Testbuisjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Dieeneman

Testbuisjes

Bericht door Dieeneman »

Hallo

Ik wil misschien nadat ik op vakantie ben gegaan starten met het houden van mieren.
Ik zag op een site dat als je begint en nog niet veel mieren hebt je ze beter in testbuisjes kan houden.
Maar ik vroeg me af:

-Hoe je ze dan moet voeren
-Hoelang ze erin moeten blijven
-Waarom ze niet gelijk in een formicarium kunnen ik las iets over dat ze kamers als afval kamers zouden gaan gebruiken ofzo

mvg Dieeneman
RJ
Lid

Re: Testbuisjes

Bericht door RJ »

Je laat inderdaad zolang mogelijk de mieren in een reageerbuisje die leg je gewoon in een kleine plastic bak van de Chinees zodat je in het bakje je suikerwater en eten kan aanbieden naar een jaar kun je ze overplaatsen naar een kleine nest.
Met vriendelijke groet,
RJ

1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

Dus je hebt een jaar lang mieren mieren in een kaal chinees bakje?
RJ
Lid

Bericht door RJ »

Dat is wel het beste voor de miertjes ja:)
Met vriendelijke groet,
RJ

Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

Okey bedankt voor je reactie
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Als je het reageerbuisje inderdaad in een buitenwereld legt kun je ze daarin prima voeren. Als buitenwereld kun je bijvoorbeeld inderdaad een bakje van de chinees of van ijs, maar ook andere bakjes waarin het reageerbuisje past voldoen meestal prima aan de weinige eisen.

De reden daarvoor is simpelweg omdat kleine kolonies gewoon het beste groeien in een reageerbuisje. Ze houden het reageerbuisje inderdaad over het algemeen schoner omdat het niet te groot is. Een formicarium is vaak veel te groot voor een kleine kolonie wat erin resulteerd dat ze het nest niet goed schoon kunnen houden en dat resulteerd weer in schimmel, mijten en andere narigheid.

Verder hoef je je niet druk te maken om de bevochtiging, zolang er nog maar wat water achter watje zit. Je kunt ze makkelijk verplaatsen naar een andere buitenwereld, Je kunt ze makkelijk verduisteren en de ingang verkleinen zodat ze zich op hun gemak voelen.

Er is standaard tijd voor hoelang ze het beste in het reageerbuisje kunnen blijven. Dat verschilt per soort en per nest en hangt af van de groei van een kolonie. Op dit forum word vaak een standaard van 100+ werksters aangehouden. Dat betekent voor Lasius niger niet per definitie dat het buisje dan vol zit. In zijn algemeenheid is de kolonie dan klaar voor een groter nest. Je kunt er echter ook voor kiezen om ze nog langer in het buisje te laten of om zelfs een 2de reageerbuisje als nest aan te bieden.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Dit is wat ik gebruik:

Afbeelding

Een ijsbakje in plaats van een bakje van de Chinees. Deze zijn namelijk van steviger plastic gemaakt. Buisje met water, pillenstrip met suikerwater en een fruitvliegje ... en natuurlijk een verduisterd buisje met de mieren erin.

En uitbraakmiddel aan de wand gesmeerd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

In principe is voor een kleine kolonie een extra waterbuisje niet nodig omdat ze drinken vanuit het nest. Ik gebruik dit ook niet. Het kan natuurlijk wel voor wat extra zekerheid. Als ze eenmaal in een groter nest zitten is het wel abosuluut nodig om apart water aan te bieden!
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:In principe is voor een kleine kolonie een extra waterbuisje niet nodig omdat ze drinken vanuit het nest. Ik gebruik dit ook niet. Het kan natuurlijk wel voor wat extra zekerheid. Als ze eenmaal in een groter nest zitten is het wel abosuluut nodig om apart water aan te bieden!
Klopt. Ik doe het om mijzelf aan te leren nooit te vergeten om voor genoeg vocht te zorgen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
RJ
Lid

Bericht door RJ »

Mijn mieren trekken zojuist een fruitvliegje compleet het reageerbuisje in, nu kan ik natuurlijk de rotzooi die overblijft van dat beestje niet opruimen maar dat zullen de mieren wel doen toch?
Met vriendelijke groet,
RJ

GvG

Bericht door GvG »

Ja, dat ruimen ze zelf op.
RJ
Lid

Bericht door RJ »

GvG schreef:Ja, dat ruimen ze zelf op.
Sinds ik de kolonie heb keken ze niet echt naar het fruitvliegje om vandaag nieuwe gegeven trokken ze gelijk het buisje in gelukkig:)
Met vriendelijke groet,
RJ

Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

en dat apart wat aanbieden kan dat ook via een buisje en moet je dan een met normaal water en een met suikerwater?
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

@ RJ:

Ik weet niet hoelang dat fruitvliegje er al lag, maar je moet ook rekening houden met het feit dat een fruitvliegje redelijk snel uitdroogt. Ze zullen waarschijnlijk geen dagen oude fruitvlieg meer naar binnen slepen.

@ Dieeneman:

In principe is voor een kleine kolonie een extra waterbuisje niet nodig omdat ze drinken vanuit het nest. Ik gebruik dit ook niet. Het kan natuurlijk wel voor wat extra zekerheid. Als ze eenmaal in een groter nest zitten is het wel abosuluut nodig om apart water aan te bieden! Suikerwater zou ik wel gewoon al dan niet in een buisje aanbieden.
Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

maar hoe dan wel? in een lege tablet strip?
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Bijvoorbeeld inderdaad :) Wel even goed uitspoelen van te voren en een stukje wat erin doen om verdrinking te voorkomen.

Ik zeg trouwens niet dat een reageerbuisje slecht is! Ik zeg dat het een van de mogelijkheden is om het aan te bieden. Een voordeel ervan is dat Je het in ieder geval niet dagelijks bij hoeft te vullen.
Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

Is een wat niet veelste groot voor een tabletstrip?
Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

noujah ik zie nog wel over een jaar ofzo xD
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Manimaner schreef:een stukje wat
Dieeneman

Bericht door Dieeneman »

oooh okey bedankt :D
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Als je dat echt wilt, kan je natuurlijk een hele set van gipsnesten maken, met 1 kamertje, 2 kamertjes, 4 kamertjes, etc. Je kan de kolonie laten verhuizen elke keer ze te groot wordt voor het huidige nest. Een zeer goed groeiende kolonie kan je zo 3 maanden in een nest houden, en dan verhuizen. Aangezien het maken van een nest veel meer moeite is dan het geven van een proefbuisje, geven de meesten gewoon een proefbuisje met watervoorraad. Je kolonietje zal dan ook niet het risico lopen om te sterven door uitdroging.
DUCKDUCKGO!
Meander
Lid

Bericht door Meander »

Mijn Lasius niger verzamelen fruitvliegjes en stapelen ze in hun nest (buisje dus) op.
Ik ga er van uit dat ze wel weten wat ze doen ;-)
Plaats reactie