Beginners vraag en Anti uitbraak vraag en verhuizen
Beginners vraag en Anti uitbraak vraag en verhuizen
Binnenkort krijg ik een lasius Niger kolonie ik ben van plan deze in een ijs bakje met reageerbuis te leggen welk voeding behalve fruitvliegjes kun je nog meer geven en is het goed om takjes of bladeren in het bakje te leggen, als anti uitbraak wil ik olijf olie gebruiken waar moet ik op letten als ik dat gebruik en werkt het goed ook wil ik er een deksel op doen en hoe moet ik dat doen (ivm zuurstof)? en als het over een jaar groot genoeg is is verhuizen dan makkelijk ?
Re: Beginners vraag en Anti uitbraak vraag en verhuizen
Laat ik je vragen nummeren, dat is iets makkelijker antwoord geven : )
1) "welk voeding behalve fruitvliegjes kun je nog meer geven"
Bij een beginnende kolonie Lasius niger is suikerwater en fruitvliegjes meestal voldoende. Als de kolonie wat groter is geworden is honingdauwsurrogaat ook een optie, maar dat raad ik je in de beginstadia niet aan.
2) "is het goed om takjes of bladeren in het bakje te leggen"
De mieren zullen er geen last van hebben, maar het is wel een stuk lastiger bij het verwijderen van het afval. Persoonlijk zou ik het dus niet doen.
3) "als anti uitbraak wil ik olijf olie gebruiken waar moet ik op letten als ik dat gebruik en werkt het goed"
Persoonlijk heb ik nooit met olijfolie gewerkt (paraffine is goedkoper), maar als je op de randen van je buitenwereld een laag aanbrengt die dik genoeg is zou het in principe gewoon moeten werken. Zou een meer ervaren forumlid me aan kunnen vullen en eventueel corrigeren?
4) "ook wil ik er een deksel op doen en hoe moet ik dat doen (ivm zuurstof)?"
Deksels zijn niet nodig, daar heb je immers je anti-uitbraakmiddel voor : )
5) "en als het over een jaar groot genoeg is is verhuizen dan makkelijk ?"
Dat verschilt van soort tot soort en van kolonie tot kolonie. Sommige gynes hebben nauwelijks motivatie nodig om te verhuizen, bij anderen ben je weken bezig om de kolonie zo ver te krijgen om te verkassen.
Graag de volgende keer even de beginnershandleiding en de FAQ checken voor je je vraag stelt, (bijna) al je vragen worden daar namelijk al beantwoordt. Verder zou interpunctie ook prettig zijn
1) "welk voeding behalve fruitvliegjes kun je nog meer geven"
Bij een beginnende kolonie Lasius niger is suikerwater en fruitvliegjes meestal voldoende. Als de kolonie wat groter is geworden is honingdauwsurrogaat ook een optie, maar dat raad ik je in de beginstadia niet aan.
2) "is het goed om takjes of bladeren in het bakje te leggen"
De mieren zullen er geen last van hebben, maar het is wel een stuk lastiger bij het verwijderen van het afval. Persoonlijk zou ik het dus niet doen.
3) "als anti uitbraak wil ik olijf olie gebruiken waar moet ik op letten als ik dat gebruik en werkt het goed"
Persoonlijk heb ik nooit met olijfolie gewerkt (paraffine is goedkoper), maar als je op de randen van je buitenwereld een laag aanbrengt die dik genoeg is zou het in principe gewoon moeten werken. Zou een meer ervaren forumlid me aan kunnen vullen en eventueel corrigeren?
4) "ook wil ik er een deksel op doen en hoe moet ik dat doen (ivm zuurstof)?"
Deksels zijn niet nodig, daar heb je immers je anti-uitbraakmiddel voor : )
5) "en als het over een jaar groot genoeg is is verhuizen dan makkelijk ?"
Dat verschilt van soort tot soort en van kolonie tot kolonie. Sommige gynes hebben nauwelijks motivatie nodig om te verhuizen, bij anderen ben je weken bezig om de kolonie zo ver te krijgen om te verkassen.
