ha toevallig :lol: . Ik heb vorig weekend omdat ik me verveelde ook een kapotte gloeilamp uitgehold. Dus nu weet ik wat ik ermee moet doen ;) .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
moese
Lid

Bericht door moese »

Wat een gaaf idee!!!
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Westdijk
Lid
Contacteer:

Re: timdgd & moese

Bericht door Westdijk »

timdgd Op het internet zijn er genoeg ideeën te vinden wat je allemaal kan maken van leeg gehaalde gloeilampen, dus leef je lekker uit.

moese Weer eens wat anders dan een reageerbuis, hè?

Bedankt voor jullie reacties.
moese
Lid

Re: Gloeilamp als formicarium

Bericht door moese »

Nou beter dan een reageerbuis? Dit is veel gaver! Mocht je er meer maken en willen verkopen... Pm me maar haha
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Westdijk
Lid
Contacteer:

Re: moese

Bericht door Westdijk »

moese schreef:Nou beter dan een reageerbuis?

Ik weet niet precies hoe ik deze woorden moet opvatten. :? Om verwarring te voorkomen, ik beweer volgens mij nergens dat een gloeilamp beter in gebruik is dan een reageerbuis en als dat wel het geval is dan zal ik het waar mogelijk meteen corrigeren.
Ik heb er gewoon mijn verveling op een regenachtige en depressief aanvoelende dag mee verdreven. Misschien brengt het andere mensen op een idee en daarom heb ik het gedeeld. Bovendien heb ik geen enkele ervaring met het houden van mieren in een gloeilamp. Ik heb geen idee hoe de mieren reageren op de tegellijm. Hoe breng ik een barrière aan die de mieren in de lamp houd? Is de vochtigheid in het nest met een blokje ytong en regelmatig water aanbrengen gegarandeerd? Ik heb geen idee hoe de tegellijm reageert op gemorst water of vrijgekomen lichaamssappen van insecten. Hoe reageert het dunne glas van de gloeilamp en de tegellijm op de lage temperatuur in de koelkast? Was het beter geweest om de lamp schuin te houden in plaats van zoals nu rechtop te zetten? Hoe verwijder ik gemakkelijk insecten uit de buitenwereld? Is cement beter dan tegellijm? Slechts een paar van een hele serie vragen waar ik momenteel geen antwoord op heb en ik beschouw het als een uitdaging om hier oplossingen voor te vinden.
Een reageerbuis heeft zijn waarde hier op de site al ruim voldoende bewezen, dus ik raad je aan, ondanks mijn eigen creaties, er gebruik van te blijven maken voor de koloniestichting.

Al moet ik bekennen dat ik de gloeilamp er inderdaad veel interessanter uit vind zien dan een reageerbuis in een bakje. Het oog wil immers ook wat. Het lijkt me zelfs schitterend om er mieren een kolonie in te laten stichten, maar eer het zover komt heb ik nog een heleboel antwoorden nodig. Mocht je er één willen hebben, dan moet je het helaas zelf maken. Het knutselen blijft een leuk onderdeel van de hobby. ;)
Plaats reactie