Graag de volgende keer even de beginnershandleiding en de FAQ checken voor je je vraag stelt, (bijna) al je vragen worden daar namelijk al beantwoordt. Verder zou interpunctie ook prettig zijn

Hoi Sam, ik heb zelf mijn Lasius Niger kolonie gisteren gekregen en heb deze nu ook in een ijsbak met reageerbuis liggen. Ik geef als voeding suikerwater en fruitvliegjes, voor zover ik weet zijn er niet heel veel andere dingen die je aan een beginnende Lasius Niger kolonie kan geven. Takjes en bladeren hebben geen zin, hier eten ze niet van.
Ik gebruik zelf een mengsel op basis van talkpoeder maar olijfolie werkt ook prima (heb ik gehoord, niet geprobeerd), maar daar weten andere forumleden meer van.
Over zuurstof hoef je je geen zorgen te maken, mieren gebruiken weinig zuurstof. Als je de deksel eens in de zoveel tijd opent is er niks aan de hand. Je moet eerder rekening houden met vochtigheid. Zorg dat het niet te vochtig is, anders ontstaan er makkelijk schimmels. Je kan eventueel kleine gaatjes prikken (met een dunne naald) in de deksel.
Ik heb zelf nog niet hoeven te verhuizen met mijn kolonie, maar van wat ik hoor is dat het meestal wel lukt. Om de oude leefomgeving minder geschikt te maken en de nieuwe juist wel geschikt kan je een warme lamp op het oude nest zetten en het nieuwe nest bevochtigen en donker maken. De mieren zullen verhuizen om een zo optimaal mogelijke omgeving voor zichzelf en de eitjes te vinden.
Veel plezier met je kolonie!
Ik gebruik zelf een mengsel op basis van talkpoeder maar olijfolie werkt ook prima (heb ik gehoord, niet geprobeerd), maar daar weten andere forumleden meer van.
Over zuurstof hoef je je geen zorgen te maken, mieren gebruiken weinig zuurstof. Als je de deksel eens in de zoveel tijd opent is er niks aan de hand. Je moet eerder rekening houden met vochtigheid. Zorg dat het niet te vochtig is, anders ontstaan er makkelijk schimmels. Je kan eventueel kleine gaatjes prikken (met een dunne naald) in de deksel.
Ik heb zelf nog niet hoeven te verhuizen met mijn kolonie, maar van wat ik hoor is dat het meestal wel lukt. Om de oude leefomgeving minder geschikt te maken en de nieuwe juist wel geschikt kan je een warme lamp op het oude nest zetten en het nieuwe nest bevochtigen en donker maken. De mieren zullen verhuizen om een zo optimaal mogelijke omgeving voor zichzelf en de eitjes te vinden.
Veel plezier met je kolonie!
-
- Lid
Arnold heeft grotendeels gelijk.
Over de zuurstof hoef je je geen zorgen te maken. Wel over de ventilatie inderdaad. Weinig luchtstromingen en een hoge luchtvochtigheid is goed voor schimmelgroei. Een paar gaten die je prikt hebben hier weinig effect op. Een gaasje is al beter dan helemaal dicht, maar open blijft het beste.
Ik zou met verhuizen altijd heel erg uitkijken met het gebruiken van warme lampen. Mieren kunnen dood gaan van de hitte. Als je een lamp gebruikt kun je beter lamp gebruiken die kouder blijft. Een lamp is echter over het algemeen niet nodig, wel is er vaak geduld bij nodig. Kolonies verhuizen alleen als het echt nodig is. Als het water in het oude buisje op is dan maak je inderdaad het nieuwe buisje aantrekkelijker door het verduisteren en de ingang te verkleinen. Bij het oude buisje haal je dit allemaal weg. Je hebt dan nog altijd wel geduld nodig want het kan nog steeds weken duren.
Hou kleine kolonies waarbij het water in het buisje op is goed in de gaten. Soms sterven ze liever dan dat ze verhuizen. Op dat moment zul je moeten ingrijpen.
Over de zuurstof hoef je je geen zorgen te maken. Wel over de ventilatie inderdaad. Weinig luchtstromingen en een hoge luchtvochtigheid is goed voor schimmelgroei. Een paar gaten die je prikt hebben hier weinig effect op. Een gaasje is al beter dan helemaal dicht, maar open blijft het beste.
Ik zou met verhuizen altijd heel erg uitkijken met het gebruiken van warme lampen. Mieren kunnen dood gaan van de hitte. Als je een lamp gebruikt kun je beter lamp gebruiken die kouder blijft. Een lamp is echter over het algemeen niet nodig, wel is er vaak geduld bij nodig. Kolonies verhuizen alleen als het echt nodig is. Als het water in het oude buisje op is dan maak je inderdaad het nieuwe buisje aantrekkelijker door het verduisteren en de ingang te verkleinen. Bij het oude buisje haal je dit allemaal weg. Je hebt dan nog altijd wel geduld nodig want het kan nog steeds weken duren.
Hou kleine kolonies waarbij het water in het buisje op is goed in de gaten. Soms sterven ze liever dan dat ze verhuizen. Op dat moment zul je moeten ingrijpen.
-
Het probleem met deksels is dat je ze moet openen en sluiten. Dat veroorzaakt een hoop trillingen en onrust. Als de kolonie groter wordt, en er zitten mieren op het deksel, is het lastig om het te openen zonder dat er mieren ontsnappen. Ik raad je af een deksel te gebruiken.
Olijfolie werkt prima maar het moet DUN worden aangebracht. Anders blijven de mieren er in plakken.Ubo schreef:Persoonlijk heb ik nooit met olijfolie gewerkt (paraffine is goedkoper), maar als je op de randen van je buitenwereld een laag aanbrengt die dik genoeg is zou het in principe gewoon moeten werken. Zou een meer ervaren forumlid me aan kunnen vullen en eventueel corrigeren?
Hoe werkt olijfolie? Droogt het op als een gladde laag zoals talk+alcohol? Werkt dit hetzelfde als vasaline? Had gelezen dat dit ook werkt.
Oke bedankt allemaal!
-
Nee, het droogt niet. Het blijft vettig. Ik neem aan dat vaseline hetzelfde werkt.
-
Ik heb gister olijfe olie aangebracht. Mijn mieren lijken een beetje van slag (door de geur?) Is dit normaal?
-
Nee, dat herken ik niet. Heel dun uitsmeren hoor!
-
Laat maar niks aan de hand denk dat ze gwn geen honger hadden.GvG schreef:Nee, dat herken ik niet. Heel dun uitsmeren hoor!
-
Gelukkig maar!
-
Ik heb ook een vraagje over verhuizen. Ik heb een Lasius Niger koningin en nu rond de 15 werksters ( ik kwam er pas achter dat ze je in het buisje kon laten todat het er honderden zijn toen ik het al had aangesloten) Mijn vraag is : kan ik ze laten verhuizen door het reageer buisje waar ze nu in zitten niet meer te bedekken? Er zit nu een washandje omheen. Zou het kunnen? want ik heb ook gehoord dat sommige koninginnen hierdoor van stres kunnen sterven.
-
- Lid
Zou je de situatie iets duidelijker kunnen omschrijven?
Je wilt namelijk dat ze in het begin in die reageerbuis blijven doordat het goede nestcondities geeft. Ik zie niet in waarom je ze dan nu -als ze er blijkbaar in zitten- zou willen laten verhuizen? Dat raad ik niet aan.
Anyway, kleine kolonies verhuizen niet makkelijk, en Lasius niger al helemaal niet. Enkel het lichter maken van het buisje zal je niet helpen denk ik.
Grt.
Je wilt namelijk dat ze in het begin in die reageerbuis blijven doordat het goede nestcondities geeft. Ik zie niet in waarom je ze dan nu -als ze er blijkbaar in zitten- zou willen laten verhuizen? Dat raad ik niet aan.
Anyway, kleine kolonies verhuizen niet makkelijk, en Lasius niger al helemaal niet. Enkel het lichter maken van het buisje zal je niet helpen denk ik.
Grt.
Ik zal je beginnend kolonie lekker laten zitten in je reageerbuis opstelling al heb ik geen enkel idee hoe graat je formicarium is..
Met vriendelijke groet,
RJ
1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
-
Oke bedank (het formicarium is waarschijnelijk toch te groot) Het word dus gewoon een kwestie van wachten.
Ik heb ook al een gipsnest gemaakt voor me Lasius Niger kolonie maar ook ik zal moeten wachten tot 2017 voordat ze daar in kunnen
Met vriendelijke groet,
RJ
RJ